י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"תותחים לפני גרביים"

ביקורת נוקבת: מגמת הירידה באמון הציבור בצה"ל מחריפה

אמון הציבור בישראל בצה"ל היה באוקטובר האחרון הנמוך ביותר מאז 2008 - כך עולה ממדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2021 של המכון הישראלי לדמוקרטיה שפורסם אתמול. אלא שצה"ל והחברה הישראלית לא ממש צריכים באמת את המדד, כדי לדעת שבשנים האחרונות אכן קיימת בעיה שמחייבת טיפול מיידי

ביקורת נוקבת: מגמת הירידה באמון הציבור בצה"ל מחריפה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: Daniel Dreifuss/flash90

הפרשן הצבאי הבכיר יוסי יהושוע, מפרסם הבוקר ביקורת נוקבת על צה"ל. "היה כאן משבר פוליטי החמור ביותר בתולדות המדינה שצה"ל גם נקלע לתוכו בסוגיות תקציב, והדור הצעיר בו מורגשת הירידה הגבוהה ביותר באמון מושפע רבות מהקיטוב ברשתות" כותב יוסי יהושוע.

"נלך לאחריות הישירה של הצבא לנתונים העגומים. מגמת הירידה הפכה חדה בשנים האחרונות וכרגע המצב מאוד דומה לשנים שלאחר מלחמת לבנון השנייה עם מלחמות הגנרלים וחשיפת הכשלים החמורים. אפילו בימי פרשת אלאור אזריה צה"ל לא הגיע לשפל הזה".

אז מה קרה כאן בקדנציה של הרמטכ"ל אביב כוכבי, שנכנס לשנת כהונתו הרביעית והאחרונה? "לא רבים יודעים, אבל הוא קיבל החלטה אסטרטגית ולפיה "תותחים לפני גרביים", כהגדרתו.

הרמטכ"ל רצה צבא קטלני במחיר של פגיעה בתנאי השירות של הלוחמים. למשל, ביטול תוכניות שיפוץ בסיסי טירונים ישנים מאוד תוך תעדוף לוחמים שייהנו מאמצעים יותר מתקדמים. זו רק דוגמא אחת לפקודות ולתקציבים שירדו מהמטכ"ל לשטח. כנגזרת שלה פחות השקיעו בשירותי הרפואה,
במטבחים הצבאיים ובאלה שהופרטו בחוסר אחריות, במערך ההיסעים לבסיס, בבעיות התברואה, ובקיצור בכל הקיום השוטף".

יהושוע מתייחס לאופן בו צה"ל מתנהל ביחס לעבר, "הדור השתנה, וצה"ל ומפקדיו הבכירים לא ממש. הם לא השכילו להבין שהעולם השתנה, גם אם הם מצהירים על כך", הפרשן הצבאי מונה חלק מהבעיות, "כבר בשלב הזימונים מתגלות תקלות: אי אפשר לייבש נער בן 17 שעה על קו הטלפון עד לקבלת מענה. אי אפשר לבקש מהם להשתמש בפקסים, להמתין בתור שעות, לטרטר אותם עם בירוקרטיה רפואית גם כשהם רוצים להעלות פרופיל. וזה עוד בטרם עלו על מדים. ואז הם מגלים כי ההסעות ביום ראשון מאחרות ואין עליהן די מקום, ובבסיס האוכל לא טעים וגם לא מספיק והם צריכים להזמין או לקנות בשקם. וכשהם צריכים רופא מומחה, ייקח להם חודשים לראות אותו, או שההורים יסדרו להם בדיקה פרטית על חשבונם".

צה"ל יוסי יהושוע אמון הציבור אביב כוכבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד