י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עין דומעת, תסמונת עין יבשה ויובש בעיניים, כיצד מטפלים?

אחת הסיבות הנפוצות ביותר לעיניים דומעות היא תסמונת שנקראת עין היבשה, זהו ההסבר הרפואי לגבי הבעיות הנוצרות בעין והפתרונות אליהן

עין דומעת, תסמונת עין יבשה ויובש בעיניים, כיצד מטפלים?
עין דומעת צילום: FREEPIK

לדמעות תפקיד חשוב בהרטבת העין והגנה מפני זיהומים, אך דמעות רבות מדי עלולות להקשות על הראייה ולפגוע באורח החיים. הדמעות מופרשות מבלוטות הדמעות ואז מנוקזות דרך מערכת צינורות המחוברת לאף. במצבים בהם קיים ייצור יתר של דמעות או שקיימת בעיה בניקוזן הן זולגות מהעין ומתקבל מצב של דמעת.  עין דומעת יכולה להתפתח בכל גיל אך הדבר נפוץ יותר בקרב תינוקות עד גיל שנה או מעל גיל 60, והתופעה עשויה לערב את שתי העיניים או עין אחת בלבד.

אחת הסיבות הנפוצות ביותר לעיניים דומעות היא תסמונת שנקראת עין היבשה כאשר העין אינה מקבלת שימון נאות נוצרות שפע של דמעות כפיצוי. תסמונת עין יבשה או יובש בעיניים נגרמים מהיצרות או חסימה של צינורות הדמעות. היצרות צינורות הדמעות נגרמת בדרך כלל עקב נפיחות או דלקת. עין יבשה יכולה להיגרם גם מאיזון לא נכון בין מים, מלח ושמנים בהרכב הדמעות והגירוי שנוצר מביא לייצור יתר של דמעות.

סיבה נוספת לדמעת היא ייצור עודף של דמעות. עיניים מגורות עלולות לייצר כמות דמעות גדולה מהרגיל כשהעין מנסה להרחיק את גורם הגירוי. הגירוי יכול להיגרם על ידי כימיקלים, דלקת הלחמית (conjunctivitis), פציעה או נוכחות גורם זר וגדילה לא נורמלית של הריסים (Trichiasis) או העפעף (Ectropion).

גורמים נוספים לבעיה של עין דומעת כוללים קרטיטיס (זיהום הקרנית), כיב פתוח שנוצר על העין, גוש הגדל על שולי העפעף ואלרגיות.

הטיפול בדמעת תלוי בחומרת הבעיה, הגורם וקיום תסמינים אחרים. בדרך כלל התופעה זמנית וחולפת מעצמה כאשר הגורם מטופל או העין מחלימה, אך אם הבעיה אינה נפתרת מעצמה או הסימפטומים מחמירים ייתכן שיידרש טיפול נוסף בהתאם למקור התופעה.

דלקת לחמית נגיפית מחלימה בדרך כלל מעצמה ואילו במקרה של דלקת לחמית בקטריאלית יש צורך בטיפות אנטיביוטיות. במידה והסיבה לדמעת היא ריס שגדל פנימה או נוכחות גורם זר יש צורך בהסרתו על ידי הרופא המטפל. אם העפעף פונה כלפי חוץ ייתכן שיידרש ניתוח שבו יהודק הגיד שמחזיק את העפעף במקומו. כאשר מדובר בצינורות דמעות חסומים אפשר ליצור מסלול חדש העוקף את החלק החסום ומאפשר ניקוז יעיל אל האף.

עין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד