ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"פריצת כרם בית ישראל"

רפורמת הגיור: החוק המלא נחשף; הבעיות והחששות • 'בחדרי' עושה סדר

בעוד שלושה שבועות מתעתד חוק הגיור, אותו מקדם ויוזם השר לשרותי דת, מתן כהנא, לעלות להצבעה | אמש הוא הונח על שולחן הממשלה כאשר כהנא מפרט את מהותו אך מסתיר את עיקרו - פגיעה בשושלת היוחסין ופריצת גדר חמורה | 'בחדרי' עם סיכום הבעיות והחששות

רפורמת הגיור: החוק המלא נחשף; הבעיות והחששות • 'בחדרי' עושה סדר
מחאה על גיורים, ארכיון צילום: Yossi Zamir/Flash 90

חוק הגיור הונח אמש על שולחן הממשלה, כאשר בעוד שלושה שבועות הוא עתיד לעלות להצבעה. אתמול הציג השר לשירותי דת מתן כהנא, את החוק, אך הסתיר את עיקרו, כאשר הוא לא שולל בעיות שיעקרו את סמכויות הרב הראשי ונשיא בתי הדין ויאפשרו אף לרבנים ללא כושר דיינות להיות חלק מהרכבי גיור.

כתב 'המבשר' מאיר ברגר סיכם הבוקר את כל הבעיות בהצעת החוק אותו הגיש השר מתן כהנא. 'בחדרי חרדים' מביא להלן את עיקרי הבעיות, כפי שהתריעה בשבוע שעבר מועצת הרבנות הראשית, שהדבר עלול לפגוע בעולם היהודי ואף ליצור התבוללות של כאלה שיוגדרו כגרים בעוד שאינם כך על פי ההלכה

* בניגוד להחלטות הממשלה שהסמיכו את הרב הראשי ונשיא בתי הדין כממונה על יישום ההחלטות, הפעם, שנושא הגיור מחוקק לראשונה כחוק, מי שיהיה ממונה על ביצוע החוק הוא ראש הממשלה. המשמעות היא שבעוד תקופה יהיה זה יאיר לפיד וראשי ממשלה שיבואו אחריו.

* במסגרת החוק תוקם ועדת היגוי שתגבש את הסדרי הגיור, בו לשר מתן כהנא יהיה רוב, לרבנים הראשיים יהיו שתי נציגים, לשר שתי נציגים ועוד נציג של השר בהסכמת הרב הראשי שיעמוד בראש הוועדה ולו סמכויות רבות.

* כללי הגיור ידרשו להסכמת ראש הממשלה, ולאחר מכן גם אישור של הוועדה המסוכמת בכנסת, או הוועדה לשירותי דת בראשות נציגת ישראל ביתנו יוליה מלינובסקי או ועדת החוק בראשות הח"כ הרפורמי גלעד קריב.

* לראש הממשלה וליו"ר ועדת ההיגוי תהיה אפשרות לפטר חברים בוועדה, במקרה של היעדרות מכמה ישיבות כפי שיסוכם בחוק שיגיע לנוסח הסופי.

* מותב גיור לרבני עיר. זהו הסעיף הבעייתי ביותר שיתאפשר לרבני העיר להעניק גיור מבלי שיהיו כפופים לרבנות הראשית

* נוסף לזה סעיף שיאפשר לכל אדם מעל גיל 35 בעל הסמכה לרבנות להיות חלק מהרכב גיור, כיום מתאפשר רק לבעלי כושר לדיינות או לרבני העיר. הסעיף נכנס לבקשת נציגת ישראל ביתנו יוליה מלינובסקי, מה שיאפשר בפועל כמעט לכל ראש ישיבה להיות חלק מהליך הגיור.

* הכרה בגיור: כיום, בסיום ההליך נחתמת תעודת ההמרה, לה דרוש חתימת נשיא בתי הדין והרב הראשי, בחוק מוצע לוותר על חתימת הרב הראשי ושמנהל המחוז יחתום אחרי בדיקה.

* הדחת דיין מוטב: בניגוד לנוהל כיום שהרב הראשי מעלה זאת בפני וועדה, לרב הראשי לא תהיה אפשרות לעשות זאת רק באמצעות ראש מערך הגיור, שהחוק לא מתייחס למינויו. כיום ראש מערך הגיור מותנה בוועדה בראשה עומד הרב הראשי, אך כבר שבוע שעבר מינה השר כהנא מינוי לתפקיד בדרך עוקפת את הרב הראשי.

גיור מתן כהנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד