י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

תותבות על שתלים – פתרון מצוין לגילאים מבוגרים

אובדן שיניים מציב בעיות שונות, הן תפקודיות והן אסתטיות, ונדרש פתרון אשר יאפשר למערכת השיניים לחזור לתפקוד מלא ותקין • הכירו את הפתרון המצוין לגילאים מבוגרים

תותבות על שתלים – פתרון מצוין לגילאים מבוגרים
מרפאת שיניים צילום: pixbay

בגילאים מבוגרים מאבדים מרבית האנשים חלק משמעותי משיניהם. הסיבות לכך רבות, בעקבות תהליכי שחיקה טבעיים, מחלות שיניים וחניכיים וכיוצ"ב. אובדן שיניים מציב בעיות שונות, הן תפקודיות והן אסתטיות, ונדרש פתרון אשר יאפשר למערכת השיניים לחזור לתפקוד מלא ותקין. בעבר נהוג היה בעיקר הפתרון של פלטת שיניים תותבות אשר אינה מקובעת ללסת וניתנת לשליפה בקלות, פתרון זה מתאפיין בלא מעט בעיות מבחינתם של מטופלים רבים. פתרון מומלץ וחדש יחסית, אשר מתאפיין ביתרונות משמעותיים בהשוואה לשיטות ישנות יותר, הוא תותבות על שתלים. במה בדיוק מדובר ולמי מתאים פתרון זה?

מהן תותבות על שתלים ומה כולל התהליך?

בעוד במקרה של שיניים תותבות "רגילות", אשר מוכרות לכולנו מאנשים מבוגרים וקשישים, מדובר בפלטה של שיניים אשר נתפסת באמצעות ווים קטנים לשיניים קיימות וניתנת לשליפה בקלות ומדי ערב, תותבות על שתלים הן פתרון קבוע ויציב יותר. מדובר בפלטה של תותבות אשר מחוברת למספר קטן יחסית של שתלים דנטאליים (עליהם נפרט מיד). הפלטה קבועה בפה ואינה יכולה לזוז, מה שמספק מספר יתרונות משמעותיים – השיניים התותבות אינן זזות והפלטה אינה יכולה לזוז או לצאת מהפה, מצב שקורה לא אחת במקרה של תותבות "רגילות" וגורם למבוכה ולאי נוחות רבה. כך גם מתקבלת הרגשה טובה ויציבה הרבה יותר בקרב המטופל, הרגשה של שיניים אמיתיות, ולא של תותב המורכב בפה באופן מלאכותי וזמני.

יתרון נוסף הוא כי השתלים הדנטליים עצמם מונעים מעצם הלסת מלהידלדל ולהיספג בגוף, וכך הלסת של המטופל נשארת במצב טוב ועמיד יותר לאורך זמן. שתלים דנטליים הם למעשה ברגים מזעריים מטיטניום אשר מוחדרים לעצם הלסת ונקלטים בה. חלק מהם בולט החוצה מהחניכיים במקום בו הייתה פעם שן, ולחלק זה מחברים מבנה וכתר, במקרה של השתלת שן, או שהוא מהווה את אחת מנקודות החיבור והאחיזה של פלטת התותבות על שתלים.

הליך השתלת שיניים המצריך עצם לסת עבה מספיק

מה כולל ההליך של תותבות על שתלים ועבור מי הוא רלבנטי? ובכן, פתרון זה מיועד כאמור לאנשים הסובלים מאובדן של שיניים רבות, בפרט אנשים מבוגרים יחסית. ההליך עצמו כולל השתלה של מספר שתלים דנטליים (לרוב שניים עד שישה שתלים), ולאחר מכן חיבור של פלטת התותבות לשתלים.

על מנת לבצע השתלת שיניים לסת תחתונה או עליונה נדרש כי עצם הלסת באזור המיועד לשתלים תהיה מספיק עבה. מאחר ובגילאים מבוגרים ו/או כתוצאה ממחלות חניכיים וגורמים נוספים עשויה לחול הידלדלות של עצם הלסת, יש לבדוק ולוודא כי במקרה של אותו מטופל קיימת מידה מספקת של עצם לצורך ביצוע השתלת שיניים לסת תחתונה/עליונה. במידה ואין מספיק עצם, לעיתים ניתן לבצע הליך של הרמת סינוס לצורך עיבוי עצם הלסת באזור המיועד, אך במקרים של אובדן חמור יחסית של צפיפות העצם ייתכן ותותבות על שתלים לא יהוו פתרון ריאלי, ויידרש פתרון אחר.

היכנסו למידע נוסף אודות תותבות על שתלים באתר של ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום הפה.

שתלים דנטליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד