י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חסימת וריד הרשתית – מה זה ואיך מטפלים?

יתר לחץ דם הוא הגורם העיקרי לחסימות ורידים: כך תדעו לטפל נכון בחסימת וריד הרשתית

חסימת וריד הרשתית – מה זה ואיך מטפלים?
רשתית העין צילום: FREEPIK

חסימת וריד הרשתית היא בעיה חמורה אשר יכולה להביא לפגיעה משמעותית בראייה באופן פתאומי. חסימת הוריד פוגעת בתפקודו התקין של הוריד והדבר עשוי לגרום לדימומים ברשתית, בצקת ברשתית והיווצרות של כלי דם חדשים ולא תקינים. כמו כן חסימת וריד הרשתית עלולה להביא לעליית הלחץ התוך עיני או גלאקומה.

עצמת הפגיעה בראייה יכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות, כולל פגיעה חמורה. הפגיעה מתרחשת באופן פתאומי ואינה גורמת לכאב.

הגורמים לחסימת וריד הרשתית

יתר לחץ דם הוא הגורם העיקרי לחסימות ורידים. כאשר ישנו לחץ דם גבוה הגוף מגיב בעיבוי דפנות העורקים והדבר מגביר את הלחץ על הורידים הסמוכים ומביא לחסימת המעבר. לאורך זמן הדבר גורם ליצירת קריש דם במקום. חולי סכרת נמצאים בקבוצת סיכון מכיוון שהדם של חולי סוכרת נוטה לקרישיות יתר, אך גם מחלות המטולוגיות אחרות מגבירות את הסיכון.

סוגי חסימת וריד הרשתית

המחלה יכולה להתבטא בשתי צורות של חסימה:

  • חסימה בוריד הראשי. במקרים אלו החולים עשויים להבחין בכתם בשדה הראייה.
  • חסימה בענף של וריד הרשתית. החולים יבחינו בהפרעה/אבדן ראייה פתאומי בעין בה התרחשה הבעיה.

שני סוגי החסימות מובילות לבצקת מקולרית, דבר הפוגע בתפקוד המקולה ובהתאם לכך נפגעת חדות הראייה. במקרים מסוימים ישנה התפתחות של כלי דם חדשים ואלו גורמים להחמרת הבעיות. כלי הדם החדשים עשויים לגרום לדימומים או לפגוע בניקוז הנוזלים של העין ולהגביר את הלחץ התוך עיני - אלו הם תהליכים העלולים להוביל לעיוורון אם לא יטופלו בזמן.

לצורך אבחון חסימת וריד הרשתית, כמו כל חסימת כלי דם בעין, יש צורך בבדיקה המבוצעת על ידי רופא עיניים. הרופא מבצע הרחבת אישונים ובוחן את העין. בדרך כלל יש צורך בבדיקות נוספות הכוללות צילומי עיניים FA ובדיקת עובי הרשתית ומידת הבצקת באמצעות בדיקת OCT עיניים.

האם ניתן לטפל במחלה

הטיפולים הקיימים לחסימת וריד הרשתית הם טיפולים המבוצעים בהזרקות תוך עיניות ובדרך כלל משולבים בטיפולי לייזר. אך במידה והתפתחה גלאקומה יש צורך בטיפולי לייזר, טיפות להורדת הלחץ התוך עיני ואף ניתוח ניקוז.

הזרקות תוך עיניות עושות שימוש בתרופות חוסמות VEGF, כמו למשל אווסטין, איליה ולוסנטיס. תרופות אלו מעכבות את החלבון המאיץ את צמיחת כלי הדם. כתוצאה מכך מופחתת גם דליפת הנוזלים והבצקת במקולה - דבר המביא לשיפור חדות הראייה. השפעתן של התרופות המוזרקות היא זמנית ויש לחזור על הטיפול באופן תקופתי.

וריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד