י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חברת הייבוא לא מוותרת

ממרח תמרים מאבו דאבי: המכס התעקש וחוטף תביעה

המכס התעקש כי לא קיים ממרח תמרים שעבר פסטור, והשית מכס מוגדל וקנסות על יבואנית מזון מאבו דאבי. החברה הגישה תביעה נגד רשות המיסים, שבה היא טוענת, כי בשל סיווג שגוי של בית המכס, היא נאלצה לשלם ביתר עבור משלוחי ממרח תמרים שייבאה לארץ מאבו דאבי

ממרח תמרים מאבו דאבי: המכס התעקש וחוטף תביעה
כניסה לישראל צילום: משה שי, פלאש 90

חברת "ג.מ. טעם הארץ בע"מ", העוסקת בייבוא מוצרי מזון שונים, הגישה לאחרונה, באמצעות עו"ד אליס אברמוביץ', תביעה נגד רשות המיסים, שבה היא טוענת, כי בשל סיווג שגוי של בית המכס, היא נאלצה לשלם ביתר עבור משלוחי ממרח תמרים שייבאה לארץ מאבו דאבי.

בכתב התביעה נטען כי החברה ייבאה לארץ מספר משלוחים של ממרח תמרים מאבו דאבי, וסיווגה אותו כפרט שעבר תהליך של בישול ועיבוד לצורך הדברת חיידקים ומזיקים (פסטור) – עובדה הפוטרת אותו ממכס מוגדל.

אך לטענת עו"ד אברמוביץ, רשויות המכס קבעו כי סיווגו הנכון של ממרח התמרים הוא "תמרים מעוכים".

בשל השינוי בסיווג, כך נטען, נאלצה החברה המייבאת לשלם תוספת מכס בסך של כ-20 אלף שקלים, וכן חויבה בכ-40 אלף שקלים עבור המשלוח הקודם.

ניסיונה של החברה לערער על שינוי הסיווג, בפני רשויות נדחה, "זאת, תוך התעלמות שיטתית מהעובדה שממרח התמרים שבענייננו עבר עיבוד ופסטור באמצעות חימום", טוענת עו"ד אברמוביץ' בכתב התביעה. על פי טענת המכס, אין ממרח תמרים שעובר תהליך פסטור.

לתביעה צורפה חוות דעת של מומחה, אשר קבע כי ממרח התמרים הנדון אכן עבר תהליך של בישול ועיבוד, והוא שונה במראהו ובטקסטורה שלו מממרחים אחרים בשוק, אשר לא עברו הליך דומה.

עוד טוענת עו"ד אברמוביץ, כי על פי כללי הסיווג, וכפי שכבר קבעה הפסיקה, הפרט הנותן את התיאור המדויק ביותר עדיף על הפרט הנותן את התיאור הכללי יותר. "מובן מאליו, כי פרט המכס, הדן באופן ספציפי בתמרים שעברו עיבוד, מתאר את ממרח התמרים, שיובא על ידי התובעת, באופן מדויק יותר מהפרט העוסק בתמרים מעוכים", טוענת עו"ד אברמוביץ.

לדבריה, לצד החברה המייבאת עומדת גם ההגנה מכוח סעיף 3 לחוק מיסים עקיפים, הקובע, כי אדם ששילם מס בחסר, לא יידרש להשלים את החסר, ובתנאי שהוא מכר את המוצרים, בתום לב, לפני דרישת תשלום החסר במחיר המקובל בשוק פחות אותו חסר.

במקרה הנדון, טוענת עו"ד אברמוביץ', החברה כלל לא ידעה שמשולם על ידה מס בחסר, ומשכך ממילא ממרח התמרים נמכר על ידה בארץ, בתום לב, במחיר שלא כלל את מיסי הייבוא שנדרשה לשלם בהודעת החיוב. לכן, כך נטען, החיוב ביתר שהוטל על החברה אינו עומדים בקנה אחד עם החוק ואף מייקר את מחיר המוצר שלה לצרכן בכ-15 אחוז, עובדה הפוגעת קשות בתחרותיות שלו.

לאור כל זאת, מבקשת עו"ד אברמוביץ' מבית משפט לקבל את התביעה ולהורות למדינה (רשות המיסים) להחזיר לחברה המייבאת את התשלום ביתר ששילמה, וכן להשית עליה הוצאות משפט. התביעה נדונה בימים אלו בבית משפט השלום בראשון לציון.

מכס רשות המסים ייבוא אבו דאבי ממרח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד