י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם • 172 תמונות מעצרת המחאה במנהטן

רבבות במפגן מחאה ענק נגד גזירת הגיוס • למה נאלצו להגביה את במת הכבוד בשלוש קומות? • מה אמר הרב ווכטפויגל לאדמו"ר מסאטמר? • סיקור מיוחד גלריות וידאו

בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם • 172 תמונות מעצרת המחאה במנהטן
איציק רויטמן



'עצרת הרבבות' נגד גזירת הגיוס בארץ הקודש, בה השתתפו לפי אומדנים שונים כ-100 אלף איש, שהתלכדו בראשות גדולי ישראל - ובראשם האדמו"רים מסאטמר - כדי לזעוק את זעקת יהודי העולם נגד הגזירות על עולם הישיבות ונגד הכוונה לגייס את לומדי התורה לשורות צה"ל, הותירה רושם רב על המשתתפים.

ראשיתה של העצרת ב'שבת הגדול', עת הכריז על קיומה האדמו"ר מסאטמר בדרשתו בבית המדרש הגדול בקרית יואל, לאחר אין ספור דיונים ושיחות שקיים בנידון עם אישים מהארץ, שקבלו באוזניו על הגזרות המתגבשות נגד עולם התורה.

האדמו"ר התעקש כי לעצרת הזו חייבת לחבור כל היהדות החרדית כמקשה אחת, ורק זו יכולה להיות הערובה להצלחה. רצון זה לא התמלא לחלוטין, שכן הוראתם הברורה של הגר"ח קנייבסקי והגראי"ל שטיינמן שלא לפעול באמצעות הפגנות מנעה מחלקים נרחבים מהציבור הליטאי מלהשתתף, וראשי ישיבות רבים הורו לתלמידיהם שלא לצאת להפגנה. עם זאת, אחרים הגיעו משום שלטענתם הגראי"ל והגר"ח הורו כך דווקא לתושבי ארץ ישראל, אך בארה"ב ישנה תועלת בקיום ההפגנה.



מליקווד לבדה יצאו 40 אוטובוסים בשלב ראשון, ומחמת הביקוש הרב, גויסו עשרים אוטובוסים נוספים, ובהמשך גם האוטובוסים המסיעים את ילדי הת"תים ומוסדות החינוך, כדי לשנע עוד אלפים שביקשו להגיע. "באוטובוסים אלו אין מיזוג אוויר. מזג האוויר החם איננו מאפשר נסיעה ממושכת בתחבורה כזו, אך לאור חשיבות המערכה, אף אחד לא הסתכל על הנוחות וכולנו יצאנו בשיא ההתלהבות", סיפרו הנוסעים. מאות אוטובוסים נוספים יצאו מקרית יואל, מונסי, שיכון סקווירא ומעשרות ריכוזים נוספים.

לקראת השעה ארבע אחר הצהריים, החלה הנהירה ההמונית משכונות בורו פארק, ויליאמסבורג ופלטבוש. כ-6000 תלמידי ישיבה יצאו בצעדת ענק סביב איזור העצרת, חלקם לבושי שקים, בעוד אחרים החזיקו שלטים שביקשו להביע הזדהות עם אחיהם - תלמידי עולם הישיבות בארץ ישראל.

על פי התכנית, הייתה בימת הנשיאות אמורה להכיל חמש קומות. אולם לאור ריבוי הרבנים, האדמו"רים וראשי הישיבות שביקשו להשתתף בעצרת (כאלפיים) נוספו לה עוד שלוש קומות. המשטרה שלא נערכה לכמות שיא שכזו, נאלצה לסגור מספר פעמים את דרכי הגישה אל בימת הכבוד, על מנת לאפשר היערכות מכובדת, כיאות לגדולי ישראל.

"להגיד שבחו של אהרן שלא שינה"

העצרת הועברה בשידור חי לבית המדרש סאטמר ברחוב יונה בירושלים, שם צפו מאות במעמד, והיא החלה בתפילת מנחה ברוב עם לקראת השעה 17:15. לאחריה, פתח את המעמד הגאון רבי יעקב ווייס, מראשי ישיבת סאטמאר בקרית יואל. לאחר מכן, לקח יו"ר העצרת הרה"ג רבי יצחק גליק, ספרא דדיינא של התאחדות הרבנים, את רשות הדיבור וההנחיה, והזמין את הגאון רבי אשר קלמנוביץ, ראש ישיבת מיר פלטבוש לומר פרקי תהילים. בשלב זה, הוזמן הגאון רבי אליהו בער ווכטפויגל, ראש ישיבת זכרון משה סואט פולסבורג לשאת דברים.

שורת הנואמים מנתה גם את האדמו"ר מגאלנטא, הרה"צ רבי ישכר דוב כ"ץ, אב"ד דושינסקי, הגאון רבי נח אייזיק אלבוים, אב"ד הימנוב קווינס, הרב פנחס יונג ממאנסי שנשא דברים באנגלית לאוזני כלי התקשורת המקומיים, הגאון רבי יעקב הורביץ, ראש ישיבת בית מאיר, הגאון רבי נחמן יעקב שטויבער, ר"מ בישיבת סאטמאר קווינס והגאון רבי יעקב ווייס.

עוד בנושא:
לקראת העצרת: בגדי שק, מכלאות, כסאות ותעמולה
אחרי 14 שנה: אדמו"רי סאטמר יפגינו יחד
זיגזג • מה הוביל להסכמה המחודשת של פלג מהרי"י?
החרדים בארה"ב נגד גזירת הגיוס • סיקור מיוחד: לקראת מעמד הרבבות
"דעת תורה לקיים מחאה" או "אין לעשות הפגנות"?
העצרת הגדולה בניו יורק נגד חוק הגיוס: רבבות הפגינו במרכז מנהטן • סיקור ענק

בשם 'העדה החרדית' הופיע הגאון רבי נפתלי הירצקא פרנקל, חבר הבד"ץ, שקיבל עם הרבבות עול מלכות שמים. בהמשך, הביע ראש עיריית לייקווד את תודתו למשטרה ולעירייה על העזרה הרבה שהגישו להפקת והצלחת המעמד. את מסכת הנאומים חתם הרב מרדכי אלעזר הירש, מנכ"ל מוסדות סאטמאר בויליאמסבורג.

חרף גלריית הנואמים הארוכה, קיצרו הנואמים בדבריהם, וכשעתיים לאחר תחילת המעמד הוא הגיע לסיומו. במחווה מיוחדת, העמידה העירייה את הרכבות חינם לרשות הנוסעים המתגוררים בערים הסמוכות, ורבבות המשתתפים יכלו לשוב במהירות לבתיהם.

"אנו תפילה ותקווה, כי הקול המלוכד והזועק נגד גזירות הגיוס שיצא מכאן, באמצעות דבריהם הנלהבים של הרבנים, יחלחל לשלטונות בישראל, שיבינו כי לא תמוש התורה מפינו ולא נאפשר שום פשרה הנוגעת לעולם הישיבות", ציינו מארגני העצרת, שהביעו סיפוק רב על רבבות בית ישראל שצייתו לגדולי התורה והחסידות, והטו שכם אחד להצלחת המעמד.

דקות ספורות לאחר סיום העצרת, ניגש הגרא"ד ווכטפויגל אל האדמו"ר מסטאמר וקילס אותו על הצלחת ארגון המעמד. "להגיד שבחו של אהרן שלא שינה", פתח. "אני אומר בפניכם רק מקצת שבחכם... דעו לכם כי נזכרתי היום בדודכם האדמו"ר ה'דברי יואל' מסאטמר זצ"ל, שעמד בראשות המפגנים הגדולים למען צביון היהדות. ראויים הנכם לקילוס על הוויתורים הרבים שעשיתם ובלבד שהיהדות החרדית תתאחד סביב העצרת הגדולה הזו".

בהקשר לכך, התבטא האדמו"ר כאשר נכנס לרכבו בטרם עזב את המקום, כי הוא בטוח שה'דברי יואל' ירד ממרומים להשתתף בעצרת ובירך את כל המשתתפים בה.

היום בצהריים, יעלה האדמו"ר להשתטח על ציונו של ה'דברי יואל' ושל אביו ה'ברך משה' זצ"ל, כדי להעתיר בתפילה למען ביטול הגזירות.

ההכנות - רגע לפני



























































עת האסף המקנה





























אל מול פני המנורה























































משאי הקודש























































כולם נקבצו באו לך























קבלת עולם מלכות שמים























מי רואה את אלו יוצאים









































העדשה המשוטטת



















































עצרת מעמד כנס רבבות האדמו''ר מסאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד