י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"כשהם עוזבים את הכת, הקרקע נשמטת"

איך מחלצים אנשים מלב טהור? "האנשים שבתוך הכת לא מתקשרים אלינו, הם נמצאים במצב של עיוורון מוחלט" • ראיון עם מנהלת 'המרכז לנפגעי כתות' על הכת החרדית

מנהיג הכת, שלמה הלברנץ
מנהיג הכת, שלמה הלברנץ

בריחתה של מלכה הלברנץ, רעייתו של שלמה הלברנץ, מנהיג כת 'לב טהור', מביתה בקנדה - כפי שנחשף באתר 'בחדרי חרדים' - עוררה הדים בארץ ובעולם.

לאחר פרסום הכתבה, טענו מקורביה, כי היא עזבה באופן זמני את הקהילה לצורך ביקור בישראל ובשלב זה שוהה בישראל כדי להיות לצד אביה, שאינו חש בטוב. אך העדויות, שחלקם נחשפו ב'בחדרי חרדים', וחלקם אינם ניתנים לפרסום מטעמים משפטיים - מוכיחים אחרת.

עוד בנושא:
זעקת הרבנית • "הם כולם הכו אותי. עמדתי למות. ירדו לי לחיים" • מצמרר

מלכה הלברנץ אינה היחידה שנטשה את הכת. עד כה נרשמו כמה מקרים של משפחות או בני משפחה, שלאחר שקיבלו סיוע מגורמים חיצוניים נטשו את הכת. 'המרכז לנפגעי כתות' הוקם לפני שבע שנים ועד כה טיפל המרכז בלמעלה מ-10 מקרים של משפחות ובודדים שנטשו את 'לב טהור'.

"אלו אנשים שכשהם עוזבים את הכת, הקרקע נשמטת מתחת רגליהם", מסבירה רחל ליכטנשטיין, מנהלת המרכז, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "הם גם מנודים מהכת כי עזבו אותה - וגם מנותקים מחיי העבר שלהם".

ליכטנשטיין מסבירה, כי הכת מתנהלת על בסיס אידיאולוגי חרדי. "אנשים נכנסים אל הכת בגלל האידיאולוגיה שמושכת אותם ובגלל המנהיג של הכת, שמתבסס על אותה אידיאולוגיה.

"אנשים שיוצאים משם מספרים על עדויות שנחשפו בעבר וידועות לציבור, ובעיקר התנהגות שמאופיינת בשליטה מפורזת באנשי הכת, שליטה שכוללת חדירה לתוך המשפחות, ניתוק ילדים קטנים והעברתם ממשפחה למשפחה, ניתוק ממשפחותיהם המורחבות ועוד".

• איך מחלצים משם אנשים?

"האנשים שבתוך הכת לא מתקשרים אלינו, הם נמצאים במצב של עיוורון מוחלט. מי שיוצר איתנו קשר אלו בני המשפחות שלהם בארץ או במקומות אחרים, שרוצים לעזור להם".

הליך חילוץ משפחה או בודד אינו קל. "אין לנו אבקת קסמים שמוציאה אנשים מכתות, אבל יש תהליך שכולל חיזוק הקשר עם המשפחה החיצונית ובמידה וזה מצליח ממשיכים בתהליך שלבסוף מעורר ספקות באידיאולוגיה שבה האמינו, ובכך מנסים לשלוף אותם משם".

• איך מסייעים לאנשים שנטשו את 'לב טהור'?

"משפחה או אדם שיוצאים מכת כזו צריכים ליווי נפשי ומקצועי. יש להם פחד בגלל הבלבול הגדול שנוצר. הם גוררים איתם פחדים, מצבם הנפשי עלול להיות אובדני ומצבם הכלכלי אינו פשוט בכלל. יוצאים משם וצריכים להתחיל את החיים מחדש. זה הליך מורכב מאוד שעלול לקחת זמן רב".

• אתם עובדים בשיתוף פעולה עם הרשויות בקנדה ובישראל?

"לצערנו, המשטרה בקנדה אינה מבינה את חומרת המושג 'כת'. החוקים במדינה גם במישורים חשובים כמו התעללויות בילדים הם רופפים מאוד. אין למשטרה שם כל-כך עניין לעזור לנו".

בניגוד לכך היא משבחת את משטרת ישראל. "לקח להם זמן להבין את חומרת הדבר, אך כשביצעו חקירה והעבירו אותה לאינטרפול, אפשר לומר שהם עשו בדברים שהיו בידם את האפשרות לעשות מה שהיו צריכים".

לסיום אומרת ליכטנשטיין: "כתות יכולות להיות בכל מקום, חשוב שאנשים יהיו מודעים וידעו להיזהר".
לב טהור כת שלמה הלברנץ מרכז לנפגעי כתות משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד