י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מעבר מסיגריות רגילות

טבק מחומם: סקירה חדשה בוחנת את הסיכונים והיתרונות

"בקרב מעשנים שעברו מסיגריות רגילות לטבק מחומם נמצאו רמות נמוכות יותר של חשיפה לכימיקלים מזיקים" - כך נקבע בסקירה מיוחדת שחקרה את הנושא

טבק מחומם: סקירה חדשה בוחנת את הסיכונים והיתרונות
טבק מחומם צילום: פאביאן קולדורף

מוצרי טבק מחוממים נועדו לחמם טבק מבלי לשרוף אותו או לייצר עשן. הפופולריות של מוצרים אלה זינקה ביפן לאחר שחרורו של מכשיר אלקטרוני בשם IQOS בשנת 2016. מוצרי טבק מחוממים זמינים כעת במדינות רבות, אך נותרו שאלות לגבי השפעתם על עישון סיגריות ובריאות, אז יצאנו לסקור את העדויות.

הסקירה החדשה שלנו מכסה נתונים מ-11 מחקרים עם למעלה מ-2,600 אנשים. הממצא הראשי הוא שלאנשים שעברו מסיגריות לטבק מחומם היו רמות חשיפה נמוכות יותר לכימיקלים מזיקים מאשר אלה שהמשיכו לעשן, אך רמות גבוהות יותר של רעלים אלה מאלה שהפסיקו להשתמש בטבק לחלוטין.


מוצרי IQOS • פאביאן קולדורף

חשיפה נמוכה יותר זו נמצאה על פני מספר חומרים מזיקים הקשורים לסרטן, מחלות לב ובעיות נשימה. זה אומר שייתכן שמעבר מסיגריות לטבק מחומם יכול להפחית את הסיכויים לפתח מחלות אלו, אבל אין לנו מספיק נתונים עדיין כדי להיות בטוחים. המחקרים היו כולם קצרים, ובדרך כלל לוקח זמן עד שאנשים מפתחים מחלות הקשורות לטבק.

עם זאת, העדויות עד כה עולות בקנה אחד עם עד כמה העישון מסוכן באופן ייחודי. אנו יודעים שרוב ההשפעות המזיקות של סיגריות - שהורגות מחצית מכל המעשנים הרגילים - נובעות משאיפת כימיקלים רעילים שנוצרו על ידי שריפת טבק. מכיוון שמוצרי טבק מחוממים נועדו למנוע שריפת טבק, אנו מצפים שהם מהווים סיכון נמוך יותר.

מוצרי טבק מחוממים יכולים להועיל לבריאות הציבור אם הם מפחיתים סיכון ויעזרו לאנשים להפסיק לעשן סיגריות רגילות, מבלי למשוך אנשים שאחרת היו נמנעים לחלוטין מטבק.

לא מצאנו מחקרים שבדקו האם מתן מוצרי טבק מחוממים למעשנים עזר להם להפסיק לעשן. אבל מצאנו שני מחקרים יפניים שבדקו כיצד השתנו מכירות הסיגריות לאחר כניסת IQOS לשוק. שניהם גילו שהירידה במכירות הסיגריות האצה לאחר השקת IQOS, מה שמרמז שמוצרי טבק מחוממים עשויים להחליף סיגריות במקום להשלים.

מצד שני, יתכן שמכירות הסיגריות ירדו כי רוב האנשים צמצמו מבלי להפסיק לגמרי. השיפורים הגדולים ביותר בבריאות נובעים מהפסקת עישון מוחלטת במקום מעישון פחות סיגריות.

איך הם משתווים לסיגריות אלקטרוניות

סיגריות אלקטרוניות, או ואפים, הן קבוצה נוספת של מוצרי ניקוטין שהפכו פופולריים מאוד בשנים האחרונות. מוצרי טבק מחוממים מחממים עלי טבק, בעוד סיגריות אלקטרוניות מחממות נוזל, בדרך כלל מכיל ניקוטין. ישנם הבדלים גדולים במדע וברגולציה של מוצרים אלה. סיגריות אלקטרוניות נמצאות בשוק זמן רב יותר מטבק מחומם, כך שיש לנו עוד עדויות לגבי היתרונות והנזקים שלהן.

בניגוד לטבק מחומם, סיגריות אלקטרוניות הוכחו כמסייעות לאנשים להפסיק לעשן סיגריות רגילות. בעתיד הלא רחוק, בריטניה עשויה אפילו להציע סיגריות אלקטרוניות למי שרוצה להפסיק לעשן, כל עוד המוצרים יעברו את המכשולים הרגולטוריים הנדרשים.

עם זאת, כמה מדינות, כולל יפן, הטילו הגבלות שאסרו למעשה על מכירת סיגריות אלקטרוניות ניקוטין, בעוד שמוצרי טבק מחוממים נותרו זמינים באופן נרחב. זה עשוי להסביר מדוע הטבק המחומם המריא ביפן; זוהי האלטרנטיבה היחידה הזמינה עם סיכון נמוך יותר לסיגריות. שימוש בטבק מחומם נותר נדיר במדינות כמו בריטניה וארה"ב, שם שוק הסיגריות האלקטרוניות כבר היה מבוסס היטב בזמן השקת IQOS.

שוק הטבק המחומם נשלט על ידי מוצרים מתעשיית הסיגריות, אשר פעלה היסטורית לעוות את המדע לנזקי הסיגריות. לעומת זאת, יצרני סיגריות אלקטרוניות רבים אינם קשורים לחברות סיגריות. כל מחקרי הבטיחות בסקירה שלנו על טבק מחומם נערכו על ידי יצרני סיגריות, בעוד שישנם מחקרים עצמאיים רבים על סיגריות אלקטרוניות.


מחקר הסיגריות • פאביאן קולדורף

החיפוש אחר סיגריה פחות מזיקה

חברות הטבק טוענות שהן מחפשות במשך עשרות שנים סיגריה פחות מזיקה. כמה ניסיונות, כולל הוספת חורי אוורור למסנני סיגריות, גרמו לנזק רב יותר.

הסיגריה האלקטרונית הייתה חלופת הניקוטין הלא רפואית הראשונה לסיגריות שפנתה באופן נרחב למעשנים ברחבי העולם. אבל סיגריות אלקטרוניות אינן מכילות טבק ויצרנים רבים אינם מחוברים לחברות סיגריות. חברות טבק רבות התמקדו במקום זאת בפיתוח מכשירי טבק מחוממים, שוק בו יוכלו לשמור על שליטה רבה יותר באמצעות פטנטים.

בשנת 2014, עם הצגת IQOS לשווקי בדיקה על ידי Philip Morris International, המכירות עלו במהירות ביפן ובדרום קוריאה, וחברות טבק אחרות הציגו מכשירי טבק מחוממים אלקטרוניים משלהן. כמה מהפופולריים ביותר כיום הם glo של British American Tobacco ו-Ploom של Japan Tobacco International.

חלק ניכר מהמחקר על הבטיחות של טבק מחומם מגיע מפיליפ מוריס אינטרנשיונל, שהגיש בקשה למכירת IQOS כמוצר טבק "מופחת חשיפה" ו"סיכון מופחת" בארה"ב. בשנת 2019, ארה"ב אפשרה לשווק של IQOS כמוצר חשיפה מופחתת. סקירתם הגיעה למסקנה כי "מעבר מוחלט מסיגריות קונבנציונליות למערכת IQOS מפחית באופן משמעותי את החשיפה של הגוף שלך לכימיקלים מזיקים או מזיקים".

הבקשה לסיכון מופחת נכשלה, מכיוון ש"הראיות אינן מספיקות כדי להוכיח ביסוס של אחת מהטענות בדבר הסיכון המופחת למחלה או נזק הקשורים לטבק". אנו זקוקים לעוד ראיות כדי להיות בטוחים כיצד שימוש בטבק מחומם משפיע על בריאותם של אנשים.

הכתבה התפרסמה באתר חדשות המחקר 'The Conversation', כאשר בין הכותבים חוקרת בכירה מאוניברסיטת אוקספורד שהשתתפה במחקר עצמאי מקיף ובלתי תלוי המופיע במאגר המחקרים הרפואי "Cochrane Library ".

 

עישון כימיקלים טבק לסיגריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד