כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

האם איסור הלנת המת יעוגן בחוק בניו יורק?

חבר בית הנבחרים הניו יורקי שמחה פלדר הגיש הצעת חוק שתחייב לאפשר קבורה של נפטר כבר ביום בו מת - בתוספת תשלום • עד כה, מי שנפטר לאחר השעה 11 - נקבר למחרת

ארון קבורה בניו יורק. צילום אילוסטרציה
ארון קבורה בניו יורק. צילום אילוסטרציה

האם המנהג היהודי האוסר להלין את המת יעוגן בחוק האמריקאי?

חבר בית הנבחרים החרדי בניו יורק, שמחה פלדר, הגיש הצעת חוק שתכפה את בתי העלמין לקבור מתים שנפטרו - כבר ביום פטירתם.

החוק מיועד לתקן את המצב הנוכחי, לפיו אדם שנפטר במדינת ניו יורק לאחר השעה 11 בבוקר נקבר רק למחרת. הבעיה מחמירה באם הפטירה התרחשה ביום שישי אחרי השעה 11 או בערב חג, במקרים כאלה נדחית הקבורה למשך יומיים או שלושה.

בהצעת החוק שהגיש פלדר נאמר, כי במקרה של לוויה יש להודיע להנהלת בית העלמין שעתיים לפני מועד קיומה, ואחרון הנקברים צריך להגיע לבית העלמין חצי שעה לפני שקיעת החמה. בית עלמין שיסרב לקיים לוויה באותו יום, יאלץ לספק בכתב סיבה מוצדקת לאי קיום הלוויה. עם זאת, בית עלמין יוכל לגבות סכום נוסף עבור קבורה באותו יום.

לדברי פלדר, הנוהל הנוכחי קיים רק בניו יורק, מה שאין כן בניו ג'רזי - שם ניתן לקבור מתים בכל שעה, בתוספת תשלום. "בחול המועד האחרון היה מקרה של יהודי תלמיד חכם גדול שנפטר בדיוק בשעה 11 בבוקר, בית העלמין בלונג איילנד - שם ביקש להיטמן - סירב לאשר לוויה בו ביום, למרות שהשקיעה הייתה רק ב7 בלילה, וההלוויה נדחתה למחרת. מיותר לדבר על הצער וביזיון המת שנגרמו", הוא מסכם.

הרב אליעזר שפירא, חבר ב'חברה קדישא' של בעלז, תומך בחום בהצעה: "זה חסר מצפון ואכזרי לגרום למשפחות האבלות סבל מיותר בדחיית הלוויה ובדחיית תחילת השבעה. בכל מדינה אחרת חוץ מניו יורק יכולים לקבור את המתים באותו יום".
הלנת המת קבורה תשלום חברה קדישא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד