ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הנס של הבדחן שהצליח לרקוד על שתי חתונות

בדחן הבית של סאטמר, מרדכי דוד אסטרייכר, הוזמן לשתי חתונות באותו ערב: חתונת נכד האדמו"ר מסאטמר, וחתונת חצר מונקאטש • איך הצליח להופיע בשניהן, ומה ה'נס' שאירע לו?

מצווה טאנץ. צילום: יעקב נחומי
מצווה טאנץ. צילום: יעקב נחומי

השבוע ביום שני בערב, התקיימה שמחת נישואי נכד האדמו"ר מסאטמר, החתן הרב יעקב יוקל טייטלבוים, בן להרה"ג רבי ברוך טייטלבוים, חתנו של האדמו"ר ובנו של גאב"ד וואלווע.

החתונה התקיימה בבית המדרש הגדול של החסידות ברחוב הופער סטריט.

בדרך כלל, מי שמשמש כבדחן של החצר הוא הרב מרדכי דוד אסטרייכר, הנוהג לחרוז חרוזים עבור האדמו"ר, המחותנים והחתן-כלה.

באותו ערב התקיימה שמחת נישואי נכד האדמו"ר ממונקאטש בבורו פארק ומארגני החתונה הזמינו את אסטרייכר עוד טרם שנקבע מועד החתונה של סאטמר והוא נתן תשובה חיובית.

כאשר נודע לאסטרייכר שגם בסאטמר תתקיים חתונה באותו ערב, חשש שהפעם לא יתאפשר לו לשמש כבדחן בסאטמר. אולם בסאטמר נוהגים על פי התקנות הקפדניות שהנהיג האדמו"ר לפיהן יש לסיים את חתונות צאצאיו בשעה מוקדמת, וגם המצוה טאנץ החל מוקדם.

בגין כך, יכול היה אסטרייכר להגיע לסאטמר, קרא את חרוזיו על האדמו"ר והזמין אותו לריקוד. מיד בתום החלק הזה, יצא לבורו פארק, כדי לשמש כבדחן בחתונת מונקאטש. מה שנקרא 'לרקוד על שתי חתונות'.

אסטרייכר סיפר במהלך אמירת דברי הבדחנות, על מסע הדילוגים הזה שהתאפשר בזכות התקנות של סאטמר: "אינני יודע איך הספקתי את שתי החתונות יחד. אבל כבר אמרו חז"ל שמ"ם' ו'סמ"ך' שבלוחות, בנס היו עומדות. מ' זו האות הראשונה של מונקאטש. ס' זו האות הראשונה של סאטמר. ואיך הספקנו שתי חתונות של סאטמר ומונקאטש בלילה אחד? על כך נאמר, 'בנס היו עומדות'... זה ממש נס"...
אסטרייכר סאטמר שמחה תקנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד