י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ארונו בא

בד"ה: הנגיד הנודע הלך לעולמו בגיל 100

מלוס אנג'לס מגיעה הידיעה על פטירתו בשיבה טובה של הנגיד הגדול רבי ישראל ראובן פיק ז"ל, שהיה מגדולי תורמי חסידות גור והוא בן 100 בפטירתו. ארונו יגיע לארץ הקודש

בד"ה: הנגיד הנודע הלך לעולמו בגיל 100
הנגיד הרב ראובן פיק ז"ל צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: בלוס אנגל'ס הלך לעולמו בשיבה טובה, הנגיד החשוב ורב הפעלים, שריד לדור דעה, הרה"ח רבי ישראל ראובן פיק ז"ל, מחשובי התומכים של מוסדות גור, מיקירי הקהילה החרדית בלוס אנג'לס, ואיש רב פעלים שכל ימיו סייע למוסדות תורה ולמשפחות רבות.

נולד לפני כמאה שנה בווידאווא שבפולין, לאביו הרה"ח רבי אברהם מרדכי ז"ל, שהיה נו"נ ליהודי הקדוש מפשיסחא. מימי נעוריו גלה למקום תורה, למד בישיבת כתר תורה, ומשם התעלה לישיבת 'נחלת אפרים' בראשות הגה"ק רבי אפרים איינהרון זצ"ל-הי"ד מאמסטוב, ולימים ההדיר ר' ישראל ראובן את ספרו של רבו, כמו גם את הספר 'אהבת אברהם' של רב עיר מגוריו וידאווא, שגם אצלו זכה ללמוד ולקנות דעת.

בהיותו נער צעיר נסע פעם ראשונה לחצר הקודש גור בפולין, אל מרן ה'אמרי אמת' זי"ע. לימים סיפר כי באותה נסיעה, נתן לו ה'אמרי אמת' את ידו הקדושה וברכו "שתהיה יהודי". לא הבין הוא את ברכת הרבי, וכי אינני יהודי, הלא הוא יהודי המקיים מצוות. הלך אפוא לשאול את אחיו של הרבי, הרה"ק רבי משה בצלאל הי"ד, שהטעים והסביר לו: "תדע שזו תשובה טובה מאוד, שכן הרבי אמר לך, לא רק שעכשיו אתה יהודי, אלא שגם להבא שתשאר יהודי". אף אחרי הסבר זה לא הבין עד כמה הדברים עמוקים, עד שפרצה השואה ומילים אלו של הרבי ליוו אותו בכל המחנות, ולמרות הפעמים הרבות שכמעט ועלה על המוקד, ניצל הוא "ונשאר יהודי".

כאמור הוא עבר את מאורעות השואה, עליהם סיפר והיה חשוב לו להנציח את זכר הקדושים ורב בני עיירתו שלא זכו להינצל. את סיפור חייו העלה על ספר 'יחי ראובן', ספר שגם תורגם לאנגלית והינו עדות צרופה של זכרון והנצחת איימי השואה.

לאחר שניצל מהשואה עלה לישראל, וכעבור מספר שנים נשא את מרת זהבה מרים ע"ה, בתו של הרב צבי גלברד הי"ד, שנהרג במלחמת השחרור בעת שניסה להציל בן ישיבה. ר' צבי גם היה ממקימי ביהמ"ד 'תפארת בחורים' של מרן הגרי''ש אלישיב זצ"ל.

כעבור מספר שנים, כאשר שמע כי שני אחיו הגדולים היגרו ללוס אנג'לס, נסע אף הוא בעקבותיהם והקים שם את ביתו, שהפך עד מהרה להיות בית של תורה וחסד, והיה מסייע למוסדות התורה והחינוך של הקהילה.

משחר נעוריו ועד שיבה דבק באדמו"רי בית גור ובראשם הרבי ה'פני מנחם' מגור זצ"ל, פעל רבות למוסדות מוסדות התורה, היה לומד רבות בספרי החסידות, וליבו היה מתרחב לשמוע על פריחתה של חסידות גור, אחר וזכר כל העת איך לאחר השואה נשארו אחד מעיר ושנים ממשפחה.

באותם ימים לקח את ישל"צ ישיבה לצעירים של חסידי גור בירושלים לבבת עינו ונכנס לעובי הקורה להקים את בניין הישיבה בירושלים 'בית היכל פיק' לזכרם של משפחתו שנהרגו בשואה.

בביקור של האדמו"ר מגור בלוס אנג'לס, בעת ביקורו המפורסם יחד עם מרן הרב שטיינמן זצ"ל, ערך האדמו"ר ביקור מיוחד במעונו של רבי ישראל ראובן, ביקור בו גם העלה ר' ישראל ראובן בדמע את זכרונותיו מחצר גור בפולין.

היה קשור גם לחצר חסידות מודז'יץ ותרם רבות למוסדות, בביקוריו של האדמו"ר בלוס אנג'לס הרבי הגיע לבקרו בביתו. בכל הזדמנות שפגש בחסידי מודז'יץ התרפק על כך שזכה לחסות בצלם של ארבעה דורות באדמו"רי מודז'יץ.

בהתרגשות רבה היה מזכיר את הזכות שהייתה לו להשתתף יותר מפעם אחת בשולחנותיו של הרבי ה"אמרי שאול" זצ"ל כשבא לשבות בקרב חסידיו בעיר לודז', ומשום שהיה מחונן בזיכרון מופלא, זכר לשורר את הניגונים שהרבי שר בכל הזדמנות שכזו, במיוחד הביא באמתחתו את ניגון "המבדיל" שלמד מפה קדשו של הרבי, עת השתחל אל מתחת לשלחן וישב לרגלי הרבי בעת ששורר המבדיל.

בעת ביקוריו בארץ ישראל והתאכסן בתל אביב, קבע את מקום תפילתו בבית מדרשו של הרבי בעל ה'אמרי אש' ממודז'יץ זצ"ל.

מפתיע לגלות כי אחיו הגדול רבי יעקב יצחק, נפטר ביום ו' בשבט, אחיו השני ר' נתן דוב, נפטר ביום ב' שבט, ואילו האח השלישי ר' ישראל ראובן, נפטר אף הוא בסמיכות, ביום י"א בשבט.

ארונו של ר' ישראל ראובן יעלה לירושלים, והוא ייקבר בחלקה אשר רכש לעצמו בחיים בהר המנוחות, בסמוך לקברי אחיו הגדולים ובני המשפחה.

ר' ישראל ראובן לא הותיר אחריו זרע של קיימא והציבור נקרא ללמוד לזכרו של ר' ישראל ראובן בן ר' אברהם מרדכי.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

חסידות גור לוס אנג'לס ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד