כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
פרויקט מיוחד

דרעי, ליצמן ואשר בטיפים לממשלה: כך תיחלצו מהגל מהחמישי

שלושת הח"כים החרדים שבממשלה הקודמת ניהלו את הסבבים הקודמים של הקורונה די בהצלחה, לפחות לעומת הניהול הנוכחי שנראה כושל וחסר אונים, מציעים לממשלה הנוכחית כיצד לנהל נכונה את הגל החמישי וכיצד ירכשו את אמון הציבור ויצאו מהמשבר בהצלחה • פרויקט מיוחד

דרעי, ליצמן ואשר בטיפים לממשלה: כך תיחלצו מהגל מהחמישי
אשר/דרעי/ליצמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כל הסימנים מראים כי הממשלה כשלה בניהול הגל החמישי של הקורונה, ללא עדכונים לציבור, הנחיות שמשתנות מידי כמה שעות ומחדל ענק במערך הבדיקות, אלה הם רק חלק מהסימנים שמביאים את הציבור לעשות ככל העולה על רוחו, איש הישר בעיניו יעשה, זאת לצד קבוצה של שרים וחברי ממשלה שמזדהים כמכחישי קורונה ומעבירים מסר מזלזל לציבור.

'בחדרי חרדים' חזר היום אל החרדים שניהלו את הקורונה בסבבים הקודמים, שר הבריאות יעקב ליצמן, שהיה הראשון להטיל הגבלות, כעדיין לא הכרנו את הנגיף שהתפשט לו בעולם והורה על סגירת נתב"ג לראשונה בתולדות המדינה, שר הפנים אריה דרעי שניהל את הצרכים החרדים בגלים הקודמים ויו"ר ועדת החוקה יעקב אשר, שניהל את הגל השלישי של הקורונה בממשלה מלאה בקרבות בין הליכוד לכחול לבן. אלא מניחים בצד את חילוקי הדעות הפוליטיים ומעבירים המלצות לממשלה הנוכחית, איך לצאת מהגל ולהחזיר את אמון הציבור.

שר הפנים לשעבר, אריה דרעי

הביקורת: "היינו אור לגויים בכל העולם. לא היה מצב כזה, כמו בממשלה הנוכחית, ששרי ממשלה נעדרים מדיוני קבינט הקורונה. דיונים שההחלטות בהם קריטיות עבור אזרחי ישראל, בבריאות, בכלכלה ובחיי היום יום. לצערי הממשלה הנוכחית מתנהלת בהפקרות ובזלזול, אין בעל הבית, אין קבלת החלטות, יד שמאל אינה יודעת מיד ימין, ממשלה שחלק מחבריה מכחישי קרונה. היום אנו רואים בחוש כי אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים".

אריה דרעי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הפתרונות:
- היערכות נכונה.
- מתווה פיצויים לעסקים ולמשפחות ברוכות ילדים.

שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן

הביקורת: "בגלים הקודמים למרות שהנגיף היה חדש לנו, למדנו תוך כדי תנועה, נערכנו מראש וקיבלנו החלטות מהירות. לא נגררנו אחרי הקורונה. התמקדנו בהסברה שמגביר את אמון הציבור וממילא גם את המשמעת".

היערכות נכונה: "להשתמש ביעד מהגלים הקודמים ולהיערך מראש. לנהל את הקורונה ולא שהקורונה תנהל אותנו".

יעקב ליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

כמו כן מציע ליצמן, לספק בדיקות אנטיגן על חשבון המדינה. שלא יהיה מצב שאנשים לא נבדקים כי אין כסף. "בתקופת הגל הראשון כולם נבדקו בחינם למרות שלא היו חיסונים. צריך לנהוג כך גם היום", הוא אומר.

באשר להסברה מסביר השר לשעבר, "הבלבול נובע מכך שאין הסברה. חייבים להתמקד במהירות העברת ההחלטות והסברה ממוקדת לכל הציבורים מה שיגביר גם את המשמעת וממילא את הזהירות של הציבור".

יו"ר ועדת החוקה לשעבר, יעקב אשר

הביקורת: "בגל הקודם למרות הממשלה הפריטטית בין הליכוד לכחול לבן והוויכוחים הקשים, היתה הנהגה אחראית שקיבלה החלטות מחייבות כשקבינט הקורונה היה מתכנס באופן תכוף וסדור. כיום, אין ראש ממשלה שמנהל את העסק, בנט מתפקד לכל היותר כמתאם פעולות הממשלה, שר הישר בעיניו יאמר ויעשה והחלטות משתנות בתזזיתיות, שלא לדבר על ליברמן שלא סופר את בנט בשום צורה, והאזרחים מגיבים בהתאם. הציבור רואה שאין אף אחד עם ידיים על ההגה ומתנהג בהתאם. ההבדל בין הקדנציה הקודמת להיום, שכעת אין הנהגה ואין ניהול".

הפתרונות שיעקב אשר מציע הן, ניהול: "אחרי כל הויכוחים צריך ראש ממשלה שיקבל החלטות ושהן ישודרו לציבור בקול אחד וברור. זה קריטי כדי להגיע למשמעת ציבורית".

יעקב אשר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

זיהוי מוקדם ולפעול בזמן: מומחי הבריאות דיברו מהרגע הראשון של פרוץ האומיקרון על צפי של עשרות אלפי נדבקים ביום, בנט דיבר על קניית זמן אבל לא עשה דבר. המדינה הייתה צריכה להביא מיד עשרות מיליוני בדיקות ולהעמיד מערך בדיקות ענק בכל רחבי הארץ. הממשלה החליטה שמדיניות הניהול נגד האומיקרון תתמקד בעיקר בבדיקות (שזו טעות נוראית לכשעצמה) וקרסה בדיוק במקום הזה מסיבה פשוטה - לא נערכו לכך בזמן.

פיצויים: בעבר לא היו הגבלות ללא פיצויים, לא הייתי מוכן לאשר בוועדת החוקה שום צעד מגביל אם לא היה פיצוי מקביל שאושר בוועדת הכספים. כשאתה נותן פיצויים אתה יכול לעשות הגבלות נקודתיות לפני שהגל מתפרץ, וכך גם לקנות זמן באמת וגם לקטוע שרשראות הדבקה.

כשבעלי העסקים והציבור כולו יידעו שיש הגבלות נקודתיות אך במקביל יש גם פיצוים - תהיה משמעת והציבור ייתן אמון. אבל אם אין פיצויים, אנשים מנסים להתחמק ולטייח, למה שבן אדם ירצה לשמור בידוד אם כל ההפסדים נופלים רק עליו?

נתונים: הכלי הכי קריטי בניהול מערכה כלשהי הוא מסד הנתונים. הממשלה עשתה את הדבר הכי חמור כשהרימה ידיים בנושא הזה ובכך הכריזה בעצם שהיא לא שולטת במצב, מנוהלת ולא מנהלת.

הממשלה שיחקה עם הנתונים במקום להתמודד איתם, שלחו את הציבור לבדיקות ביתיות ועוד על חשבונו האישי של כל אזרח, איך יקבלו ככה תמונת מצב אמיתית, על פי מה יקבלו החלטות, לפי לחצי התקשורת? חובה לחזור למסד נתונים אמין ואפקטיבי.

קורונה גל חמישי אריה דרעי יעקב ליצמן יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד