י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חסידת אומות העולם

האישה שהצילה משפחה יהודית בשואה, מתה בגיל 100

בסנט פטרבורג, בגיל 100, הלכה לעולמה חסידת אומות העולם תמרה רומנובה, שהצילה משפחה יהודית ממוות בשואה. היא סיכנה את חייה בכך שנתנה את תעודת הזהות שלה לחברתה מהכיתה כדי שהיא תוכל להעמיד פנים שהיא לא יהודייה

האישה שהצילה משפחה יהודית בשואה, מתה בגיל 100
נר זיכרון צילום: pixabay

הקונגרס היהודי ברוסיה פרסם כי תמרה גריגורייבנה רומנובה, הלכה לעולמה ב-17 בינואר, וסיפר כי היא הייתה חסידת אומות העולם, שסיכנה את עצמה ואת משפחתה כדי להציל יהודים. "אנו מביעים את תנחומינו למשפחת בתה של תמרה גריגורייבנה, לנכדיה ולכל קרוביה. אנו אסירי תודה להם על מעשיהן שבזכותן משפחה יהודית ניצלה". כך מסר נשיא הקונגרס היהודי ברוסיה, יורי קאנר.

במהלך כיבוש ז'יטומיר על ידי הנאצים ב-1941 הסתירו מריה פולוז ושתי בנותיה, אחת מהן תמרה ולנטינה, את חברתה לכיתה של תמרה, קלרה שטיינברג ואמה שיינדל (אבגניה) מהנאצים במהלך חיסול גטו ז'יטומיר. אחר כך מסרה המשפחה הלא יהודית את המסמכים שלהן לאמא ולבת היהודיות, כדי שיוכלו לעזוב את העיר בבטחה. על כך הן קיבלו מיד ושם בשנת 1998 את תואר הכבוד של חסידות אומות העולם.

תמרה סיפרה בעבר כי כשקלרה שטיינברג אותה הצילה, שלחה לה טופס מישראל למלא כדי לקבל את התואר חסידי אומות העולם מיד ושם, היא נבהלה, "לא יכולתי לקבל פרס על שראיתי אנשים אחרים נהרגים. במשך שנתיים לא יכולתי להכריח את עצמי ללכת לקונסוליה הישראלית ולמסור את טופס הבקשה המלא, התביישתי בתקופה הזו", אמרה רומנובה.

ברחבי העולם היו יותר מ-250 חסידי אומות העולם מרוסיה, וכעת נותרו במדינה רק שניים.

הרב ברל לזר, רבה הראשי של רוסיה, הביע את תנחומיו על פטירתה של חסידת אומות העולם תמרה רומנובה

בהודעה מטעמו של הרב נמסר: ביום שני, 17 בינואר, הלכה לעולמה אשה בת 100 בסנט פטרבורג, תמרה רומנובה, חסידת אומות העולם, שהצילה משפחה יהודית בשואה.

הרב הראשי של רוסיה הביע תנחומים למשפחה, וחברים של תמרה גריגורייבנה רומנובה. "בתחושת צער עמוק, נודע לי על מותה של תמרה גריגורייבנה רומנובה, אחת משלושת חסידי אומות העולם בעולם שחיו עד כה ברוסיה, במהלך המלחמה הפטריוטית הגדולה, תמרה החביאה את בת כיתתה היהודייה ואת אמה בביתה בז'יטומיר, ולאחר מכן נתנה להן מסמכים משלה כדי שיוכלו לעזוב את העיר".

"אנו מאמינים שהמשימה של כל אדם בעולם הזה היא לעזור לאנשים בסביבה. בדרך זו אנו הופכים למעשה לשותפים של אלוקים בשיפור העולם. והרמה הגבוהה ביותר של עזרה היא כאשר אדם מציל אחר, אפילו מסכן את חייו תוך כדי כך, "כל אדם הוא עולם ומלואו", מלמדים אותנו חז"ל "ומי שהציל אדם אחד לפחות, כאילו הציל את כל העולם", זה מה שעשתה תמרה גריגורייבנה - ותודתנו הנצחית לה על כך"

"לצערי, השנים גובות את שלהן, חסידי אומות העולם עוזבים אותנו בזה אחר זה, אבל ההישג שלהם נשאר בזיכרון של דורות. מה שנותר הם צאצאיהם של האנשים שהם הצילו תוך סיכון חייהם וזה אומר שמפעל חייהם ימשיך לקשט את עולמנו".

חסידת אומות העולם רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד