כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אתה שונא אותנו, ואנחנו שונאים אותך • מכתב לפירון

בטור אישי מגולל אברך חרדי את משל השועל והדגים בגירסתו העכשוית • "דתך אינה יהדותי, ואלוהיך האחרים אינם אלוהיי" • "פגיעה בלומדי התורה היא ה'קאזוס בלי' שלנו"

הרב שי פירון. צילום: פלאש 90
הרב שי פירון. צילום: פלאש 90



"מעשה בשועל שהיה מהלך על גב הנהר. השקיף בעיניו וראה סיעה של דגים כשהם רצים ומתבהלים ובורחים זה מפני זה וכולם מפני דבר שאין יודע מהו. שאל אותם, מפני מה אתם רצים. אמרו לו, מפני הדייגים שבאים עלינו ברשתותיהם לצודינו ולכלותינו. אמר להם, עצה טובה אשיא לכם. עלו עמי ליבשה ונהיה דרים יחד, ואני מציל אתכם מכל דייג ומכל צרה. אמרו לו, אתה הוא שאומרים עליך פיקח שבחיות? לא פיקח אתה, אלא שוטה אתה. ומה במקום חיותינו כך, במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה!

"באותה שעה נכנסה כמין טרוניא בליבו של שועל על שנצחוהו בריות קטנות אלו בדבריהם. אמר השועל, כופרים הם אלו בטובתי, אני לא אמנע טובתי מהם. מיד קם השועל ופשט בגדיו וקפץ ליאור והיה מתרוצץ ורודף אחר הדגים. אמרו לו הדגים, אי שמים, וכי לא אב אחד בראנו, מה לה לשנאה זו שאתה שונאינו? אמר להם, וכי שנאה יש בליבי עליכם, אין אני מבקש אלא להצילכם.

"כיוון שכבר הזכירו דגים שטיותו של שועל, שוב לא רצו לכפול דבריהם, שכל המוסיף גורע. נשתמטו להם אחד אחד וברחו כולם מפני השועל. לא נשתיירו שם כי אם דגי-מספר מהם, מן החלשים והרכים והצעירים שבהם. קפץ השועל קפיצה אחת ונטלם, מהן בציפורניו ומהן באניצי זנבו ומהן בין שיניו, והעלן עימו ליבשה. היו הדגים מפרפרים והולכים, מפרפרים ובאים, וכל אותה שעה היו שפתיו של שועל רוחשות, אני איני שונאכם, אני איני שונאכם, איני שונא לכם, איני שונא לכם, עד שנפלו מיובשים כחרס ויצתה נשמתן בשונאכם.

(מדרש, ירושלים תשעג)

דתך אינה יהדותי, ואלוהיך אינם אלוהיי

שר החינוך שי פירון, תלמיד חכם שכמוך אינו זקוק לחיפוש נרחב על מנת לוודא שמדרש שכזה לא היה ולא נברא. אולם בימים אלו, ניתן לחבר מדרש כזה בקלות רבה. די לשמוע את ראיונותיך בתקשורת וההשראה כמו צצה מאליה. אכן, אין בי שנאה אישית כלפיך, שי פירון. גם לא כלפי חברך יאיר לפיד, שהסביבה המתבוללת ממנה צמח לא נתנה לו מעולם את האפשרות ואת הכלים לדעת ולהכיר מהי תורה, מהו לימוד תורה, ומי הם לומדי תורה. תתפלא אולי לשמוע, אין לי ציפיות מרובות גם מראש הממשלה, מר נתניהו, שיותר ממה שלמד - שכח. שלא לדבר על שותפכם נפתלי בנט, שמעולם לא קרא ולא שנה וכבר פירש.

אך זאת אומר לך.

אתה, שידעת טעם לימוד תורה, שיודע אתה גם היום, אחר שפרשת מן התורה, כי מי שדבוק בתורה באמת, לא יעזבנה לעולם, לא באיומים, ולא בתמריצים, לא בהשפלות, ולא בסנקציות - לא כלכליות ולא פליליות. אתה ששמעת שכל הפורש מן התורה כפורש מן החיים. איך מלאך ליבך, הכיצד לא רעדה ידך?!

"אין ברצוננו כי יפסיקו החרדים להיות חרדים", אתה אומר. וכי מה היא החרדיות, אם לא לימוד תורה, ורק תורה, בטהרתה?! בחרדיות צבאית אתה חפץ? ומדוע לא בצמחונות בשרית? יהדות נוצרית? או אולי פציפיזם לוחמני?

וכי מה היא החרדיות, אם לא התרחקות מכל אשר אתה - שי פירון - מאמין בו? וכן, גם היחס המורכב והמרוחק למדינת ישראל וצבאה, עם כל הכאב שהדבר גורם לך, ולאחרים אהובים ממך, גם הוא, מה לעשות, מרכיב חשוב בהויה החרדית!

אין אני פונה אליך בשם הדת. דתך אינה יהדותי, ואלוהיך האחרים אינם אלוקי. אלוקי ישראל אשר בו האמינו כל דורות ישראל, ברא את העולם, הוציאנו ממצרים, נתן לנו את התורה ובנה לנו את בית הבחירה, לכפר על כל עוונותינו.

ואילו אתה, מר פירון, מיהו אלוהיך? הלא מבחינתך את העולם בראה האבולוציה, במצרים אילו היית – לא היית נגאל, את לימוד התורה אתה רוצה לעקור, וכפרת עוונות הוא מושג מיסטי וערטילאי בעיניך, ובכן מיהו אלוהיך?

"משנאיך ה' אשנא"

לא נותר לי אלא לפנות לערכיך האמיתיים, ערכי הדמוקרטיה והשוויון. בשם איזה ערך ובאיזו זכות, הינך בא לעקור קבוצה שלימה מאמונתה ומאורח חייה? וכי היית רוצה שאילו היו הם רוב, יכפו עליך את אורחות חייהם? וכי היית רוצה שיכריחו אותך לגדל זקן, לפחות בספירת העומר? ולא, אל תפתח שוב בהצהרות הנבובות על השארת החרדים (הפרזיטים...) בחרדיותם. די עם הצביעות הזו.

"אין אנו שונאים חרדים", אתה אומר. וכי מה היא שנאה, וכי מי הוא שונא, וכי רק העומד בפנים זעומות ובגרזן שלוף הוא השונא? אדם היורד לחיי חבירו, גוזל את פרנסתו, נוטל ממנו את ילדיו ואת האפשרות לגדלם ולחנכם כרצונו, ומעל לכל, מנסה לשנות את ארחות חייו ולהמיר את אמונתו, כלום להצהיר על שנאתו הוא צריך?

לכל מדינה בעולם ישנם קווים אדומים, שהם מבחינתה 'קאזוס בלי', עילה למלחמה. אין צורך בהכרזת מלחמה בכדי לפתוח במלחמה, מספיק שייפגעו אנושות אינטרסים חיוניים של מדינה, או אפילו יפגעו בשגרירות מרוחקת שלה, והיא תגן עליהם בכל דרך אפשרית.

פגיעה בלומדי התורה, היא ה'קאזוס בלי' שלנו!! אין לך שנאה גדולה מזו! אף אתה יודע זאת, ולמרות זאת בעזות מצח ובצביעות אתה ממשיך בטיעוני הבל.

נכון, שיח שנאה כבר אינו פופולרי בישראל 2013, כפי שהיה ב-2003, בימיו של טומי לפיד, האב המייסד שלך ושל חבריך. העם היהודי אינו אוהב החרמה והתנכלות לקבוצות בתוכו. אך אין זה מצדיק שקר וצביעות. שונא אתה, ושונא שמך.

אך אני לא אהיה צבוע כמוך. נכון, שנאה אישית אין בי כלפיך, לא על הדיור שאתה מונע ממני, לא על החינוך שאתה מונע מילדיי, לא על ההנחה במעונות שהינך הולך לבטל ולמנוע מנשות אברכים (כמובן, כדי לעודד את החרדים לצאת לעבוד...) ואפילו לא על ההכנסה הזעומה והאישית שלי שברצונך לגדוע.

אך את אשר בליבי אזעק, ואקרא בקול גדול. שנאה אישית אין בי כלפיך, אך שנאה לאומית, כלל-ישראלית, שנאה יוקדת כאש וכואבת כמוות - אני חש כלפיך, אני וכל שלומי אמוני ישראל החרדים לדבר ה', כלפי כל מי שיעז לנגוע בשערה אחת משערות ראשו של אחד מלומדי התורה, המחזיקים ומקיימים את כלל ישראל בשארית כוחותיהם. בוז נבוז לכם!

הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט:
תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים, לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי:

(תהילים קלט-כא כב)

יוסף גרין, אברך, ירושלים

שי פירון אברך תורה צבוע שונא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 62 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד