כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בגלל ראיון על 'חוק השואה'

פולין פיטרה את השליח שלה לשיפור היחסים

דיפלומט פולני, ירוסלב מרק נובאק, מי שמונה מטעם מדינתו לנסות ולשפר את היחסים עם הקהילה היהודית, פוטר מתפקידו לאחר שתיאר את אחד מחוקי ארצו שחוקקו בנושא השואה כ"טיפשי"

פולין פיטרה את השליח שלה לשיפור היחסים
שוטרים בפולין צילום: Pixabay

דיפלומט פולני שמונה לשפר את היחסים עם הקהילה היהודית, פוטר לאחר שתיאר את אחד מחוקי ארצו בנושא השואה כ"טיפשי". ירוסלב מרק נובאק, שמונה על ידי שר החוץ של פולין רק לפני חצי שנה, אמר את הדברים בראיון לעיתון היהודי הבריטי Jewish News בשבוע שעבר.

ירוסלב מרק נובאק, שמונה רק לפני שישה חודשים, התכוון לחוק שנוי במחלוקת משנת 2018 שאיפשר לפקידי ממשל להעמיד לדין היסטוריונים אם המחקר שלהם העלה שפולנים היו שותפים לשואה.

החוק זכה לגינוי נרחב על ידי ישראל והקהילות היהודיות באותה תקופה, לאחר מכן ירד החוק אך לא בוטל סופית. כמה היסטוריונים נרדפו לאחר מכן בבית המשפט, כולל הפרופסורים ברברה אנגלקינג ויאן גרבובסקי, שנצטוו להתנצל בפני קרוב משפחתו של אדם שלדבריהם שיתף פעולה עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

נובאק אמר בראיון שלו ל-Jewish News, שנערך במהלך ביקורו בלונדון בחודש שעבר, כי זה היה "אחד התיקונים המטופשים ביותר שנעשו אי פעם בחוק כלשהו". הדרך הנכונה לקרוא תיגר על מחקריו של מישהו הייתה לפרסם מאמר הפרכה המציג טענות נגד, אמר.

אבל הראיון עורר כעס בקרב כמה פוליטיקאים לאומנים בפולין לאחר שפורסם בשבוע שעבר. לוקאש יאסינה, דובר משרד החוץ של פולין, הודיע בציוץ ביום שני בבוקר: "ב-8 בינואר 2022, כי "שר החוץ זביגנייב ראו, החליט לפטר את מר ירוסלב נובאק מתפקידו".

פולין חוק השואה הפולני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד