ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מחקר בהולנד: ניתן לשפר את התנהגות רוכבי האופנוע

מחקר של משרד התשתיות והסביבה בהולנד קובע: ניתן לשפר את התנהגות רוכבי האופנוע על ידי הכשרה נכונה • המחקר כלל 222 רוכבים, ונערך באמצעות מצלמות

אופנועים. צילום: משטרת ישראל
אופנועים. צילום: משטרת ישראל

במסגרת התכנית לשיפור הבטיחות של רוכבי האופנועים, ערך בפברואר 2012 משרד התשתיות והסביבה ההולנדי מחקר, אשר מטרתו הייתה לבחון האם ניתן לתרגל רוכבים במיומנות מתקדמות, כמו חיזוי, זיהוי וניתוח סכנות.

הסיכוי למעורבות בתאונה בעת רכיבה על אופנוע גבוה באופן יחסי, וגם היעדר המיגון שיש לרוכב מעלה את הסבירות לפציעות. מציאות זו, יצרה שיח מגוון בכל הנוגע להצעה של פתרונות ודרכים למזעור הסכנות אליהם חשופים הרוכבים. מחקרי עבר שחקרו את ההשפעות של הכשרות הנהיגה למיניהם לא תמיד מצאו השפעות חיוביות על שיעורי התאונות ולעיתים אף מצאו השפעות שליליות עליהם. ההסבר האפשרי לכך הוא כי נהגי רכבים דו גלגליים שעברו הכשרה מעריכים את יכולותיהם יתר על המידה, חשים ביטחון עצמי מופרז ומעריכים פחות את הסכנות שבדרך.

המחקר, שכלל 222 רוכבים אשר רכבו במשך 20 דקות ותועדו במצלמות, בחן את התוכנית הקיימת במדינה להכשרת אופנועים. המחקר מצא כי ישנו אפקט חיובי של ההכשרה על ההתנהגות ברכיבה, בדגש על התנהגויות רכיבה ספציפיות כמו מהירות, מיקום האופנוע בכביש וערנות לסכנות פוטנציאליות.

ייחודה של התוכנית הוא, שבמקום לשפר ביצועים מתמקדת ההכשרה במצבי רכיבה שגרתיים ומציבה את הרוכב אל מול הסיכונים שבדרך. כך המשתתפים לא תופסים את ההכשרה ככזו אשר נועדה לשיפור ביצועים, ובאופן זה מנוטרלת תחושת הערכת היתר העצמית אשר מובילה לנטילת סיכונים מיותרים. נקודה זו מהווה את "פריצת הדרך" במחקרם של ההולנדים כיוון שעד כמעט ולא נעשו מחקרים אשר הצביעו על השפעות חיוביות של הכשרות מתקדמות לנהגים ורוכבים.

עמותת אור ירוק: "נהיגה ברכב דו גלגלי חושפת את הרוכב לסיכונים רבים בכביש. על המדינה מוטלת האחריות לספק לרוכבים את הכלים לנהיגה בטוחה ביניהם גם שיפור אופן ומשך הכשרת רוכבי הדו גלגלי הממונע בישראל. בכדי למנוע תאונות דרכים במעורבות רכב דו גלגלי, על ההכשרה להיות מקיפה ונרחבת יותר."
אופנוע נהיגה הכשרה בטיחות הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד