י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הפעם זה לא ליברמן

חרדים נגד חרדים • תופעה מכוערת: סחיטת אברכים צעירים בירושלים

דמי תיווך ללא מתווך: צעירים חרדים בירושלים מספרים ל'בחדרי חרדים' על תופעה מכוערת חדשה. בעלי דירות במרכז העיר מנצלים את מצוקת הדיור, לצד הגזרות הכלכליות שהנחיתה הקורונה והממשלה הנוכחית ודורשים אלפי שקלים תוספת על "כלום" • "למה? כי הוא יכול"

חרדים נגד חרדים • תופעה מכוערת: סחיטת אברכים צעירים בירושלים
אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חרדים נגד חרדים: בעוד הציבור החרדי נאנק תחת שורת גזירות כלכליות של שר האוצר אביגדור ליברמן, לצד העלאת מחירים מצד רשתות השיווק הגדולות - אברכים צעירים מירושלים נתקלים לאחרונה ב"גזירה כלכלית" אחרת, אך מכיוון שונה לחלוטין: בעלי דירות חרדים בירושלים.

ל'בחדרי חרדים' הגיעו תלונות רבות מצד צעירים חרדים בירושלים, המחפשים לשכור דירה במרכז העיר. "התחתנתי לפני כשנה, ההורים מימנו לי את השכירות במהלך השנה הראשונה שלאחר הנישואים, אבל כעת אני נאלץ לשלם לבד ולכן החלטתי לשכור דירה אחרת. במטרה להימנע מדמי תיווך, המסתכמים (בממוצע) בכ-5,000 ש"ח למתווך, עמלתי קשות לאתר דירה העומדת להשכרה, ללא אמצעי תיווך", מספר שלמה, בן 21, מירושלים.

"לאחר שאיתרתי דירה", מתאר שלמה, "התקשרתי למספר המיועד, אך למרבה התדהמה, בעל הדירה אמר לי כי מלבד שכר הדירה, איאלץ לשלם גם דמי תיווך. שאלתי אותו: 'אבל למה לשלם דמי תיווך, הרי פניתי אליך ללא הפניית מתווך?'. אבל המשכיר ענה: 'ככה זה הולך היום באזור. הרבה אנשים מחפשים לשכור דירות ולכן אפשר לבקש גם דמי תיווך'".

גם צביקה, אברך צעיר בן 26, שנתקל בתופעה, תוהה בכאב: "איך אני אשיג פתאום 5,000 ש"ח על משהו שלא אמור לעלות כסף? המשכורת החודשית שאני מקבל ממקום העבודה שלי עומדת על 6,000 ש"ח בחודש, לצד משכורתה החודשית שאשתי מקבלת, העומדת על 3,500 ש"ח. אני בקושי מצליח לסיים את החודש, עם שכר הדירה הגבוה, יוקר המחיה שהולך ומאמיר, מוצרים לתינוק הטרי והוצאות שוטפות רבות".

השניים המשיכו לחפש לבד דירה, אך האכזבה רק הלכה וגדלה. הם נתקלו פעם-אחר-פעם בשיטת ה"סחיטה" החדשה של בעלי הדירות: "יש ביקוש אדיר לדירות באזור, ולכן אנחנו מבקשים גם דמי תיווך".

הם לא לבד. עוד ועוד צעירים חרדים בירושלים, בדגש על שכונת 'רוממה', מספרים על אותה תופעת סחיטה מכוערת שאינה משאירה ברירה לאברכים, אלא לשלם סכומי כסף משמעותיים על "כלום".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי התופעה תופסת תאוצה גם בקרב בכירים במגזר. "התקשרתי למספר טלפון של אחד הגורמים הבכירים בביתו של אחד האדמו"רים הגדולים, לאחר שראיתי שיש לו דירה להשכרה. הייתי בטוח שבן אדם כזה, המתעסק מדי יום עם בעיות של אנשים ועם הגזירות הכלכליות של ליברמן שהשלכותיהן מגיעות לשולחן האדמו"ר, בוודאי יהיה הוגן ולא ידרוש משהו שלא מגיע לו - אך המציאות העגומה טפחה לי על הפנים. גם הוא דרש 'דמי תיווך' בסך אלפי ש"ח. למה? כי הוא יכול".

כאמור, התופעה תופסת תאוצה בתקופה האחרונה, אך לטענת אברכים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים', התופעה החלה לקרום עור וגידים כבר לפני למעלה משנה. תקוותם היא כי שיטת הסחיטה הזאת לא תעבור לריכוזים חרדיים אחרים.

דמי תיווך תיווך דירות שכונת רוממה דירות להשכרה דירה להשכרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 92 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד