כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

משי, חזרת לימיך הרעים כקמב"צ העדה החרדית?

האם לא למדת שדרך ההסתה לא מובילה לשום מקום? האם לא למדת שבמלחמה כולנו נפסיד? • ד"ר ראובן גל, העוסק בתעסוקת חרדים המום מקריאתו של יהודה משי זהב למרי אזרחי

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



קראתי בכאב את מאמרו של יהודה משי-זהב ונחרדתי לראות את קריאתו 'להכריז מלחמה' ו'להעביר את הלחימה מהר ככל האפשר לשטחם'.

המאמר מוצף בהכרזות קיצוניות ('הם הרי לא דואגים באמת לעתיד ילדינו... כל מטרתם לרוקן את הבריכה... להכות בנו בכל תחום'), בשימוש מופרז ב'הם' ו'אנחנו' (המילה 'הם', כולל בהטיותיה, מופיעה 16 פעם במאמר שכולו עומד על כ- 400 מילה!).

המסר ברור – לשבור את הכלים ולהכריז על מרי אזרחי.

עוד בנושא:
הגיע הזמן להכריז מלחמה • יהודה משי-זהב נערך

משי ידידי, האם לך צריך להזכיר מניין יצאו מהרסייך ומחריבייך? האם אותך צריך להזהיר מפני מלחמת אחים? האם באמת ברצונך לחזור לתפקידך הפרֶ-היסטורי כקמב"ץ העדה החרדית? האם דרכך האמיצה בשנים האחרונות לחתור לפיוס בין חרדים לחילוניים – דרך שהובילה לקריאתך 'ולתפארת מדינת ישראל' כשהדלקתַ את המשוּאה בערב יום העצמאות תשס"ג – דרך זו הגיעה לסופה?

חזרת לסוּרך?

נכון, חלק קטן מאוד מהפוליטיקאים הישראליים עושים טעויות קשות כיום בפעילותם למען השוויון בנטל. התבטאויות כמו 'טפילים' או 'נגייס אותם מהחצר האחורית שלהם' – אינם תורמים לקידום השוויון ובוודאי לא לשיפור האוירה.

לרוב גם באות התנצלויות על התבטאויות מאין אלו. אבל לטעון, כפי שמשי-זהב טוען, שכל מטרתם של 'הפוליטיקאים' היא 'לדחוק אותנו אל הקיר, להכות בנו בכל תחום, לרוקן את מֵי התורה והיהדות'– זה עיוות חמור של המציאות. גרוע מזה: זו הסתה למרי.,

תחזיות העוני מחרידות,

אין כיום אדם בישראל, אף מהחילוניים ביותר, שאיננו מבין שלימוד התורה בישיבות הוא בנפשה של היהדות החרדית; שההתנגדות לגיוס לצה"ל איננה באה מהשתמטות מחובות; שהיציאה המוגבלת לשוק העבודה איננה מתוך עצלות. הויכוח כיום כבר איננו על הסיבות למצב שנוצר (כולם זוכרים שהמדינה היא זו שאיפשרה את "תורתם אומנותם", ושבארצות אחרות יהודים חרדים עוסקים גם בתורה וגם בעבודה), אלא על מציאת פתרונות למצב הקיים, שבו למעלה ממחצית האוכלוסיה החרדית היא מתחת לקו העוני, ושהתחזיות לכלכלת ישראל הן מחרידות אם החרדים לא יהיו שותפים בה.

אתה קורא למרי? אתה רוצה מלחמת אזרחים? מלחמת תרבות? אנרכיה? האם האומץ הנחשוני לקפוץ למים כדי להינצל מהרודף המצרי הוא האומץ הנדרש כיום מהציבור החרדי?

האם הדוגמא של המהר"ם מרוטנברג ששאף לעלות לארץ ישראל למרות האיסור של הקיסר הגרמני היא ההקבלה שלך לסרוב לשרת בצה"ל? האם הגנרל הבריטי שהתפרסם באמירות האנטישמיות שלו הוא המקבילה שלך לשרי ישראל?

ואולי הנחשונים האמיתיים, שכבר קפצו למים, הם אותם עשרת אלפים חרדים שהתגייסו ב-5 השנים האחרונות לשירות צבאי או אזרחי? ואולי אלה הם כ-8,000 הסטודנטים החרדים שלומדים כיום במוסדות אקדמאיים ומכינים עצמם להשתלבות בשוק העבודה? ואגב, כמעט אף אחד מכל הנחשונים האלה לא נטש את לימוד התורה תוך כדי מהלך השירות, או במקביל ללימודים באוניברסיטה. מהנחשונים האלה – לא מהארבעה-חמישה שלך, משי עתידים לצאת נשיאי יהודה!

במלחמת תרבות, אם אכן תפרוץ כקריאתו של משי-זהב, לא יהיו מנצחים. רק מפסידים יהיו בה. לא תקומה תהיה לנו בזה, אלא תבוסה וחורבן. מי כמוך, יהודה משי-זהב, יודע שגם במחנה החילוניים ישנם חרדים לנצח ישראל ולאחדות העם.

במקום להכריז מלחמה, מוטב אם המנהיגות החרדית תמצא דרכים להסביר עצמה בדרכי נועם, תחפש ערוצים לדיאלוג עם מקבלי ההחלטות ותקדיש מאמץ להרגיע את הרוחות בשכונות החרדיות. ,

ד"ר ראובן גל הוא ראש פרויקט 'שילוב חרדים' במוסד שמואל נאמן בטכניון. הקים ועמד בראש מנהלת השירות האזרחי-לאומי. ,

,
דר ראובן גל משי זהב מרי בני ישיבות גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד