י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הנגיד שזכה והתחרות של המולי"ם

מאחורי הקלעים של ספר החידושים מבריסק שמסעיר את עולם התורה

היסטוריה בבריסק: החל משעות הערב (רביעי), יהיה ניתן להשיג את ספר 'חידושי רבנו משולם דוד הלוי', מתורתו של הגרמ"ד סולוביציק זצ"ל שהסתלק לפני שנה. הספר יצטרף לסדרת ספרי החידושים של אבותיו - חידושי הגר"ח והגרי"ז ומעורר התרגשות רבה בבית בריסק ובעולם התורה

מאחורי הקלעים של ספר החידושים מבריסק שמסעיר את עולם התורה
הגרמ"ד זצ"ל על רקע הספר החדש צילום: באדיבות המצלם

מאחורי הקלעים של הדפסת ספר מכתבי הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל התרחשה דרמה לא קטנה - מי הנגיד שהצליח להוכיח כי ראש הישיבה זצ"ל נתן לו את הזכות לממן את ההוצאה? ומדוע הספר נקרא בשם 'קונטרס'? 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים.

הספר מלוקט מכתבי ידיו של הגרמ"ד זצוק"ל אותם כתב במשך ימי חייו. כידוע ספרי סבו ואביו, הגר"ח והגרי"ז מבריסק, הם ספרי יסוד בעולם הישיבות בארץ ובעולם ונכתבו על ידם במשך ימי חייהם. אפילו שנתפרסמו עוד הרבה חידושים בשמם במשך ימי חייהם, דווקא ספרי החידושים הללו תפסו מקום גדול בגלל שנכתבו על ידם.

כבר בצעירותו התחיל הגרמ"ד בכתיבת חידושיו, ובמשך עשרים השנים האחרונות התחיל לסדר וללקט את חידושיו ולהחליט איזה מהם להכניס לספר. כידוע בבריסק כתבו הרבה חידושי תורה, אך רק ה'שטיקלעך תורה' שנחשבים כיסודות הלימוד, תפסו מקום בספרם.

בספר שעתיד לצאת הערב, הכניסו בנוסף כחמישים מכתבים בלימוד, מהם שלשה מכתבים שכתב אל אביו מרן הגרי"ז זצ"ל.

בבריסק מספרים כי המכתב הראשון נכתב כשהיה הגרמ"ד בן 16 בלבד, והשני בגיל 17, מכתב שאביו הגיב עליו בחזרה כי הוא משתומם מידיעתו וכי הוא לא צריך לפחד לכתוב לו עוד בסוגיא, מחמת כי הוא רואה שהוא שקוע בסוגיא יותר ממנו.

הספר החדש

הספר החדש מכונה בבריסק 'קונטרס', למרות שהוא ספר בכריכה השחורה והמפורסמת. הסיבה לכך, כי הוא רק קדימון לספר שייצא בשנים הבאות והעבודה עליו עדיין נמשכת בימים אלו.

הספר הנוכחי עוסק בענייני עבודת הקרבנות, חידושים שיכנסו גם בספר הגדול שעתיד לצאת לאור בהמשך, מלבד המכתבים שנדפסים רק בקונטרס הנוכחי.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי התקיימה תחרות גדולה בין הנגידים תומכי הישיבה, מי הוא זה אשר יזכה לשלם עבור הוצאות הספר, שישמש כספר יסודי בעולם הישיבות. לבסוף זכה הנגיד הרב ברוך יארמיאש מלייקווד שבניו ג'רזי, שהגיע אחרי פטירת הגרמ"ד לבנו מ"מ הגרי"ז הלוי סולובייצ'יק המכהן כראש הישיבה והביא עדות מאביו מרן רה"י זצ"ל שאמר לו כי הוא יוכל לשלם עבור ספריו, ובזה קנה את שם המהדורה.

בספר נכתב שמו שהוא חידוש בבריסק, אבל המוציאים לאור הסכימו כי בספר הנוכחי ייכתב בראשו כי הוא יוצא לאור ע"י תלמידיו, ורק בספר שיצא בשנים הבאות יהיה כתוב ע"י בניו, לכך הסכימו לכתוב מהדורות יארמיאש למרות שמדובר רק בקונטרס.

בבריסק ידוע שר' דוד היה מזהיר כי לא הסכים למכור את זכות ההדפסה בכסף יותר ממה שעולה להדפיס, בכדי 'שלא יהיה ביזנעס' והכסף ישמש רק כתרומה לספר.

בנוסף, הייתה תחרות בין המוציאים לאור שרצו לזכות ולהדפיס את הספרים. בהוצאה זכה לבסוף המו"ל הרב נתן פלדמן מהוצאת 'צוף' שהביא תיעוד וידאו בו רואים את רה"י מנענע לו בראש לאחר שאמר לו כי בעזהי"ת ידפיס גם את ספרו על הרמב"ם.

הספר מסעיר את עולם התורה ולא רק את חוגי בריסק ותשוקה לספר חידושים שכזה בעולם הישיבות לא הייתה כבר שנים רבות. בימים האחרונים באים מאות לבניין ישיבת בריסק בגוש 80 לבדוק האם הספר כבר יצא לאור, ראשי הישיבות ורמי"ם רבים עומדים ומחכים לקראת מכירת הספר שמצטרף לעשרות הספרים של השיעורים שכידוע הם הספרים הראשונים שהלומד סדר 'קדשים' מוצא בהם את עזרתו.

הרב משולם דוד הלוי סולובייציק ישיבת בריסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד