כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
המאבק על הגיור

"לוקח אחריות": מהלך דרמטי של הגר"ד לאו שיביך את השר כהנא

לפני קרוב לשבועיים הודיע השר כהנא כי הרב בניהו ברונר, אחראי מחוז צפון במערך הגיור וחבר גם כדיין בארגון רבני 'צהר', ימונה לראש מערך הגיור במקומו של הרב ולר שהודח | המהלך גרר תרעומת רבה והבוקר מכריזים בלשכת הרב הראשי על מהלך חריג שיהפוך את ההחלטה על פיה

"לוקח אחריות": מהלך דרמטי של הגר"ד לאו שיביך את השר כהנא
הרב דוד לאו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שבוע אחרי שהודיע השר לשירותי דת כי הוא ממנה את הרב בניה ברונר לתפקיד ראש מערך הגיור הזמני, הרב הראשי ונשיא בתי הדין הגר"ד לאו שולף היום (רביעי) מהלך שיהפוך את המינוי של כהנא ללא רלוונטי, כך שהמינוי של הרב ברונר יתייתר.

הבוקר שיגר ראש לשכתו של הגר"ד לאו, מכתב אל נציב שירות המדינה בו הודיע כי לפי החוק המוקנה לו, הרב לאו לוקח על עצמו את כל האחריות של מערך הגיור, ולמעשה ישמש בפועל כראש מערך הגיור, כך שלרב ברונר שמונה לתפקיד הזמני לא תהיה כל סמכות לפעול בנושאי הגיור.

"במצב הנוכחי", נכתב במכתב של לשכת הרב הראשי ונשיא בתי הדין, "בו הופסקה כהונתו של הנציג שמונה ע"י נשיא בית הדין לעמוד בראש המערך, ומנגד האחריות הלכתית הכבדה עודנה מוטלת על כתפי נשיא בית הדין, לא נותרה ברירה לנשיא אלא לעשות בעצמו את התפקיד הזה בהתאם לסמכותו".

נחשף: ראש מערך גיור במשרה חלקית בלבד

"על פי החוק", הודיעו לנציב, "נשיא בית הדין מודיע כי ישתמש בעצמו בסמכותו החוקית ויקבל על עצמו את כל החובות והסמכויות במערך הגיור", כך שלמעשה המינוי של ראש מערך הגיור נעקר מעיקרו. "הנשיא מתכון להידרש לכל שאלה קטנה כגדולה, ולעקוב מקרוב על כל הליכי הגיור במערך", נכתב.

במכתב מזכירים בלשכה את החלטות הממשלה לפיהן: הגיור במדינת ישראל הוא על פי ההלכה היהודית ומערך הגיור האמור בהחלטה זו יונחה על ידי הרב הראשי לישראל נשיא בית הדין הגדול שנקבע כי "יהווה סמכות הלכתית תחת הנחייתו של הרב הראשי".

במכתב תקפו את השר כהנא שהביא מינוי של דיין לו מתנגדים הרבנים הראשיים וגדולי ישראל במשך השנים, כך נכתב "במשך כל השנים של פעילות מערך הגיור, נשיאי בתי הדין לדורותיהם הם שבחרו את מי שיעמוד בראש המערך, נשיא בית הדין הגאון הרב בקשי דורון מינה את הרב ישראל רוזן, ויבדלחט"א נשיא בית הדין הגאון הרב שלמה משה עמאר מינה במינוי זמני את הרב יצחק פרץ, נשיא בית הדין הגאון הרב יצחק יוסף מינה במינוי קבוע את הרב יצחק פרץ ונשיא בית הדין הגאון הרב דוד לאו מינה במינוי זמני את הרב משה ולר".

הרב דוד לאו ראש מערך הגיור בניהו ברונר מתן כהנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד