כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

היועץ המשפטי של הכנסת: לא ניתן להחיל כעת 'חוק עמאר'

התפתחות בבחירות לרבנות הראשית • היועץ המשפטי של הכנסת בחוות דעת: לא ניתן להחיל את 'חוק הרב עמאר' על הבחירות הקרובות • ומה אמרו הבוקר שופטי בג"צ?

הגר"ש עמאר. צילום: ארכיון
הגר"ש עמאר. צילום: ארכיון



בדיון שהתקיים הבוקר (ב) בבג"צ בעתירה של ארגוני הנשים על כך שמצד אחד 'חוק שטרן' אינו מקודם, ומצד שני הכנסת אינה מקיימת את הליך הבחירות בהקדם - העניקו שופטי בג"צ למדינה שבוע, עד ליום שני הבא, כדי להניע את תהליך הבחירות.

בהתייחסם ל'חוק הרב עמאר' ציינו השופטים, כי אמנם יש בעיה באשר החוק הינו 'פרסונאלי', אך הם עדיין אינם אוחזים בכך, ועם הנעת התהליך ידונו גם בנושא זה.

הבוקר קבעה ועדת הכנסת כי החוק להארכת כהונת רבנים מכהנים כרבנים ראשיים לכהונה נוספת ('חוק הרב עמאר') יועבר לוועדת הפנים. החוק הוגש לפני כשבועיים על-ידי ח"כ אברהם מיכאלי מש"ס, עבר בוועדת שרים לענייני חקירהו זכה לרוב בקריאה טרומית.

כבר בסוף השבוע, בתשובת המדינה לבג"צ, הודיעה המדינה כי החוק יועבר לוועדת הפנים, וזאת לאחר שקיבלה לכך את הסכמת 'ישראל ביתנו'.

מלכתחילה היה אמור 'חוק הרב עמאר' לעבור לוועדת חוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ דודו רותם, אלא שבוועדה הזו הוא היה נקבר, כפי שהצהיר לא פעם רותם כי יעשה הכול כדי למנוע את קידומו של החוק.

רותם אף עיכב את 'חוק הרב עמאר' בגרסתו הקודמת - בקדנציה הקודמת. במסלול היסורים אותו היה מעביר את החוק, אין ספק שההליך היה נכנס להליך בחירת הגוף הבוחר, אולי אפילו לאחר שהיה הגוף הבוחר נבחר, ואז אין ספק שהוא היה בלתי חוקי בעליל.

במסלול המהיר אותו הבטיחה המדינה להעביר את החוק, דרך ועדת הפנים בראשות ח"כ מירי רגב, יש סיכוי שבג"צ ימצא פתח להכשירו. גם ההתייחסות הבוקר של שופטי בג"צ מרמזת כי אינם סבורים שהחל התהליך.

ברקע מתפרסם היום מכתבו של היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון, לפיו לא ניתן להחיל את 'חוק הרב עמאר' בבחירות הקרובות ולשנות את כללי המשחק כשההליך בעיצומו. ינון פרסם את קביעתו לאחר פנייה אליו מצד ח"כ איתן כבל מהעבודה.

לדבריו, הליך הבחירה של הרבנים הראשיים כבר החל. כזכור, כבר בשבוע שעבר אישרה הכנסת את חמשת נציגיה לגוף הבוחר. "יש להסתכל על הליך הבחירות לרבנים הראשיים כמקשה אחת, כך שמרגע שהחל הליך הבחירות לא ניתן עוד לשנות את מכלול הוראות חוק החלות על הליך זה, בין אם הן נוגעות להרכב האסיפה הבוחרת, ובין אם הן נוגעות לתנאי הסף להצעת מועמדים. במיוחד נכונים הדברים, כיוון שהשינוי המבוקש בתנאי הכשירות של המועמדים לרב ראשי גורר מאליו גם שינוי באופן הרכבת האסיפה הבוחרת ובהרכב ועדת הבחירות.

"בעיתוי הנוכחי אני רואה קושי, בוודאי במישור של המצב המשפטי הראוי, בהחלת ההסדרים המתחייבים בהצעת החוק שבנידון על הבחירות הקרובות".

ועדיין אין בדבריו משום 'סוף פסוק', שהרי גם הוא מסייגם באמרו "אני רואה קושי".

בג"צ יהיה זה שיכריע.



מכתבו של היועץ המשפטי של הכנסת:


חוק עמאר כנסת יועץ משפטי עו''ד אייל ינון בג''צ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד