ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
תומך בהסדר טיעון לנתניהו

השופט בדימוס על סערת ההאזנות במשטרה: ערוץ חקירה נקי, לא פוגע, לא מפריע

השופט בדימוס, פרופ' עודד מודריק, לשעבר סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א מתייחס הערב לסערת האזנות הסתר לכאורה של המשטרה ומעיד: "בתקופתי לא היו מספרים כאלו" • באשר להסדר טיעון בתיקי נתניהו, מודריק תומך; "לא משנה כרגע מי אחראי לזה. זוהי עובדה"

השופט בדימוס על סערת ההאזנות במשטרה: ערוץ חקירה נקי, לא פוגע, לא מפריע
ניידת משטרה, ארכיון צילום: דוברות המשטרה

פרשת המשטרה ו-NSO ממשיכה לעורר סערה בציבור, כאשר על פי הדיווח, המשטרה השתמשה בתוכנת 'פגסוס' של החברה ופרצה לטלפונים ניידים של אזרחים ללא פיקוח ובקרה. פרופ' עודד מודריק, לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שוחח על כך עם אריה אלדד ורוני בר-און ברדיו 103fm.

"אינני יודע אם המכשיר הזה באמת עונה להגדרה של האזנת סתר, נראה לי שזה כך, וזה באמת טעון היתר ברמה הזאת. מה השיקולים? קודם כל צריך להציג בפני סגן הנשיא או הנשיא איזשהו חשד בסיסי שיש לו איזושהי תמיכה כדי שזה לא יהיה מה שקרוי מסע דיג סתמי, ואחר כך צריך להראות היתכנות להשיג את הראיה שאתה מחפש אותה", הסביר.

בהמשך סיפר רוני בר-און כי "עניין האזנות הסתר מונח על השולחן הציבורי הרבה מאוד שנים. למיטב זכרוני מישהו אמר השבוע שהשנה היו כמעט 3,600 בקשות כאלה. הסטטיסטיקה אומרת שבשברי אחוזים הבקשה לא נענית", ושאל את פרופ' מודריק, "לא נראה לך איזשהו חור שחור, העסק הזה?".

מודריק השיב: "מזווית ההסתכלות שלי כסגן נשיא של בית המשפט המחוזי הגדול ביותר בישראל, לא היו מספרים כאלה. מתוך הפריזמה שלי, 99% ויותר מזה של הבקשות התייחסו לארגוני פשיעה הקשים ביותר שאנחנו הכרנו אז. כשאני קיבלתי פניות על עבירות צווארון לבן לגבי אנשים שלא היה להם שום רקע פלילי, פני מעיי חמרמרו עד שאני אישרתי את הבקשות, ועד שהתברר לי שיש להן איזשהו יסוד. בכל מה שקשור לארגוני הפשיעה, היד שלי הייתה די קלה על ההדק".

לגבי הפרסום שלפיו המשטרה עקבה לכאורה אחרי פעיל חברתי, דרך התוכנה, אמר מודריק ברדיו 103FM: "חס וחלילה שיעשו כזה דבר. יכול להיות שהמשטרה שגתה". עם זאת ציין: "עד שהתופעה של שימוש בהאזנות סתר הפכה לכלי חקירה מרכזי, הכלי היה התשאול של הנאשם באמצעים פיזיים, ובכל מיני אמצעים אחרים איומים ונוראים של שנות ה-60 ואולי גם שנות ה-70".

לדבריו, "ברגע שהטכנולוגיה אפשרה, נפתח פה ערוץ חקירה נקי, לא פוגע, לא מפריע. נכון, יש פה סיכונים של חדירה לפרטיות. כשאתה מסתכל, נגיד על קבוצה שקוראים לה נוער הגבעות או משהו בדומה לזה, זה סוג של הפרת סדר, ואתה צריך להיכנס לתוך הקבוצה הזו ולאסוף מידע עליה. באיזו דרך תעשה את זה? זו אחת הדרכים הכי נקיות, המשטרה לא בית מרקחת. ואחרי הכול צריך להשגיח שהדברים האלה ייעשו כחוק, ואם יש צורך באישורים של שופטים, אז אישורים של שופטים".

"אני בעד הסדר הטיעון"

בהמשך התייחס גם למגעים על הסדר הטיעון עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו: "אני בעד הסדר הטיעון כי אני חושב שבמשך השנים האחרונות חדר חוסר האמון במערכת המשפט לשדרות רחבות מאוד, וזה לא משנה כרגע מי אחראי לזה. זוהי עובדה". לדבריו, "כשיעמוד הנאשם ויודה בעבירות שכנראה הן אינן פשוטות, ויקבל את עונשו, הטענה שהדברים האלה הם תוצאה של תפירה ושל רדיפה, כבר לא תעמוד, כבר לא תהיה".

כמו כן נשאל השופט בדימוס מודריק האם תומך או מתנגד במעורבותו של הנשיא לשעבר אהרן ברק בסוגיה הזאת? לדבריו: "מאוד תומך. אני מכיר את הבן אדם וזה מתאים לו, ואני מקווה שזה ייצלח בידו. זאת עוד הוכחה בעיניי שבניגוד למה שחושבים מדובר באדם שהוא יהודי וציוני חם ואוהב עמו".

האזנות סתר משטרת ישראל פגסוס רדיו 103 FM משפטו של בנימין נתניהו הסדר טיעון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד