י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בן-גביר בדרכו לנגב

בניגוד לעמדה החרדית: הפסק של הרב ליאור

הנטיעות של קק"ל בנגב מעוררות סערה: הגאון הרב דב ליאור, מבכירי הרבנים בזרם החרד"לי פסק כי מותר לנטוע עצי סרק בנגב כעת, בשנת השמיטה - בטענה כי מדובר "במלחמה על ארץ ישראל" | מנגד, הגאון רבי יוסף אפרתי פוסק שאסור לנטוע אלא רק לפקח ולמנוע פלישה

בניגוד לעמדה החרדית: הפסק של הרב ליאור
הגאון הרב דב ליאור צילום: פלאש 90

הגאון הרב דב ליאור, מבכירי הרבנים בזרם התורני שבציונות הדתית, פסק במהלך שעות הבוקר המוקדמות (רביעי) כי מותר לנטוע עצי סרק בנגב, על אף שנת השמיטה.

הרב ליאור פסק במענה לשאלת חבר הכנסת איתמר בן-גביר, כי מותר לנטוע עצי סרק בנגב, בטענה שזאת במטרה לשמור על אדמות המדינה ושזה "מלחמה על ארץ ישראל", זאת ברקע המהומה סביב הנטיעות של קק"ל והביקורת על חברי 'הליכוד', שנטעו אתמול.

במסגרת פסיקתו, שנחשבת ליחסית נדירה, הרב ליאור אומר כי ניתן אף לנטוע את העץ בתוך גוש האדמה. לאחר פסיקת רבו, בן-גביר הודיע כי הוא מגיע לאזור השתילות בנגב: "דווקא היום צו השעה זה להגיע לנגב ולהשתתף במצווה החשובה של מאבק על ארץ ישראל".

מנגד, הגאון רבי יוסף יקותיאל אפרתי, ראש בית המדרש להלכה בהתיישבות, פסק אמש כי אסור לנטוע בשמיטה. "לדאבוננו מזה כמה שמיטות היו מקומות ממלכתיים וציבורים שגם כאשר בקשו לשמור שמיטה המשיכו לבצע נטיעות תחת הכותרת נטיעות הצלה, בתואנה שמבלעדי ביצוע הנ"ל ישתלטו נכרים על אדמות הנ"ל. לטענתם הם קבלו לדבר היתר מרבנים מסוימים", כתב הרב במענה לשאלה שהופנה אליו בנושא.

"למותר לציין שא"א לדמות לנידון שהיה לפני מרן החזו"א בישוב "מחנה ישראל" כאשר היה פחד כי בהעדר חרישה ישתלטו נכרים על אדמות המושב, שהרי שם היה מדובר בחשש של השתלטות קרקעות כאשר השלטונות הגוים שהיו בארץ ודאי שלא יתמכו בהחזקת הקרקע לידי הישוב "מחנה ישראל", לעומת זאת במקרים שלפנינו כל מה שצריך לעשות לשימור הקרקע הוא רק לפקח במשך השנה באופן רציף ולמנוע פלישה כחוק, מ"מ היה גופים שביצעו נטיעות כאלה בתואנה של ישוב ארץ ישראל".

את דבריו סיכם כי "מבחינה הלכתית אין לבצע נטיעות בארץ ישראל בתואנה של ישוב ארץ ישראל ומה שצריך זה לשמר את אדמות מפלישה כעת ולהכפיל את כמות הנטיעות בג' תשרי תשפ"ג. ובשכר שמירת השמיטה נזכה לחיזוק יישוב ארץ ישראל ולגאולה שלימה".

כזכור, אמש הגיעו חברי הכנסת של הליכוד לנטוע עצים ביער יתיר, וחבר הכנסת אורי מקלב מ'דגל התורה' תקף את חברי הליכוד: "פעולת נטיעת העצים שנעשית כעת בעיצומה של שנת השמיטה בדרום אסורה באיסור מוחלט על פי ההלכה". לדבריו, "מחאה לא מתירה פגיעה בשנת השמיטה".

הרב דב ליאור שמיטה הרב יוסף אפרתי נטיעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד