כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מוזס: "כדי לפגוע בישיבות - פוגעים במדינה"

ח"כ מנחם אליעזר מוזסמחה על האבסורד שבביטול תקצוב תלמידי חו"ל בישיבות ובכוללים • "הם מזרימים כסף זר למדינה, למה לא לעודד אותם להישאר?"

מוזס. פלאש90
מוזס. פלאש90

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס, מחה בפני מליאת הכנסת על האבסורד שמאחורי ההחלטה לבטל את תקצוב תלמידי חו"ל בישיבות ובכוללים.

"אחד הסעיפים בחוק ההסדרים, קובע כי לא יתוקצבו עוד תלמידי ישיבה מחו"ל המגיעים ללמוד בישיבות ובכוללים בארץ. אני לא יודע מי "הגאון" שקיבל את ההחלטה הזו, אבל כששר האוצר שאל "איפה הכסף?" – בסעיף הזה הוא לא ימצא אותו. מדובר בכסף קטן במונחים של תקציב המדינה, בסך הכול 35 מיליון ₪ לשנה. אבל הנזק שייגרם לקופת המדינה כתוצאה מביטול הסעיף, עולה על סכום זה עשרות מונים".

מוזס טען כי מדינת ישראל משקיעה מאות מיליוני ₪ מדי שנה בהבאת תיירים לישראל מתוך הבנה כי מדובר במנוע צמיחה אדיר לכלכלה המקומית. "זו הסיבה שהרעיון לבטל את הפטור ממס לתיירים, בוטל באיבו, הרי ההשקעה בתיירות מחזירה את עצמה בכפל כפליים. בפרויקטים כמו "תגלית" "נעלה" ו"מסע" להבאת צעירים וצעירות לישראל משקיעה המדינה עשרות מיליונים מדי שנה. כל תכנית בפני עצמה, עולה לקופת המדינה הרבה יותר מהתקצוב של תלמידי חו"ל בישיבות. אולם את התכניות האלו איש לא העלה בדעתו לבטל.

"לעומת כל התכניות האלו, את אלפי התלמידים החרדיים המגיעים ללמוד בארץ, המדינה לא מממנת. לא את השהות שלהם כאן ולא את הבאתם. החלק של המדינה מסתכם בתמיכה זעומה של כמה מאות שקלים בחודש למוסד בה הם לומדים ובסך הכול 35 מיליון ₪ בשנה. וגם את זה הולכים כעת לבטל.

"אותם תלמידי חו"ל המגיעים לארץ, תורמים לכלכלת ישראל ולתל"ג בדיוק כמו כל תייר אחר המגיע לארץ ואף יותר. הם מגיעים לכאן כתיירים, מכניסים מטבע זר, צורכים מוצרי צריכה, ושוכרים דירות. חלקם גם מתחתנים כאן לבסוף, רוכשים דירה ונשארים בארץ. משפחותיהם מגיעות לבקר אותם, שוכרות רכבים, מתאכסנות בבתי מלון ולפי דו"ח של איגוד בתי המלון בישראל, מרכיבות את עיקר תפוסת המלונות בירושלים".

"יתרה מזו, שלא כמו שאר התיירים בישראל, תלמידי הישיבות החוזרים בחגים לחו"ל, מביאים איתם בדרך כלל מוצרי דת שהם רוכשים בישראל. כמו מצות, ארבע מינים, מזוזות, טליתות, תפילין ועוד. לא ניתן לכמת זאת, אבל אין חולק שההכנסה מתלמידי הישיבות לקופת המדינה היא אדירה.

"לבוא כעת ולבטל את התקצוב שלהם ובכך להפסיק את הגעתם לארץ, זה לכרות את הענף עליו אנחנו יושבים ובלי שום סיבה הגיונית. לא מדובר כאן בחסכון לקופת המדינה. הם לא מחויבי גיוס. הסיבה היחידה היא רדיפת ציבור שומרי התורה והמצוות. לא משנה אם המדינה תרוויח או תפסיד מכך, ותמות נפשי עם פלישתים" אמר.

"הקיצוץ הזה מצטרף לעוד שורה של גזירות כואבות כנגד הציבור החרדי, הבאים כולם במסווה של "דאגה" לציבור החרדי", אמר.

הרב מוזס התייחס בדבריו גם אל טענות האוצר בדבר חוסר היענות, לכאורה, של הציבור החרדי להשתלב בשוק העבודה, והאשים את משרד האוצר בהתעלמות מנתוני אמת. "סגן שר האוצר מעדיף להתעלם מנתונים שהבאתי כאן בשבוע שעבר והוא מתחמק ממתן תשובות אמיתיות. לפי נתוני הלמ"ס מתמודדים 252,000 מחוסרי עבודה על 62,000 משרות פנויות. על אלו מקומות עבודה לחרדים הוא מדבר? מדוע הוא מתחמק ממתן תשובות ענייניות?"

בסיום הדיון הצביעו חברי הכנסת על העברת הנושא להמשך דיון בוועדת המדע.
מנחם אליעזר מוזס ישיבות חו''ל משרות תיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד