י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מזל שיש תחליף • תחקיר 'בחדרי חרדים': קריסת קו 422 של 'קונקס'

תחקיר 'בחדרי חרדים': האם קו 422 של חברת 'קונקס', שנועד להקל על תושבי בני ברק ושכונות הצפון בירושלים עומד בלחץ? • קריסה המונית, חסימות כבישים ונהגים פוגעניים • "למה כולם פה עושים בלי סוף ילדים?" • בקונקס מבטיחים: "חווית נסיעה אדיבה, סבלנית, בטוחה ואיכותית"

ויאוליה. צילומסך: אתר מודיעין ניוז
ויאוליה. צילומסך: אתר מודיעין ניוז



עד לפני שנים אחדות נאלצו תושבי ירושלים שחפצו לנסוע לבני ברק ולהיפך להסתפק בשירותיהם של קווי 400 ו-402 של 'אגד', מלבד העומס הרב שהיה בקווים אלה, היה קושי גדול לתושבי שכונוות הצפון בירושלים - רמות וכדומה, להגיע בנסיעה פנימית עד לאוטובוס. סבל נוסף נגרם כתוצאה ממסלוליהם המפותלים של הקווים הללו בתוך בני ברק, כך שהפיזור/איסוף בעיר התורה יכל להימשך זמן רב.

ואז צץ פיתרון מיוחל לכאורה, בדמותו של קו 422, שהושק על ידי חברת 'קונקס' המפעילה באמצעות 'ויאוליה' את הקו, הנוסע מירושלים לבני ברק ולהיפך דרך כביש 443, תוך שהוא מבצע איסוף ופיזור בשכונת רמות, ובמקביל, מסלולו בבני ברק נע על ציר השומר-ז'בוטינסקי, מבלי להתעכב ברחבי העיר.

אלא שעם הזמן, התלוננו תושבים רבים כי הקו המיוחל הפך מפתרון למעמסה נוספת. תלונות רבות הצטברו ב'בחדרי חרדים', חלקן עסקו בשירות, בעומס ובקריסה במועדים שונים. יצאנו לבדוק: הכצעקתה? או שמא מדובר בדברים שבשגרה.

מוצאי שבת האחרון, למעלה ממאה איש ממתינים בתחנת האוטובוס ברחוב השומר פינת רבי עקיבא, מרביתם לקו 422, שבושש מלהגיע. אשה בת יותר משבעים מספרת כי היא ממתינה כבר שעה וחצי "זה פוגע לי בכל הסדר יום, וגם לבריאות זה לא מוסיף", היא אומרת, צעיר אחר מסביר כי הוא מחכה 'רק' 40 דקות, לדבריו, הוא המתין בתחנה המרוחקת משם הנמצאת בסוף רחוב השומר, מול קוקה קולה, במשך קרוב לשעה, אך הקווים הבודדים של 422 שחלפו דילגו על התחנה, והוא רץ ברגל לתחנה הזו, גם בה, כאמור, המתין כ-40 דקות.

השעה 23:00 חלפה כבר מזמן, והנה מרחוק מגיע האוטובוס המיוחל, קו 422, אך הוא מסרב לעצור. כמה צעירים שנמאסה עליהם ההמתנה ירדו לכביש וחסמו את דרכו של האוטובוס. חלקם פצחו בצעקות לנהג כי הם מוכנים אף לעמוד כל הנסיעה - ובלבד שיעלה אותם. בקדמת האוטובוס עמד פקח החברה, אך במקום לרדת להמון הממתינים ולהרגיע אותם, הוא הוציא סמארטפון מכיסו ואותת לממתינים על כוונתו לצלם את מי שיחסום את הדרך, האיום לא הרתיע, אך יהודים טובים פינו את הצעירים מהכביש, וטענתם בפיהם "למה הנוסעים צריכים לסבול?"

ממתינים לאוטובוס. צילום ארכיון: עוזי ברקצילום: ממתינים לאוטובוס. צילום ארכיון: עוזי ברק
ממתינים לאוטובוס. צילום ארכיון: עוזי ברק


"למה אתם עושים בלי סוף ילדים?"

דקות אחדות חלפו, ושוב הגיע קו 422, הפעם עצר הנהג בתחנה ובשורה בפיו: "יש רק 2 מקומות ישיבה", מרבית הממתינים הסכימו לעמוד, להידחק או להתמקם על המדרגות - ובלבד שיגיעו למחוז חפצם בירושלים.

האם בכך תם מסע התלאות? הצחקתם את 'קונקס'.

לאחר כחצי שעה של נסיעה, קרוב לחצות ליל, נעמד הנהג באמצע שומקום והודיע כי אינו מוכן להמשיך בנסיעה, עד שכל נוסע יבוא ויציג לו את הקבלות על התשלום, הנהג לא ידע להצביע או לומר האם יש מישהו שלא שילם, אך אמר כי כך נראה לו. רק לאחר מסע של מחאות ואיומים מצד הנוסעים, ולאחר שדקות ארוכות לא הגיע איש לשלם, הסיק הנהג כי אולי, במקרה, כל הנוסעים שילמו, והמשיך בדרכו.

כאמור, מדובר במקרה ספציפי בו נבדק באופן אקראי שירותה של 'קונקס' בזמני לחץ. אך לדברי פונים רבים זו תופעה שבשגרה.

"אני נוסע פעמיים שלוש בשבוע לבני ברק, בהלוך אני נוסע לרוב בשעות הבוקר, ואז התדירות סבירה והכל בסדר, אבל בחזור בערבים זה לפעמים בלתי נסבל. נהגים מדלגים על תחנות כרצונם, ולפעמים צריך לחכות שעה ויותר בתחנה עד שקו 422 מגיע", מספר מנחם, גולש 'בחדרי חרדים' מירושלים, המתלונן גם: "בימים שיש עומס שכולם יודעים עליו מראש, כמו סופי שבוע ואירועים מיוחדים, לא רואים בכלל איזה כיוון של תגבור מצד 'קונקס', כאילו לא אכפת לה מציבור הלקוחות החרדי בכלל. אולי היא לא חייבת לשלוח יותר קווים לפי התקן וזה כישלון של משרד התחבורה, אך מחברה שבאה לשרת ציבור ממנו היא מתפרנסת - אני מצפה ליותר".

גולשת אחרת, יהודית מירושלים, פותחת עם סיפור שזעזע אותה במיוחד: "לפני בערך חצי שנה בשעת ערב די מאוחרת, נהג אחד בקו 422 נסע כמו פסיכי ברחוב השומר. אשה צעירה שרק עלתה לאוטובוס עם ילדה בידיים נפלה עם התינוקת, שאף נשרטה וירד לה מעט דם. כמובן שפרצה באוטובוס מהומה, הנהג ספג צעקות, אך גם החזיר: 'למה שבחורה צעירה כל כך תהיה עם תינוקת? למה היא לא יכלה להתיישב? מה זה כולם פה משחקים אותה חרדים בזמן שהם צועקים ועושים בלי סוף ילדים?' אני הייתי פשוט מזועזעת, במקום שיתנצל על הנהיגה הפושעת וחסרת האחריות שלו הוא בוחר לתקוף בצורה כל כך בוטה וגסה אנשים שכל חטאם שיש להם ילדים?"

לדבריה, זה לא מאפיין רק את נהגי הקו הזה: "פעם עליתי בטעות בירושלים לקו 427, שיוצא מהמרכזית לקניון אילון דרך רמת גן. בדרך הבחנתי בטעות, ושאלתי את הנהג אם הוא מגיע לבני ברק, משום שלא ידעתי את מסלולו, בתשובה סינן לי הנהג 'בשביל דוסים יש קווים אחרים'".

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומיצילום: צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי


"החרדים תמיד יודעים לעכב אותנו"

אלי, תושב בני ברק שהוריו מתגוררים בירושלים, מספר על הטראומה שחווה בקוי 'קונקס': "ביום שישי 10/05/2013 עליתי על אוטובוס קו 400 בגן קדושי ורשא בבני ברק, לעבר ירושלים. משהתיישבתי עם זוגתי באוטובוס התברר כי מכשיר הנייד שלה נותר על הגגון של העגלה שהוכנסה לתא המטען. המתנתי לעצירה בתחנה הבאה, וביקשתי מהנהג לרדת (היה פקוק) על מנת לחפש את המכשיר - כדי שלא יאבד בין כל העגלות, אך הוא סירב לפתוח את הדלת.

"בתחנה הקרובה, כשפתח את הדלת - ירדתי, חיפשתי ולא מצאתי. כשעליתי, הנהג (הערבי) הפטיר לעברי 'אתם החרדים תמיד יודעים לעכב אותנו', לא הבנתי מה בדיוק הוא רוצה, והמשכתי הלאה. בהמשך אשתי ירדה ואיתרה את המכשיר ובא לציון גואל.

"במהלך הנסיעה התקשרתי לשירות הלקוחות של החברה והגשתי תלונה, מסרתי את שעת יציאת האוטובוס מהתחנה ופרטים נוספים שביקשו ממני, אך עד היום לא קיבלתי התייחסות מהם. יצויין, כי לאחר הנסיעה בשעה 17:35 ביקשתי מהנהג את שמו, אך הוא סירב ואמר שהפרטים שלו נמצאים בכרטיס ה'רב קו' שלי".

מפאת קוצר היריעה נמנענו מלהביא מקרים רבים נוספים, הזהים פחות או יותר לתלונות שהובאו עד כה, ומחמת הרצון להימנע מן הכיעור והדומה לו נמנענו גם מלהביא תלונות שעסקו בשפה גסה ובפניות לא נאותות של נהגים לצעירות חרדיות. לאחר מאמצים רבים, ולאחר שבמוקד הטלפוני של 'קונקס' להגשת תלונות סירבו לתת לנו את פרטיו של הדובר, קיבלנו מ'קונקס' את התגובה הבאה:

"הפקח חשש לסכן את חייו"

"חברת קונקס משרתת כ-20 מיליון נוסעים בשנה בכל רחבי הארץ, בנאמנות, יושרה וכבוד. לשם כך החברה דואגת לשמר סטנדרט גבוה של שירות אדיב, מקצועי ואמין מצד כלל עובדי החברה, מקפידה לעקוב אחר כל הפניות, התלונות, התשבחות והבקשות של ציבור הנוסעים ולטפל בכל אחת מהן. כמו כן החברה פועלת באופן פרטני על מנת להיטיב ולהתאים עצמה לצרכי החברה החרדית: חברת קונקס הינה שומרת שבת מתוך התחשבות ברגשות הציבור החרדי ועל אף אובדן הכנסה שנגרם לה בשל כך, והינה חברת ההסעות היחידה בארץ שמפעילה אתר אינטרנט ייעודי כשר למהדרין.

"לגבי קו 422 מבני ברק לירושלים: הקו משרת אלפי נוסעים מדי יום. מיקום התחנות וזמני הנסיעות נקבעים על פי חוק על ידי משרד התחבורה, אך בשל אופיו הייחודי של הקו, יזמה חברת קונקס התייעצויות עם בכירים בחברה החרדית על מנת להיטיב עם הנוסעים וכך לדוגמה במוצאי שבת בשעות השיא, דהיינו בין 21:00-23:00 , תדירות האוטובוסים הינה אחת לעשר דקות כולל החלופות, כל זאת על מנת לספק לציבור הנוסעים חוויית נסיעה אדיבה, סבלנית, בטוחה, ואיכותית.

"תגובות למקרים הספציפיים שהובאו לידינו: לגבי המקרה במוצאי שבת האחרון: מחברת קונקס נמסר כי תדירות זמני האוטובוסים במוצאי שבת האחרון בין השעות 21:00-23:00 הייתה כל עשר דקות. כך על פי התיעוד האלקטרוני של החברה המאושרות ומפוקחות על ידי משרד התחבורה, בין השעות 21:15 ל-23:00 עברו ברחוב השומר 11 אוטובוסים כולל החלופות. עם זאת למרות תדירות האוטובוסים הגבוהה, מספר אוטובוסים היו מלאים ועל פי חוק לא יכלו לעצור בתחנות. צר לנו כי אזרחים בחרו לקפוץ אל הכביש ולחסום את האוטובוסים זאת בניגוד לחוק תוך סיכון הן עצמם והן ציבור נוסעי האוטובוס. נציין כי הפקח שהיה נוכח באחד המקרים, בחר להישאר באוטובוס ולא לרדת להמון הזועם כי חשש לסכן את חייו.

"לגבי מקרה של בדיקת כרטיסי הנסיעה: מחברת קונקס נמסר כי כלל הנוסעים במדינת ישראל מחויבים על פי חוק לשלם את מחיר הנסיעה שנקבע מראש. במקרה האמור ציבור לא קטן של נוסעים על עלייתם לאוטובוס, ביקש ראשית להושיב את הילדים ולאחר מכן לגשת ולשלם. נהג האוטובוס נענה בחיוב לבקשה זאת על מנת לשמור על ביטחון הנוסעים. למרות זאת לצערנו הרב ובהחלט לא כמו שנהוג בחברה החרדית, בחרו מספר נוסעים לא לשלם. לאור זאת ובכפוף לנוהלי משרד התחבורה ותקנון החברה דרש הנהג מהנוסעים להגיע ולשלם כנהוג בכל אוטובוס של תחבורה ציבורית.

"לגבי מקרה הטלפון בתא המטען: מחברת קונקס נמסר כי על פי חוקי מדינת ישראל לנהג האוטובוס אין בשום פנים ואופן סמכות לפתוח את דלת האוטובוס או את תא המטען במהלך הדרך אלא אך ורק בתחנות עצמן. במקרה האמור הנהג פעל על פי החוק תוך דאגה לציבור נוסעי האוטובוס".
קונקס תחקיר אגד 402 422

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד