י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בגלל עבודות

פניה לראש עיריית ת"א: אל תסגור את בית הכנסת

בית הכנסת לעדה הפרסית בתל אביב, עומד בפני סגירה, בית הכנסת פעיל כל השבוע, אך עקב עבודות במקום העיריה רוצה לסגור את בית הכנסת. ח"כ משה ארבל פנה לראש העיר "אל תסגור את בית הכנסת"

פניה לראש עיריית ת"א: אל תסגור את בית הכנסת
בית הכנסת חולל צילום: ריקי קיאסי

בית הכנסת ליוצאי פרס הממוקם בשדרות בן צבי 79 בסמוך לפארק החורשות, עומד בפני סגירה, מבנה בית הכנסת אינו מפריע לבנייתו ופיתוחו של אזור הפארק, ועיריית ת"א-יפו אינה מתכוונת להרוס את מבנה בית הכנסת היות הוא מבנה לשימור. אך רוצה לסגור את בית הכנסת.

ח"כ משה ארבל מסיעת ש"ס, פנה לראש העיר, וביקש לא לסגור את המקום. במכתב לראש העיר נאמר, "הריני חש חובה נעימה לפנות אליך בנושא שבכותרת לאחר שהבנתי מציבור המתפללים, בא כוחם והעוסקים בנושא כי מבנה בית הכנסת לעדה הפרסית שמיועד להריסה הינו מבנה לשימור. בית הכנסת ממוקם בצמידות לפארק החורשות המפואר והיפה, מבנה בית הכנסת אינו מפריע לבנייתו ופיתוחו של אזור הפארק, ועיריית ת"א-יפו שאתה עומד בראשה אינה מתכוונת להרוס את מבנה בית הכנסת היות והוא מבנה לשימור".

עוד כתב, "בסמוך למבנה בית הכנסת פינתה העירייה שטחים שברובם הם לשימור בשטח של מאות מטרים רבועים המיועדים למשרדי הנהלת הפארק ושימושה של העירייה. גודלו של בית הכנסת הינו בקושי 70 מ"ר, קטן אך משמש עשרות מתפללים ביום יום בקביעות. בבית הכנסת מתקיימים מנייני תפילות, יש רב לבית הכנסת, שיעורי תורה והוא פעיל ויציב. ייתכן שמקבלי ההחלטות לא נתנו דעתם לעומק המשבר והכאב שיגרום פינוי בית הכנסת והפסקת פעילותו למתפללים ולקהילה".

ארבל ציין כי "נושא הפינוי לא קיבל את תשומת הלב והמחשבה הראויה לבית כנסת קדוש".

"איני בקיא בתוכניות העירייה, אך משיחות והסברים שקיבלתי ומסיור שערכתי במקום נחה דעתי שבנקל יכולה העירייה לוותר על הרצון לפנות את בית הכנסת שכל שטחו הינו 70 מ"ר. יש תורם המוכן לשקם את בית הכנסת בעלות של 150 אלף ש"ח למען הציבור".

דור דוידיאן כתב בחשבון הפייסבוק שלו על מצב בית הכנסת, והתחנן שהמקום לא ייסגר, "לפני 65 שנה הוקם בית כנסת לעדה הפרסית בשכונת תל-כביר בדרום תל-אביב. סבא שלי ז"ל היה ממחזיקי הבית-כנסת, ובתור ילד שבא לבקר את סבא וסבתא שלו המקום הראשון שהיינו הולכים אליו הוא בית הכנסת- לסדר, לנקות, להתפלל, עם השנים, הבית כנסת המשיך להיות פעיל ולהתקיים- דור שני של מתפללים ולאחר מכן דור שלישי ואף רביעי".

עוד כתב, כי "עיריית ת"א החליטה שבכל המתחם היא מרחיבה פארק שנקרא פארק החורשות. בית הכנסת שוכן במבנה לשימור ולכן המבנה לא נהרס אך בית הכנסת פונה. למה? לא ידוע. הנושא מצוי בהליכים משפטיים. בתחילת השבוע, הגיעו גורמים מטעם העירייה לפנות את כל הציוד למעט תשמישי קדושה כמו ספרי תורה, שופרות וכו'. הצלחנו לעצור באופן זמני את הריסת המקום על מנת לנסות לשכנע את העירייה בכל דרך להשאיר את בית הכנסת עומד על כנו.

בכל זאת, מדובר במורשת של קהילה מפוארת שמתחזקת בית כנסת במשך 65 שנים. במקום יש הנצחה של מתפללי בית הכנסת שנפלו על הגנת המדינה במלחמות ישראל, קיר הנצחה לקורבנות השואה ועוד".

"היום בבוקר, גילינו שבית הכנסת נפרץ, נבזז וחולל בברוטליות יוצאת דופן. אני אתן לתמונות לדבר. כל מי שיש בידו לסייע בדבר, לנסות לשכנע את כל מי שרק אפשר שמדובר בפנינה בדרום העיר שיכולה להפוך אף למרכז מורשת לקהילה הפרסית ולמין מוזיאון שישמש את כל באי פארק החורשות".

מטעם עיריית תל אביב-יפו נמסר ל'בחדרי חרדים': אי אפשר שלא להזדעזע מהתמונות. העירייה הציבה בימים האחרונים שמירה במקום. לנוכח הפריצה שארעה הלילה, הגישה העירייה תלונה במשטרה, אשר חוקרת גם את השומרים. לגבי עצם הפינוי - מדובר במבנה ששכן בשטח המיועד לציבור כחלק מפארק, כשהשטח הוחזק ונבנה שלא כדין ובכל מקרה לא מדובר בהריסת המבנה אלא בפינויו בשלב זה, כפי שקבע בית המשפט. יודגש כי העירייה מנהלת ניסיונות לפינויים במקום כבר מעל 20 שנה ובשום שלב לא הגיע גורם מטעם בית הכנסת וטען לבעלות על השטח מלבד אדם אחד אשר החזיק בשטח שלא כדין. בכל מקרה, בית המשפט ביקש את התייחסות העירייה לטענות ועד אז לא יבוצע כל פינוי.

משה ארבל רון חולדאי תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד