י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ההשלכות של הליך פשיטת רגל – מהן ועד כמה הן משפיעות

במאמר זה נבדוק ונראה מהן ההשלכות לטווח ארוך על חייב אשר פתח בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי

ההשלכות של הליך פשיטת רגל – מהן ועד כמה הן משפיעות
פסיקת בית המשפט צילום: FREEPIK

רבות דובר על הליך פשיטת רגל והיתרונות שהוא מעניק לחייב אשר בסופו של דבר מוחק את החובות שצבר ויוצא לדרך חיים חדשה. את יתרונות הליך פשיטת הרגל אנו מכירים אך מהן ההשלכות של הליך זה על עתידו של החייב והאם כתוצאה מההכרזה "פושט רגל" עלול החייב לסבול מסטיגמה שלילית לאחר מכן.

במאמר זה נבדוק ונראה מהן ההשלכות לטווח ארוך על חייב אשר פתח בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. נראה האם השלכות אלו אכן הרסניות ובעלות השפעה רבה או שמה מדובר במכה קלה בכנף אשר לאחר זמן מה וככל והחייב לא יצבור חובות ניתן יהיה להתגבר עליהן. יש לזכור כי הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הינו הליך משפטי ארוך וממושך אשר אינו מתאים לכל אחד. בטרם יפתח הליך זה מומלץ להיוועץ עם עורך דין פשיטת רגל המתמחה בדיני חדלות פירעון.

ההשלכות הצפויות לחייב הנמצא בהליך פשיטת רגל בטווח המיידי – למה על החייב להתכונן כאשר פותח הוא בהליך משפטי זה

הליך פשיטת רגל אינו זבאנג וגמרנו. מדובר בהליך ארוך וממושך אשר על החייב לעמוד בו בהצלחה ולהוכיח כי אכן הבין היכן מעד וכיצד עליו לפעול לעתיד. בין ההשלכות העיקריות המיידיות הצפויות לחייב הנמצא בהליך חדלות פירעון ניתן למצוא את הדברים הבאים:

  • עיכוב יציאה מהארץ – לצד הגבלות נוספות אשר תוטלנה על החייב במסגרת הליך חדלות פירעון לא יוכל החייב לעזוב את תחום שטח מדינת ישראל אלא באישור מיוחד של המותב המשפטי הדן בבקשה. אין ספק כי מדובר בהגבלה משמעותית על חופש התנועה של החייב.
  • מתן צו כינוס נכסים – לצורך ייעול ההליך ופירעון החובות שצבר החייב יורה הממונה על הליכי חדלות פירעון על מתן צו כינוס נכסי החייב. במסגרת צו זה, יכונסו וירוכזו כל נכסי החייב וימכרו לצורך פירעון החובות. חייבים אשר להם נכסים וממון רב צריכים לשקול היטב האם הליך חדלות פירעון מתאים למצבם או שמה עליהם לפתוח בהליך משפטי אחר לצורך מחיקת החובות.
  • הגשת דוחות אחת לחודשיים ועמידה בתוכנית התשלומים – חייבים הנמצאים בהליך חדלות פירעון מוכרחים אחת לחודשיים להגיש לממונה על הליכי חדלות פירעון דוחות אודות מצבם הכלכלי לרבות הכנסתם. כמו כן, במסגרת ההליך תוכן לחייב תוכנית תשלומים אשר עליו יהיה לפרוע את החובות במסגרת התוכנית.

ההשלכות הצפויות לחייב לטווח הארוך ולאחר סיום הליך חדלות פירעון. כמה הלשכות אלה חמורות

לאחר סיום הליך חדלות פירעון יקבל החייב צו הפטר אשר ימחק את החובות שצבר ויוציאו לדרך חיים חדשה נטולת חובות ונושים. צו ההפטר למעשה מחזיר את החייב לדרך המוטב אך יחד עם זאת, עדין כאשר יבחן נטילת משכנתא או הלוואה עלול הוא לקבל סירוב מהבנקים השונים. חייב אשר צלח הליך פשיטת רגל פרטיו האישים יוכנסו למערכת BDI כך שכל גורם פיננסי שונה אשר יבחן את בקשתו ידע כי מדובר במבקש אשר עבר הליך פשיטת רגל.

דירג האשראי במערכת BDI אינו טוב לחייב ונועד להתריע בפני אותם בנקים או גורמים מלווים שונים כי מדובר באדם בעל פוטנציאל בעייתי וסיכון לצבירת חובות. יחד עם זאת, ככל והחייב לא יצבור חובות נוספים וככל ויוכיח כי שיקם עצמו בתוך פרק זמן של 3 ממועד מתן צו ההפטר ימחקו פרטיו ממערכת זו והוא יוכל לשוב ולהיות כאחד האדם.

אין ספק כי גם לאחר סיום הליך פשיטת רגל צפוי החייב להסתובב עם אות קין על מצחו אך יש לזכור כי מדובר בתקופת זמן קצובה, מדודה ומוגבלת כאשר במכלול השיקולים ללא ספק מחיקת החובות באמצעות ההכרזה כפושט רגל גוברת על אות קין זו.

פשיטת רגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד