כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הממשיך מקאסוב • גשר בין חסידים, קנאים וליטאים

הגה"צ רבי חיים אהרון מונדרר, מונה למלא מקום אביו כאדמו"ר מקאסוב • בוגר 'בריסק', משמש כרב 'חניכי ישיבות', רב חסידי ומו"צ 'העדה' • פרופיל על אישיות נדירה

האדמו"ר זצ"ל עם בנו האדמו"ר שליט"א
האדמו"ר זצ"ל עם בנו האדמו"ר שליט"א

עם כלות השלושים להסתלקותו של האדמו"ר מקאסוב-ירושלים, הרה"צ רבי מנחם מנדל מונדרר זצ"ל, שהיה מתלמידיו הקרובים של ה'אמרי חיים' מויז'ניץ ורבי יהודל'ה מדז'יקוב זצ"ל, בחרו עדת החסידים המיותמת, את בנו בכורו הגה"צ רבי חיים אהרן מונדרר, כממלא מקום אביו.

הגרח"א נודע כאחד ממו"צי העדה החרדית הבכירים, ומכהן כרב קריית יפה נוף בבית שמש וראש כוללי ויז'ניץ מונסי בארץ הקודש.

הגרח"א מונדרר נולד בכ"א אב תשי"ח, ביום ההילולא הראשון של המהר"א מבעלזא, ונקרא שמו בישראל חיים אהרן, ע"ש זקנו רבי חיים מקאסוב, בעל ה'תורת חיים' ואהרן ע"ש המהר"א מבעלזא, שקירב את אביו האדמו"ר מקוסוב זצ"ל.

כבר מינקותו בלט הגרח"א בכשרונותיו ועם הגיעו לגיל בר מצווה, הניח לו האמרי חיים תפילין בפעם הראשונה.

בילדותו למד בתלמוד תורה דושינסקיא וכן בשיעור א' וב' בישיבה קטנה שלהם.

לזכר מורו ורבו רבי יהודל'ה מדז'יקוב זצ"ל, הקים את כולל 'זכרון יהודה' ואת ארגון החסד 'זרע יהודה', המעניק סיוע לבני התורה בבית שמש בערבי שבתות וחגים.


הגרח"א החל דרכו הישיבתית בישיבת 'לפלגות ראובן', שם כיהן אביו כמשגיח, ואח"כ עבר ללמוד בישיבת ויז'ניץ בבני ברק, תחת הנהגתו של האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' זצ"ל שקירבו ואף היה מזמינו לסעודות שבת וחג במעונו.

בויז'ניץ הוכר הגרח"א כ"בנו של ר' מנדל", ואדמו"רי בית ויז'ניץ - ה'אמרי חיים' ו'הישועות משה' - השתעשעו עמו ואף קירבוהו.

משבגר, יעץ רבי יהודל'ה מדז'יקוב לאביו להכניסו לישיבת בריסק בירושלים. שם נתחבב על ראש הישיבה הגאון רבי יושע בער סולובייצ'יק זצ"ל, שאף היה קורא לתלמידיו להביט וללמוד משקידתו של הבחור חיים אהרן.

בכל שנותיו בירושלים, שימש אצל רבי יהודל'ה מדז'יקוב וינק רבות מסבו הרה"צ רבי אלעזר בריזל זצ"ל מנקיי הדעת שבירושלים.

את ביתו הקים עם רעייתו שתחי' - בתו של הגאון רבי ישעיה דייטש זצ"ל, מחבר הספר הידוע 'מלכה של תורה' ומאז החל לשמש בהוראה.

שילוב של תורת בריסק עם חסידות ויז'ניץ יצרו אצל הגרח"א ייחודיות נדירה, של עמידה בראשות קהילת ויז'ניץ ובראשות קהילת בני הישיבות גם יחד.

הגרח"א מדלג מ'הבאטע' החסידי אותו הוא מנהל בויז'ניץ לתפילת וותיקין בבית הכנסת הליטאי, מהכולל בויז'ניץ מונסי לכולל ערב בקהילת 'אוהבי תורה'.

הגדיל לעשות ובקריית יפה נוף - בה הוא מכהן כרב - הקים הגרח"א שתי קהילות נפרדות ושני בתי כנסת נפרדים, חסידי וליטאי, והוא עצמו יוצא ובא בשניהם במידה שווה, ומקובל על כולם בצורה נדירה ויוצאת דופן.

החיבור שלו לגדולי ישראל מלבד הקירוב הנדיר לה זוכה בויז'ניץ, (האדמו"ר מויז'ניץ ביקר במעונו בבית שמש כמה פעמים), הרי שהוא התחבב על גדולי ירושלים וקנאיה, כמו הגרמ"א פריינד גאב"ד 'העדה החרדית' זצ"ל וחברי הבד"ץ, האדמו"רים מתולדות אברהם יצחק, תולדות אהרן.

כל זה מעמידים את הגרח"א כדמות מגשרת בין חסידים, קנאים וליטאים - גישור שבא לידי ביטוי בבית שמש.

בשנים האחרונות, סייע הגרח"א בידי אביו בהמשך מפעל ההכנסת אורחים הגדול אותו הקים האב בביתו, ואף נוסע לשבתות לשהות בבית ולארח את הבאים בשעריו.

מקורביו אומרים ל'בחדרי חרדים' כי אין ספק, כי האדמו"רות הולמת את הגרח"א, שגם כך מאיר פניו לכל אדם, ואנשי בית שמש יודעים כי יש להם כתובת לכל שאלה וספק בהלכה, בהנהגה או בחסידות.
קאסוב חיים אהרן מונדרר בית שמש דזיקוב ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד