כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הגראי"ל שטיינמן: מי שלא תורם - יאבד כספו

"האנשים המחזיקים את כספם אצלם, ולא רוצים ליתנם לעמלי תורה - בסוף הכסף לא ישאר בידם" • מה הפיתרון למחלות בישיבה? ולמה לא להילחם במבקשים להרוס את הדת?

הגראי"ל שטיינמן. צילום: עוזי ברק
הגראי"ל שטיינמן. צילום: עוזי ברק

אחד מהכוללים בארץ לא שילם מזה מספר חודשים את המלגות החודשיות לאברכים, עקב המצב הכלכלי הקשה בעולם התורה. למרות זאת, אברכי הכולל ממשיכים לשקוע בד' אמות של הלכה.

הגראי"ל שטיינמן, ששמע על כך, התבטא בפני אחד מראשי הכוללים ואמר: "אותם האנשים המחזיקים את כספם אצלם, ולא רוצים ליתנם לעמלי תורה - בסוף הכסף לא ישאר בידם. וכמו שהיה לפני המלחמה האחרונה (-מלחמת העולם השניה), שכל אחד שמר על כספו אצלו - ובסוף הלך עם הכסף".

בתוך כך, אתמול בבוקר הגיעו אל ביתו של הגראי"ל מישיבה בה לקו מספר תלמידים במחלות וביקשו עצה לחיזוק.

הגראי"ל השיב להם: בני תורה עיקר החיזוק שלהם הוא "בשמירת הדיבור". לכן, יקבלו על עצמם שבשעה ראשונה של הסדר "לא מדברים שום דבר חוץ מתורה", ועל ידי זה ממילא יושפע יתר הזמן להיזהר.

גם בנושא פעולות ציבוריות כנגד אותם המבקשים להרוס את הדת, הסביר הגראי"ל כי לא בהם תלוי הדבר, אלא בנו. הוא הביא את דברי רבי אלחנן וסרמן זצ"ל בשם הגאון, שאם יש חס ושלום גזירות רעות על כלל ישראל בין מצד אומות העולם בין מצד החילונים, על כרחך שיש קטרוג. אם כן החרב והקשת בידינו הוא, ולמה להתגרות במקום שאין תועלת?

אלא, הוסיף הגראי"ל, נרבה בלימוד התורה ברציפות וברצינות, ולהתנהג כראוי בין אדם לחבירו, רבנן ותלמידיהון.
הגראיל שטיינמן חיזוק שמירת הדיבור כוללים מלגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד