י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
יונח מחדש עוד השבוע

דרמה במליאה: חוק הגיוס נפל בתיקו; זעם ותסכול רב בקואליציה

אחרי נאומים חוצבי להבות, חוק הגיוס שנידון במליאה בקריאה ראשונה נפל בתיקו לאחר שח"כית מהקואליציה הצביעה נגד. מפלגת רע"מ הרימה ידה בעד גיוס חרדים. בעת הצגת החוק ניסה שר הביטחון בני גנץ להרגיע והצהיר "נשמור על עולם התורה" | החוק יונח מחדש עוד השבוע

דרמה במליאה: חוק הגיוס נפל בתיקו; זעם ותסכול רב בקואליציה
חרדי בלשכת גיוס צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

דרמה משמעותית במליאת הכנסת: בתום דיון סוער, חוק הגיוס נפל הערב (שני) בהצבעה, לאחר שלא הושג הרוב הדרוש, מאחר ונציגת 'מרצ' הצביעה נגד הצעת החוק.

בתום הדיון הממושך, שלושה חברי סיעת רע"מ, כולל היו"ר מנסור עבאס הצביעו בעד ואילו חבר הכנסת מאזן גנאים נעדר. חברת הכנסת ג'יידא רינאווי זועבי מסיעת 'מרצ' הצביעה נגד חוק הגיוס - בניגוד למשמעת הקואליציונית. לפיכך ההצעה נפלה בתיקו 54 בעד - 54 נגד.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד הודיעו לאחר נפילת החוק: "ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח את הצעת חוק הגיוס מחדש עם בקשה לפטור מחובת הנחה. ההצעה תעלה להצבעה במליאה בשבועות הקרובים".

גנץ מבטיח: נשמור על עולם התורה

שר הביטחון בני גנץ הציג הערב את חוק הגיוס תוך שהוא מעביר מסר מרגיע לסיעות החרדיות שחבריה חוששים מהצבת היעדים והפגיעה שתבוא לעולם התורה באם לא יעמדו בהם, "חבריי החרדים הנמצאים פה במליאה – אני בטוח שלא נגיע לשימוש בהם. אני רואה אתכם ואת החברה שאתם מייצגים שותפים מלאים בתהליך שבו נשמור על עולם התורה, ונשמור על עוצמתה ולכידותה של ישראל". כך גנץ.

חבר הכנסת אורי מקלב, ראשון הדוברים, אמר, "החוק הזה מחליש את לימוד התורה, ערך הלימוד גדול יותר מהגיוס לצבא. הצבא זה לא ערך, אלא זה צורך בטחוני, התורה היא ערך וכאשר יש לימוד תורה הצורך בצבא קטן. לומדי התורה ממיתים עצמם באוהלה של תורה בגלל ערך לימוד התורה".

בדבריו תקף את מפלגת רע"מ, "מי שתומך בחוק המחליש את לימוד התורה בארץ ישראל חותר תחת קיומנו. עוד לפני קום מדינת ישראל למדו תורה בארץ ישראל, - אין שום זכות מוסרית למנוע לימוד תורה בארץ ישראל, אין שום זכות לקבוע בחוק כי לומד תורה בארץ ישראל הוא עבריין!, שום חוק לא יערער זאת".

מקלב הבהיר: "לפני קום מדינת ישראל למדו תורה, תורת ישראל בארץ ישראל אין שום זכות מוסרית שחוק בארץ ישראל הפכו את לומד התורה לעבריין, שום חוק לא יכול לערר את זכות לימוד התורה בארץ ישראל, לא חוק זה ולא כל דבר אחר לא יעזור לכם אנחנו נמשיך את לימוד התורה בארץ ישראל".

במהלך הדיון המקדים לקראת ההצבעה, עלה גם יו"ר 'יהדות התורה', חבר הכנסת משה גפני לשאת את דברו בנושא: "לעם ישראל אין זכות קיום בלי לומדי התורה, גם כשהתפזרנו בכל הגלויות, היהודי בסין, בפולין ומרוקו דיברו באותה שפה של לומדי התורה "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". בלי לומדי התורה לא היינו קיימים כעם ולא היינו חוזרים לארץ ישראל, נילחם על כך שלומדי התורה ימשיכו ללמוד בלי מכסות ובלי תנאים, ולא נתמוך בשום חוק שמגביל את הערך הקדוש הזה". כך גפני.

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בנאומו במליאה: "לכאורה היה צריך להיות כאן דיון מעמיק ואידיאולוגי, החוק הוא חוק פוליטי ממדרגה ראשונה, אני מעריך את שר הביטחון ורוצה שיוון בצבא, אם זה היה תלוי בו הוא לא היה מביא את חוק הגיוס. זה בגלל בג"צ ששם אולטימטום. ויאיר לפיד ואביגדור ליברמן שלא שירתו בצבא הם אלה שמדברים על שיוון".

עוד אמר דרעי: "הקושי ללמוד תורה וללמוד 16 שעות ברציפות בלי חופש זה הרבה יותר קשר מכל מטלה וגם הרבה יותר איכותי". הוא פנה ללומדי התורה, "תמשיכו ללמוד תורה, בגופינו נגן עליכם, נדאג שכל מיש רוצה ללמוד תורה יוכל לעשות זאת בלי שום בעיה".

בדבריו איים דרעי על רע"מ שבתמיכתם עבר חוק הגיוס; "אין לכם שום זכות להחליט בשביל החרדים ובשביל היהודים מי ישרת בצבא כשאתם לא משרתים בצבא - אם אתם תרימו יד בעד החוק הזה, אנחנו לא נרפה מביהמ"ש העליון ולא נרפה מכל פעולה שאנחנו יכול ים לעשות כדי שיגייסו את הערבים לצבא".

חבר הכנסת יואב בן צור מסיעת ש"ס, אמר: "כבר לפני עשרות שנים, ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון אשר הבין את ערך לימוד התורה, נתן פטור ללומדי התורה. והנה היום, כאן במדינת היהודים, רוצים לכפות על הבחורים להפסיק מלימודם. לא ביקשנו להגן על מי שלא לומד, ביקשנו לשמור על שבט הלוי, אשר תורתם אומנותם, אני מכריז מכאן, קול התורה ימשיך להדהד בציון ובירושלים ושום אדם ושום חוק בעולם לא יעצור את זה".

חבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס, תקף בדיון ואמר: "לחוק הזה אתם קוראים שוויון בנטל, את השיוויון אנחנו לא רואים. אבותינו מסרו את נפשם על התורה וכך אנחנו צריכים לעשות. אל תחפשו מכסות, אנחנו לא פרות ולא עופות. אנחנו בני אדם. לא יכול להיות שתיכפו על בני התורה לצאת מהישיבות. אתם יודעים מי לומד ומי לא לומד? אתם חושבים שתוכלו להגיד לנו מה לעשות? אל תדאגו לציבור החרדי, אנחנו יודעים לדאוג לעצמנו".

ח"כ אחמד טיבי תקף את חבריו לסיעה הערבית רע"מ ואמר: "לא תיארתי לעצמי שנגיע ליום שבו חברי כנסת ערבים יצביעו כדי להגדיל את מכסת החיילים לצבא ולהצביע בעד חוק של צבא הכיבוש". טיבי שיתף מקרה שאודותיו חיילים מהגדוד החרדי 'נצח יהודה' נחקרים בימים אלה במצ"ח, בעקבות תקרית בו נהרג אזרח ערבי מבוגר אחרי היתקלות עם חיילים חרדים.

חבר הכנסת מאיר פרוש ממובילי המאבק בחוק הגיוס תקף בנאומו: "אין לי ספק שעל חוק כזה שקובע שבתנאים מסוימים, לא תהייה סמכות לשר הביטחון לתת ללומד תורה דיחוי, לאחד שמצהיר על תורתו אומנתו, מדינה בשלטון של יהודים שמחוקקת חוק כזה עדיף שמדינה כזו לא תקום, זו דעתנו".

עוד אמר פרוש: "חוששים לגייס ערבים בגלל החשש לנאמנותם למדינה, אני רוצה לומר כאן מעל הדוכן, שאף אחד לא יחשוב שהחרדים שרוצים ללמוד, הם בכיס של שופטי בג"צ, ממש לא, זו טעות, מי שחושב כך טועה, כי לא יצליחו לנתק את הלומדים מספסל הלימודים".

"פעם סיפרו לנו שגיוס חרדים זה בגלל שצריך שוויון בנטל, גם זה מתברר כבלוף, אנשי רע"מ גם מקבלים תקציבים וגם לא הולכים לצבא, אך מה שמעצבן אותנו, שהם רע"מ הולכים לעזור להעביר היום את חוק הגיוס, הם רע"מ יגידו לנו ללכת לצבא, הם יקבלו תקציבים ואנחנו לא. האם זה נשמע לכם דבר הגיוני?", תהה ותקף ח"כ פרוש.

חוק הגיוס גיוס חרדים לצה''ל מפלגת רע"מ מנסור עבאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד