ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

אז מה באמת קרה שם? • לייבל'ה מגלה סודות

איך הצליח פוטין להעניק שני ראיונות לעיתונים חרדים ב-27 שניות • צחוקים ונקמות בסאטמר • ה'לחיים' של הרב גרוסמן • מי הפיק שתי גרסאות לחתונה אחת • ואיך ליפא חוגג שבת

אז מה באמת קרה שם? • לייבל'ה מגלה סודות



שניים אוחזין בראיון עם פוטין

לייבל'ה, חובב דרמות עוד מהגן של שושנה, עקב ביום חמישי אחר הצהריים אחרי דרמה במוסקבה: נשיא רוסיה ולדמיר פוטין הגיע אל המוזיאון היהודי במוסקבה, כדי להשתתף בטקס העברת 450 ספרים מ'ספריית שניאורסון' שהולאמה על-ידי הקומוניסטים, לידי חסידי חב"ד. את פניו של הנשיא הרוסי קבלו ראשי השלוחים של חב"ד במדינה, ובראשם רבה הראשי של רוסיה, הרב בערל לאזאר. יחד איתם המתינו גם שני עיתונאים שהגיעו היישר מישראל: מנחם גישייד מהמודיע ובנימין ליפקין מהמבשר.

כאשר הסתיים הטקס, ופוטין עשה את דרכו החוצה כשהוא מוקף במארחים ומאבטחים, ניגשו אליו שני העיתונאים, ומתורגמן אמר לו: "אזרחי ישראל מודאגים ממשלוח הנשק שלך לסוריה". פוטין השיב: "גם ממשלת ישראל וגם אזרחי ישראל רוצים ומעדיפים שבאזור ישלוט מנהיג רציני ויציב ולא מליציות חמושות ולא אחראיות". השיחה הזו ארכה בערך 27 שניות.

לא חלפו אלא כמה דקות והודעה, בליווי תמונה של גישייד לצד הנשיא הרוסי, שוגרה: "מחר בהמודיע ראיון בלעדי עם פוטין".

אבל גם העורך הראשי של 'המבשר' צולם עם הרוסי, והודעה נוספת, בליווי תמונה, בישרה: "ליפקין היישר ממוסקבה בתיאור שלב אחרי שלב של החזרת הספרים, ועל הראיון עם פוטין שיופיע מחר בהמבשר".




החברים החדשים של פוטין: ליפקין (למעלה) וגישייד (למטה)

המודיע, שחש כמו חתול שנתח בשר נלקח מפיו, מיהר לשגר הודעה זועמת: "המתורגמן ליאור גיניס שנשכר לתרגום הראיון על-ידי מנחם גשייד מהמודיע: כל מי שמנסה לייחס לעצמו חלקים מהראיון משקר במצח נחושה. היוזמה והביצוע היו אך ורק בלעדית על ידי מנחם גשייד מהמודיע. נשיא רוסיה התראיין אך ורק לעיתון המודיע".

לייבל'ה חקר, דרש ומצא כי המתורגמן ש"נשכר" לראיון שלא היה, הוא בסך הכל הנהג שנשלח לקחת את גישייד משדה התעופה.

הרב שלא רצה ליהנות מרב-המכר

השבוע נפטר הגאון רבי יהושע ישעיה נויבירט זצ"ל, מחבר הספר 'שמירת שבת כהלכתה', רב-המכר הגדול של ספרות ההלכה. מסע הלוויה בשכונת בית וגן עבר ליד ישיבת 'נתיבות חכמה'. מי שעדיין לא שמע על הישיבה הזו, כנראה מנותק מעולם הישיבות הליטאי, ועכשיו הגיע הזמן שיתעדכן: מדובר בישיבה שתוך שנים ספורות כבשה בצמרת. לייבל'ה חושב שאם 'ועדת פרי' רוצה לחלק פטורים לעילויים, היא יכולה להתחיל בשחרור גורף של כל תלמידי הישיבה.

בלוויה גם הופיע, בהופעת בכורה, ראש הישיבה רבי דניאל קלמן וולפסון, שהספיד את המנוח. תשאלו מה הקשר? הנה הקשר:

מי שעמד מאחורי הישיבה היה לא אחר מהרב נויבירט זצ"ל, שהחמיר על עצמו לא ליהנות מרווחי הענק של רב-המכר שכתב, מחשש של הנאה ממלאכת שבת, ואת כל רווחיו הקדיש לישיבות שהקים, ובעיקר ל'נתיבות חכמה'.

הוא עצמו לא נשא שם תפקיד רשמי, גם לא בניו, חתניו או נכדיו. תופעה חריגה בעולם הליטאי. מישהו לחש על אוזני, שזה בדיוק העניין: נויבירט לא היה ליטאי, אלא 'יקה'. זן נכחד שהתרכז סביב ישיבת 'קול תורה', של רבנים וראשי ישיבות, שלא רדפו אחרי הכבוד או אחרי חומרות חדשות. המפורסם שבחבורה היה הגאון רבי שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל.

עכשיו הלך לעולמו האחרון שבחבורה.

אין מערבים טומאה בטומאה

בכנס 'תקנה לדורות' של חסידי סאטמר נגד האינטרנט, נשא את הנאום המרכזי רב שראה צורת דף. בעוד הוא מפליג בהסברים על הפיתויים המסוכנים, סיפר על אתרי אינטרנט שמציגים שיעורים ב'דף היומי' - כאומרים: "כשר אני".



האדמו"ר מסאטמר, רז"ל טייטלבוים, כיסה את פניו בידיו ופרץ בצחוק. אחד העסקנים ניגש מיד אל המנחה וביקש: אל תזכיר את העניין הטמא הזה, שכן אין מערבים טומאה (של אינטרנט) בטומאה (של 'הדף היומי', לימוד לו מתנגדים חסידי סאטמר).

האדמו"ר ביטל בתנועת יד את הסערה שכמעט ופרצה בעקבות הדברים, ופרץ צחוק קצר של הקהל סיים את המבוכה.

הבמה נסגרה בגלל נקמה

את הסיפור הבא קיבל לייבל'ה בטיסה ישירה מניו-יורק: עד שפרצה לפני 14 שנה המחלוקת הגדולה שחצתה את חסידות סאטמר לשני פלגים יריבים, פעל בשכונת ויליאמסבורג ארגון-גג שאיחד את כולם. משנפרדו הצדדים, הצליחו חסידיו של האדמו"ר רז"ל (המכונים זאלונים), ובראשם ראשי הארגון משה דוד נידרמן, יונתן מנצר ויוסף גולדברגר לסלק מהארגון את כל החברים מחסידיו של האדמו"ר רבי אהרן (המכונים הארונים). בין העסקנים שסולקו היה נפתלי משה אינדיג.

הכוח הפוליטי הגדול של הזלונים איפשר להם לנשל את הארונים מבעלות על בניינים של החסידות. לאהרונים לקח שבע שנים לבנות מחדש כוח פוליטי.

לקראת עצרת המחאה הגדולה נגד גזירת הגיוס, סודרו כל הרשיונות והאישורים באמצעות נפתלי משה אינדיג - מי שסולק לפני 14 שנים מארגון הגג בבושת-פנים. האהרונים החליטו שהפעם נקרתה בדרכם ההזדמנות להחזיר לשלושה - נידרמן, מנצר וגולדברגר - על טוב לבם.

וכך, כאשר הגיעו השלושה אל אזור ה-VIP ובמת הכבוד, חסמה המשטרה את דרכם. הזלונים, שביקשו למחות על כבוד העסקנים, פתחו בתגרה. השוטרים ראו שהמהומה יוצאת משליטה והחליטו לסגור את הגישה אל שטח ה-VIP ובמת הכבוד. התקוטטו העסקנים אלו באלו, הגישה לבמה נחסמה בפני האדמו"רים והרבנים לחצי שעה, עד שהדבר נודע למנחה העצרת, הרב מרדכי אלעזר הירש, שקרא: "תכניסו אותם, תכניסו אותם".

רק אז הופיע נפתלי משה אינדיג, האיש שהשלושה הדיחו, והכניס אותם פנימה, אבלים וחפויי ראש, אל במה שיועדה ל... כלי התקשורת.

מבוכת הרב שכובד לשמש סנדק

רבי יעקב מאיר שכטר, ממשפיעי ברסלב, משמש כמוהל. השבוע הגיע לברית מילה בבית-כנסת בירושלים. כשהגבאי הכריז שרב בית הכנסת, יהודי חסידי חשוב, מכובד כסנדק, התנצל הרב ואמר: "לא הייתי היום במקווה ואיני יכול לשמש כסנדק".

המבוכה הייתה, כמובן, רבה: הרב לא הלך למקווה.

אבל כיוון שלא היה את מי לכבד, נאלץ הרב לרדת מהר אל המקווה שמתחת לבית הכנסת. כל הקהל המתין עד שסיים לטבול, ואז נמשך הטקס.

ה'לחיים' של הרב גרוסמן

בשעה שבירושלים הבטן של המועמדים המתכננים לכבוש את הכיסאות של הרבנים הראשיים, התהפכה כל שעה עגולה ('חוק עמאר' עובר או לא), נצפה בשכונת קראון-הייטס שבברוקלין המועמד שכולם מחכים למוצא פיו, רבה של מגדל העמק, הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, לוגם כוסית יין בשלווה.

זה קרה במסיבת ה'לחיים' לבנו של הרב משה קוטלרסקי, האיש האחראי על כל מערך השליחות של חב"ד בעולם, שהשתדך בשעה טובה.


רבי יצחק דוד גרוסמן עם מנדי קוטלרסקי (הבן והאח של). צילום: אתר חב"ד-COL

הגיעו לאחל מזל-טוב: רבנים, שלוחים של חב"ד, אנשי העסקים חיים יענקל לייבוביץ, ג'ורג' רואר (ועוד כמה שאתם לא מכירים, אבל הייתם רוצים את הקוד של חשבון הבנק שלהם), וגם החזן יצחק מאיר הלפגוט.

קולולולו, עידן חזר

רק הסתיים ביום שלישי מעצר הבית של ראש עיריית אלעד, יצחק עידן, והוא מיהר לחזור אל משרדו בבניין העירייה. כיוון שבעיר יש הרבה מלשינים שמדברים עם שוטרים, התכנסו בחדרו בשו-שו רק שלושה עובדים מקורבים.

ואיך חגגה החבורה את האיחוד המרגש? עם עוגה.

אחד העובדים התלונן אצל לייבל'ה, שראש העיר לא טרח לעדכן במייל או בכינוס עובדים מיוחד על שובו. ״אם לא היינו נחשפים לתקשורת, זה היה נראה כאילו ראש העיר יצא לחופשה בהוואי, וחזר אחרי כמה שבועות״.

• איך הוא התקבל?

״בסדר. רגשות מעורבים״.

רק חול וחול

הצלם אלי סגל מביתר עלית, פעם הנהג של יהושע פולק והיום צלם הבית של עיתון 'המבשר', יצא לצלם את פסטיבל האורות בעיר העתיקה בירושלים. אמנית היוצרת תמונות בחול, שלי בן נון, הקדישה לו יצירה.

• אלי, מה נשאר לך ביד?

"רק תמונה".

שתי גרסאות לחתונה אחת

ונעבור לשמחות:

ביום ראשון יחגוג דוד לבית שחטר מקרית ספר את נישואיו עם תמר לבית רב הכותל, באולמי 'קונקורד' בבני-ברק. לייבל'ה בדק את ההזמנות שתלתה שיינדל אישתו על המקרר לקראת החתונה, ומצא שתי גרסאות: אחת רגילה (מצד החתן, תלמיד פוניבז'), והשניה בנוסח חב"ד (מצד הכלה, חסידי חב"ד).

לקראת שבת העליה לתורה יגיעו רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ ומשפחתו, לקרית ספר. ואיפה יתארח הרב החב"די בעיר הליטאית? בביתו של יועץ התקשורת אברימי קרויזהר, ביישוב מתתיהו הצמוד...

והעיתונאי ואיש הודעות היח"צ ישורון תורג'מן, בעל הבלוג 'שאריות ברשת', ואורה מאיר אשת היח"צ של משרד הפרסום 'בולטון פוטנציאל' - מאורסים.

• ישורון, זו באמת הודעה טובה.

"מאוד. תודה לה'".

תמונה בלעדית וכסף שנשכח

מאז ש'בחדרי חרדים' חשף שחדשות 2 רכשו מעובד בחנות ברחוב רבי עקיבא בבני-ברק סרט וידאו המתעד מעצר של רוצח תמורת 15,000 ש"ח, לייבל'ה שם לב שפתאום כולם מסתובבים עם טלפונים בכוננות צילום, ונזכר במעשה שהיה.

זה קרה לפני יותר משש שנים. חבר, אז מוכרן בחנות הצילום B&H במנהטן, הצליח לצלם בחנות תמונה באיכות ירודה של אהוד ברק יחד עם מי שזמן קצר אחר-כך הייתה לאשתו - נילי פריאל. כלי התקשורת געשו באותם ימים וניסו להשיג תמונה של הזוג.

התמונה הבלעדית פורסמה בפורום 'בחדרי חרדים', ו'ידיעות אחרונות' ו'מעריב' ניהלו מרדף אחר הזכות לפרסם אותה. לייבל'ה מונה למתווך. אחרי משא ומתן קשוח, התחייב ערן טיפנברון, היום העורך הראשי של YNET ובאותם ימים רכז המערכת של ידיעות, לשלם סכום בן ארבע ספרות. התמונה פורסמה בעמוד האחורי של העיתון.

והכסף? קצת מסובך: צריך חשבונית. אישור ממס הכנסה. כל מה שלא היה למוכרן מניו-יורק.

• ג' מבני-ברק, קיבלת כבר את התשלום מחדשות 2?

"עדיין לא. אמרו שזה תהליך שיימשך שבועיים".

הירושות של משפחת רוט

וכמה צלילים מעולם המוסיקה:


• על שולחנו של הזמר ליפא שמלצר בוורמנט-מונסי מתארחים בכל שבת אורחים רבים. ליפא, יהודי שמח, דואג לשמח את לב אורחיו עם אורחים שמחים נוספים. את חויית השבת המיוחדת אי-אפשר לתעד עבור מי שלא התנסה, אבל מזל שלכל שבת יש מוצאי-שבת: הבדלה מפי הזמר-בדרן-קומיקאי-סאטיריקן יואל ליבוביץ, כשברקע שולחנות הסעודה שלישית.

כך זה נראה:




• החברים ערכו מסיבת פרידה לשחקן משה בידאני, שעוזב אותנו לאנחות לתקופה ארוכה. בתמונה: עם אביעד גיל (המארח), יוסי לחיאני, עמירם בן לולו, יוסי בן עטר וישראל כהן, במוצ"ש הקרוב תערך מסיבת פרידה בתוכנית הרדיו של השדרן דוד חכם. במרכז התכנית: מציאת מחליף בשידור-חי.




• ר' לוי רוט הוא חובב מוסיקה וחזנות. הצלילים שהתנגנו לאורך השנים בביתו הולידו את הזמר-חזן אברהמי רוט ואת התמלילן והמעבד דודי רוט. לר' לוי יש תחביב נוסף: צילום. כבר שנים שהוא מסתובב בשעות הבוקר המוקדמות ומצלם את יופי הבריאה. כעת מתברר שגם את התחביב הזה הוריש לבניו.

דודי פותח בפני תושבי בני-ברק גישת 'צ'יק צ'ק' להפיכת תמונות ליצירות אומנות (וגם מציע יצירות אומנות משל עצמו), ואילו את אברהמי תפסנו כשניסה למיין ולערוך תמונות ב'צ'יק צ'ק' של דודי.

ליפא שמלצר הרב יצחק דוד גרוסמן בנימין ליפקין שמואל רבינוביץ סאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד