י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ב'דגל' ידונו בשנית

התמיכה השקטה והמחלוקת מבית; הדיון הפנימי סביב 'חוק הגיוס'

הרב דרוקמן עדיין יושב על הגדר, אך השר כהנא ספג מכה, מי הפוליטיקאי שעמד מאחורי המהלך? • שינוי הגישה בין 'דגל' ל'אגודה' לגבי חוק הגיוס והדיון לקראת קריאה שנייה ושלישית • קרב היהודים: דגל vs הציונות הדתית בקרב על תפקיד סגן יו"ר | הטור השבועי של ארי קלמן

התמיכה השקטה והמחלוקת מבית; הדיון הפנימי סביב 'חוק הגיוס'
ח"כי דגל התורה צילום: שוקי לרר

הקרב על ליבו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, הוכתר השבוע בניצחונם של אנשי הרבנות הראשית ותומכיה. זהו קרב שנמשך כבר זמן רב, במסגרתו כל הצדדים עולים לרגל אל הרב הישיש בניסיון להביאו להביע. עמדה ברורה בנושא הנפיץ.

ערב לפני כינוס מועצת הרבנות הראשית, שוחחו גם בצלאל סמוטריץ' וגם השר לשירותי דת מתן כהנא עם הרב חיים דרוקמן. במשך שבועות מאז פורסם מתווה הגיור - שלטענתו זוכה לתמיכה מצד הרב דרוקמן - הצליח כהנא למנוע מהרב להתבטא נגד הרפורמה באופן פומבי, בעוד בצלאל סמוטריץ' כוסס ציפורניים בדאגה.

הרב דרוקמן הוזמן באופן חריג לישיבת מועצת הרבנות לצד הרבנים הראשיים, הסיבה הרשמית הייתה כהונתו בעבר כראש מערך הגיור. אך הסיבה המעשית הייתה להוציא לפועל חזית דתית נגד יוזמות כהנא.

הרב דרוקמן עם הרבנים הראשיים לישראל.

שעות קודם הכינוס החלו ברבנות הראשית לנסח את החלטות המועצה, בתיאום עם שאר חברי המועצה, שהפעם היו צריכים להחתים גם את הרב דרוקמן, שערב קודם לכן התחייב לכהנא כי לא יחתום על אף מסמך, אלא ההיפך, יקרא למועצת הרבנות ולרבנים הראשיים לפתוח בשיח עם השר לשירותי דת כדי לבחון שיפורים במתווה. הנוסח עבר עם מספר שינויים, כשמאחורי הקלעים גם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' היה מעורב בניסוח.

לבסוף, סבב החתימות הונח בפני הרב דרוקמן, שהוסיף הערה עליה התחייב בפני השר כהנא בשיחתם ערב קודם לכן, אך באותה נשימה חתם על הנוסח ההחלטה לפיה רפורמת הגיור מפלגת את העם היהודי בארץ ובעולם. עוד באותו הערב הגיע השר כהנא שוב לביתו של הרב דרוקמן, ומלבד שיחה עם העיתונאי יאיר שרקי לא יצאה הבהרה של הרב, שכנראה מנסה לעת עתה לשבת על הגדר ולומר לשני הצדדים "אני אתכם".

2.

בסוף השבוע פקעה פעם נוספת חוק הגיוס, המשמעות: ברגעים אלה כל צעיר בגיל 18, כולל בחורי הישיבות, חייבים בגיוס לשירות צבאי מלא. מסתבר שהמצב האבסורדי הזה לא יימשך עוד זמן רב ואולי סוף סוף, השבוע הוא יעבור בקריאה ראשונה בהצבעה במליאת הכנסת. כיצד יושג הרוב אתם שואלים? ובכן, זו שאלה ששואל את עצמו גם שר הביטחון בני גנץ שעומד מאחורי החוק. אם לפני שבועות ניסה לוודא שיושג הרוב, את המשימה הוא העביר לידי הנהלת הקואליציה שהתחייבה שיושג הרוב.

המוקש נשאר כשהיה, סיעת רע"מ, זו עדיין לא החליטה כיצד תצביע, ספק אם הם שומרים את הקלפים קרוב לחזה כדי לסחוט עוד את הקואליציה, או אולי רק רצו לוודא שחוק החשמל אכן יעבור ואז הכול פתוח. החוק אכן עבר ביום רביעי האחרון. לשאלתי בשבוע האחרון כצד תצביע מפלגתו על חוק שעניינו גיוס לצה"ל, מנסור עבאס התחמק ואמר כי טרם התקבלה ההחלטה.

חברי הכנסת של 'דגל' בהתייעצות. צילום: שוקי לרר.

על ליבו של מנסור עבאס וחבריו חלוקים בסיעה האשכנזית שמרכזת גם הפעם את הטיפול בחוק הגיוס בעוד הסיעה השנייה (ש"ס) סומכים עליהם ונגררים בהסכמה, בדגל התורה הורידו פרופיל בהוראת רבני המפלגה, שחותרים להעברת החוק, באגודת ישראל מנגד מפעילים לחץ על רע"מ, השבוע בכמה הזדמנויות השמיע ח"כ מאיר פרוש באוזני מנסור עבאס את הטענה, כי עדיף שלא יתערב בנושא דת, לטענת פרוש זה הזוי שהערבים יחייבו את החרדים להתגייס בעוד הם נמנעים להתגייס בעצמם ומבינים את הבעיה בכך.

האפשרות ש'דגל התורה' תסייע בהעברת החוק לא באמת ירדה מסדר היום, בינתיים בקריאה ראשונה 'דגל' יתנגדו כשאר חבריהם, זאת בהנחה שרע"מ יהיו ממושמעים לקואליציה ויתמכו, אך גדולי ישראל ביקשו מארבעת חברי הכנסת לשוב אליהם קודם ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית ולבחון בשנית האם להימנע או לתמוך בחוק.

בינתיים, חלק מחברי הכנסת של 'דגל התורה' שומרים על קשר רציף עם שר הביטחון בני גנץ, כמה מהם נועדו עם גנץ בעניין החוק, אחרים מקיימים שיחות עם אנשי משרד הביטחון וידרשו שינויים לכשהחוק יגיע לוועדה המיוחדת. שמי שיכריע את הסוגייה הוא ראש הממשלה, ראש הממשלה בפועל יש לומר, אביגדור ליברמן.

3.

ועדת הכנסת דנה השבוע בצירוף עוד ארבעה סגני יושב ראש הכנסת, שלושה מהקואליציה (ברוטציה) ועוד אחד מטעם האופוזיציה, ביהדות התורה העלו את השם של יעקב אשר, כפי שנקבע במסגרת חלוקת התפקידים, אך גילו מחלוקת על התפקיד ביניהם לבין הציונות הדתית שדורשת אותה לעצמה במכסת האופוזיציה, בליכוד לא צידדו ולא גיבו את יהדות התורה דווקא והציעו רוטציה על התפקיד, שבין כה סוכמה לגביו רוטציה בתוך סיעת 'יהדות התורה' עצמה.

סמוטריץ' לצד ליצמן וגפני במליאה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

תפקיד סגן יו"ר הכנסת הוא תפקיד חשוב באופוזיציה, מלבד תוספת השכר בסך 2,275 שקלים, זהו תפקיד שניתן דרכו להשפיע על סדר היום הפרלמנטרי מידי שבוע, בסיעות הערביות הבינו זאת מזמן, אחמד טיבי ותלמידו מנסור עבאס דרשו דווקא את תפקיד סגן היו"ר. טיבי מכהן בתפקיד שנים ארוכות ולא מתכוון לוותר עליו, הוא מצליח מידי שבוע להשפיע ולייצר דילים עם שאר סיעות הבית סביב התפקיד שבכלל לא מסתכם בלמלא את מקומו של היו"ר הקבוע בניהול ישיבות המליאה.

הטענה של הציונות הדתית הפתיעה את גפני וחבריו ליהדות התורה שכבר חילקו תפקידים כאילו היה סיכום מוחלט, לבסוף התברר כי אלה היו רק 'הבנות' ראשוניות, כשפינדרוס הבהיר השבוע בישיבת הסיעה כי אלה היו רק הבנות והוסיף בהומור "אתם רואים, לכן הדיחו אותי מהתפקיד", כשהוא מתכוון לכך שיעקב ליצמן תפס את מקומו (הרשמי) בעקבות מאבקי אגודת ישראל. בציונות הדתית אומרים כי הם מחזיקים באותו מספר נציגים (6 במפלגת הציונות הדתית ואחד ששובץ בליכוד).

גפני, מקלב ופינדרוס. צילום: שוקי לרר.

ב'יהדות התורה' אומרים מנגד כי הנציג בליכוד לא קשור לציונות הדתית, "גם אנחנו יכולים לסגור דיל עם חבר מסיעה אחרת ולומר שהיא יחד איתנו בנושא הספציפי הזה", נאמר בסיעה. עוד טענו כי מספר המנדטים לא קשור לענייני חלוקה בכנסת, שכן סדר דוברים ונושאים נוספים מתחלקים לפי מספר הקולות שקיבלה כל מפלגה, וכי 'יהדות התורה' קיבלה יותר קולות בבחירות מ'הציונות הדתית'. סמוטריץ׳ מנגד הציע לגפני פשרה, לפיה יפעלו למנות את חברת מפלגתו, מיכל ולדיגר לוועדת משנה לענייני בריאות הנפש ובתמורה הוא יוותר על תפקיד סגן היו"ר. האם הדיל ייצא אל הפועל נגלה בקרוב.

הרב חיים דרוקמן הציונות הדתית חוק הגיוס מתן כהנא טור שבועי ארי קלמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד