י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אחת לאלף שנים

ענן אפר ענק: צפו בהתפרצות הר הגעש 'טונגה'

‏התפרצות אדירה של הר געש תת-ימי בטונגה, גרמה בסוף השבוע לשלל תופעות שהורגשו במקומות רבים ומרוחקים ממדינת האיים הקטנה. פרופ' ישי ויינשטיין מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בר-אילן, סיפר עד כמה מדובר באירוע חריג ומה ההשלכות שלו

ענן אפר ענק: צפו בהתפרצות הר הגעש 'טונגה'
התפרצות הר געש צילום: כאן חדשות

‏התפרצות אדירה של הר געש תת-ימי בטונגה, גרמה בסוף השבוע לשלל תופעות שהורגשו במקומות רבים ומרוחקים ממדינת האיים הקטנה. פרופ' ישי ויינשטיין מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בר-אילן, סיפר למיכל רשף ב'כאן חדשות' עד כמה מדובר באירוע חריג ומה ההשלכות שלו.

טונגה, היא מדינת איים בדרום האוקיינוס השקט, בין ניו זילנד לבין הוואי. הר געש תת-ימי נמצא בסמוך למדינה, מתחת לפני האוקיינוס. הוא מתפרץ מתחת למים ויכול לפלוט כמויות גדולות של אפר געשי.

בשבת האחרונה גלי הצונאמי התנפצו על החוף בטונגה, ונרשמה עלייה במפלס המים של החוף של פרו וחוף האוקיינוס ​​השקט בארצות הברית.

כאשר איום הצונאמי מסביב לאוקיינוס ​​השקט מההתפרצות התת-ימית החל לדעוך ביום ראשון, ענן אפר ענק כיסה את מדינת האי השקט בטונגה, ומנע טיסות מעקב מניו זילנד כדי לקבוע את היקף הנזק. 

עיר הבירה של טונגה, נוקו'אלופה, "ספגה נזק משמעותי", אמרה ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, והוסיפה כי לא היו דיווחים על פציעה או מוות, אך עדיין לא ניתן היה לבצע הערכה מלאה בגלל קווי תקשורת מושבתים.

חוקר הגעש המדע רובין ג'ורג' אנדרוס אמר לרשת אל-ג'זירה שהרי געש תת-ימיים כמו טונגה, מתפרצים בצורה כל כך נפיצה בערך אחת ל-1,000 שנים. "היה פיצוץ ענק, שמדענים חושבים שהוא אירוע אחד אחת ל-1,000 שנים עבור סוג זה של הר געש", אמר. "לא בדיוק ברור מה גרם לצונאמי מיד לאחר הפיצוץ הענק הזה. אם זה היה חלק מהר הגעש שהתמוטט לתוך המים, או שזה היה פיצוץ מתחת למים, או שילוב של שניהם".

בקליפורניה, העיר סנטה קרוז נפגעה משיטפונות עקב גל גאות שנוצר על ידי הצונאמי, פרו סגרה 22 נמלים כאמצעי זהירות. בנוסף, גלים של כמעט 1.2 מטר פגעו לאורך חופי האוקיינוס ​​השקט של יפן.

הר געש צונאמי ניו זילנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד