י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הגיע לשטח ונפגש עם המנהיגים

העסקן החסידי במאמץ לשמר את בית העלמין ממגורשי ספרד

העסקן החסידי ואיש העסקים, יענקי פליטשקין, הגיע לאי נוויס, שם נפגש עם בכירי ומנהיגי האי. המקום היה בעבר ביתם של מגורשי ספרד ופורטוגל, והיום אין יהודים באי, אך יש בית קברות יהודי שנמצא במצב טוב והוא עושה מאמצים לשמר את בית העלמין שקבורים בו ממגורשי ספרד

העסקן החסידי במאמץ לשמר את בית העלמין ממגורשי ספרד
יענקי פליטשקין בנוויס צילום: באדיבות המצלם

העסקן החסידי ואיש העסקים שמנהל עסקים בכל רחבי העולם, הגיע לנוויס, אי בים הקריבי, כ-350 ק"מ מפורטו ריקו, נוויס צמודה לאי סנט קיטס, המקום היה בעבר ביתם של מגורשי ספרד ופורטוגל, והיום אין יהודים באי, אך יש בית קברות יהודי שנמצא במצב טוב.

במסגרת עסקיו, הגיע העסקן החסידי ואיש העסקים, יענקי פליטשקין, לאי, שם נפגש עם בכירי ומנהיגי האי, בראשם מארק בראנטלי, מי שמכהן כראש האי ושר החוץ, ועם ראש הממשלה, טימות'י האריס, באי מתגוררים כ-52,000 תושבים דוברי אנגלית.

לאיים המרכיבים את האומה הקריבית של סנט קיטס ונוויס, למרות שהם קטנים במיוחד, יש היסטוריה יהודית עשירה. לאחר שגורשו מברזיל במאה ה-17, החלו יהודים להתיישב במקום, כולל יהודים שגורשו מספרד ופורטוגל, בשיאה מנתה הקהילה היהודית בסנט קיטס בין 75 ל-100 איש והיוותה כ-25% מכלל אוכלוסיית האיים.

הקהילה היהודית של נוויס הקימה בית כנסת בצ'רלסטאון בסביבות 1684 והקימה בית קברות יהודי, ובו קברים מהשנים 1679 עד 1768. בבית הקברות שרדו מצבות עם כתובות בעברית, אנגלית ופורטוגזית. בסוף המאה ה-18 עזבה רוב האוכלוסייה היהודית את האי נוויס והותירה את בית הקברות היהודי נטוש.

כיום מתנהל מאמץ ארכיאולוגי גדול לשמר ולחשוף יותר מבית הקברות היהודי. חוקרים מאמינים שהם עשויים למצוא בית ספר יהודי שטרם התגלה ובית כנסת נוסף, העסקן החסידי ואיש העסקים יענקי פליטשקין, הגיע לאי לרגל עסקיו, ונפגש עם מנהיגי האי, הוא שוחח איתם לגבי שימור בית הקברות היהודי.

קיומה של הקהילה היהודית של נוויס לא היה ידוע כמעט לאף אחד מלבד תושבי האיים הסובבים את נוויס עד שנתגלה מחדש בטעות בשנת 1957 על ידי היסטוריון יהודי אמריקאי. בשנת 1992, דיוויד רובינסון, האוצר הראשי של האגודה להיסטוריה ושימור נוויס, גילה מבנה ששימש כמקווה, ולצדו שרידי בית הכנסת העתיק ביותר בקריביים. כיום אין יהודים באי.

יענקי פליטשקין אומר ל'בחדרי חרדים' כי הממשלה ובכירי המקום עושים מעל ומעבר בכל הנוגע לשימור אתרים יהודיים, "אני מודה לאנשים כאן, לבכירי האי, על תרומתם הגדולה לשימור מבנים עתיקים שהיו בבעלות יהודית, הם מבינים ומאד מכבדים את ההיסטוריה היהודית של המקום, הם משמרים את בית הקברות העתיק מאד".

 

בית עלמין יהודי יענקי פליטשקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד