י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לשנות דפוסי חשיבה

1000 שוטרים חרדים למשטרת ישראל / דעה

אלעד צדיקוב חבר מועצת העיר הרצליה ומנכ"ל אופק ישראל בטור דעה על התנהלות המשטרה בעקבות פרשת הבחור חיים מזרחי. "לציבור החרדי אסור יותר להיות מקום קבע כאסקופה נרמסת בפני שומרי החוק"

1000 שוטרים חרדים למשטרת ישראל / דעה
שוטרים חרדים במשטרת ישראל צילום: אילוסטרציה

מעצר החינם וההתעללות של משטרת ישראל בחיים מזרחי שבוע שעבר, צריכה להיות נורה אדומה וקו פרשת מים בהבנת יחס משטרת ישראל לציבור החרדי.

האירוע הזה אינו בדיד והוא מתווסף לאכיפה הסלקטיבית והאגרסיבית מול הציבור החרדי בימי הקורונה, לשימוש הלא חוקי בירי מכת"זית בכינון ישיר למפגינים חרדים וכן לרוח המפקד המנשבת משר הבט"פ, עומר בר לב, שהתבטא רק לאחרונה באופן שקרי, כי נועד עם מזכירת ההגנה האמריקאית על "אלימות המתנחלים" מול הפלשתינאים.

הקוד האתי של משטרת ישראל , מדגיש כי שוטריה יעשו כמיטב יכולתם שלא לפגוע בזכויות של כל אדם ויגביל אדם רק לשם תכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש, על פי החוק והשיקולים המקצועיים.

אם כך, משטרת ירושלים, עוברת ביודעין על חוקי האתיקה של הארגון וכן על הוראות הפעלת ירי סילון מים ישיר, שיכול לפגוע בתפקוד קוגניטיבי ולהוביל לפגיעות ראש חמורות.

בצה"ל, ירי בניגוד להוראות , מתוחקר ומיושם במהירות יתירה שעולה בקנה אחד עם קצב העיתונות. במשטרת ישראל, כך נדמה, ההפרות נכנסות כתלונות למח"ש במסלול בירוקרטי ארוך ומקל ברוב המקרים. וכשרוח המפקד מנשבת כדלקמן, אזרחי ישראל מאבדים אמון במערכת המשטרתית.

הפרדוקס הגדול נוצר כאשר המשטרה עצמה, מתנהלת בפחד וביראה מול אנשי שמירה בכפר קאסם, מול ירי ספוראדי בכפרי הגליל, מול התגברות הפשיעה בנגב או מול פוגרומים בעכו ובלוד.

כותב השורות, אלעד צדיקוב

את יד הברזל, המשטרה חוששת להפעיל מול גורמי הפשיעה העיקריים. וממילא המציאות הנוצרת היא ברוח מאמר המדרש "כל שנעשה רחמן על האכזרים, לסוף נעשה אכזר על רחמנים".

לציבור החרדי אסור יותר להיות מקום קבע כאסקופה נרמסת בפני "שומרי החוק". שינוי יכול להיות מובל באמצעים פוליטיים ע"י שר מתאים וחזק שיוכל לערוך שינוי מלמעלה למטה, או באמצעות שינוי ארגוני והתייעלות מקצועית, כלכלית ואתית כאחד. עד אז, לא ניתן ולא צריך לשבת בחיבוק ידיים.

עפ"י נתוני משטרת ישראל, חסרים כיום למצבתה 5000 שוטרים. לו יצויר ו20% מתוכם יאוישו ע"י ציבור חרדי, קרי 1000 שוטרים חרדים – הרי שהיחס לציבור החרדי יוכל להתחיל ולהשתנות מלמטה למעלה.

טבען של מהפיכות חברתיות, או של שינוי תפיסתי, מתחיל כאשר נפגשים עין בעין עם הצד השני. בטח כאשרר הוא עומד בצד של בעלי הכח והסמכות.

הדרך לשינוי יכולה להיות דואלית, מהראש לשטח וכן למלמטה למעלה- זוהי הדרך לשנות דפוסי חשיבה, פרדיגמות, ולהחזיר במתינות ובשפיות את צורת הפעלת הכח הבלתי סביר כלפי הציבור החרדי בישראל.

אלעד צדיקוב, מנכ"ל אופק ישראל, חבר מועצת העיר הרצליה, קצין צה"ל במיל'

שוטרים חרדים אלעד צדיקוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד