י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

רבע מההרוגים - בתאונות בהן מעורבת משאית

מתחילת שנת 2013 נהרגו 32 בני אדם בתאונות שמשאית מעורבת בהן - כרבע מסך כל ההרוגים בכבישים • שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא רק הנהג אשם, גם המדינה"

תאונת משאית. צילום: הצלה גוש דן
תאונת משאית. צילום: הצלה גוש דן

32 בני אדם נהרגו מתחילת שנת 2013, ב-24 תאונות דרכים קטלניות, שמשאית הייתה מעורבת בהן, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק". לשם השוואה, בכל שנת 2012 נהרגו 41 בני אדם ו-77 נפצעו בתאונות דרכים, שבהן היו מעורבות משאיות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא רק הנהג אשם, גם המדינה. יש להטיל את האחריות גם על המעסיק במקרה של בעיית תקינות במשאית, משקל עודף של הרכב ועבודה מעבר לשעות המותרות. על המעסיקים והחברות, להגביר את ההדרכות לנהגי המשאיות ולהקפיד על שעות העבודה המותרות בחוק".

לאחרונה פורסם דו"ח מדדי ביצועים, של המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים (ETSCׂׂ), אשר עסק בתאונות כלי רכב כבדים. הדו"ח מצא כי בכל המדינות החברות בארגון, חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות משאיות, ובסך הכול חלה ירידה ממוצעת של 6% במספר ההרוגים בתאונות של משאיות.

לטביה (15%), ספרד (11%) וסרביה (10%), רשמו את הירידה החדה ביותר במספר ההרוגים. ישראל, רומניה, פינלנד הונגריה נמצאות בתחתית הרשימה ורשמו את הירידה הקטנה ביותר (3%).
בישראל כמו באוסטריה, צרפת, שוודיה, שוויץ ובריטניה, שיעור המשאיות המעורבות בתאונות קטלניות הוא פי שניים מממוצע התאונות של כלי הרכב במדינה.

הדו"ח של המועצה ממליץ להתמקד בכלי רכב כבדים, בעת תכנון וקביעת מדיניות לשיפור הבטיחות בדרכים. ואכן, כלי רכב כבדים ואוטובוסים מעורבים ביותר תאונות קטלניות למיליארד ק"מ נסועה, מאשר כלי הרכב הממוצע, ורוב ההרוגים הם משתמשי הדרך אחרים ולא נוסעי הרכב הכבד. מחברי הדו"ח ממליצים להגביר את האכיפה המכוונת לכלי רכב כבדים, כמו גם להכניס אמצעים טכנולוגים מצילי חיים.

אחד הפתרונות האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטאלי.

הטכוגרף הדיגיטאלי מתעד את פעולות הנהג, מהירות הנסיעה, מרחק נסיעה ועוד נתונים. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטאלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש לנהג.

משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.
טכוגרף נהג משאית הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד