י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
למי נאמין

שני מחקרים אודות החיסון הרביעי: האחד מעודד השני פחות

שני מחקרים אודות השפעות החיסון הרביעי מתקיימים בימים אלה - האחד באיכילוב והשני בשיבא | המחקר באיכילוב: תוצאות ראשוניות מראות כי הסיכון להדבק בנגיף, 7 ימים ומעלה לאחר קבלת המנה הרביעית, קטן פי 2 | המחקר בשיבא: המנה הרביעית מעלה את רמת הנוגדנים אך יעילותה מול האומיקרון - נמוכה 

שני מחקרים אודות החיסון הרביעי: האחד מעודד השני פחות
מעבדת בדיקות קורונה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

‎תוצאות ראשוניות ממחקר שנערך בבית החולים איכילוב, מראות הגנה מפני הדבקה בקורונה - החל משבוע לאחר מנת החיסון הרביעית. לדברי ד"ר אסתי סייג, החוקרת הראשית אומרת בתגובה לתוצאות: "הסיכון להדבק בנגיף, 7 ימים ומעלה לאחר קבלת המנה הרביעית, קטן פי 2".

המחקר כלל 6,863 עובדי איכילוב אשר חוסנו במנה השלישית במהלך חודשים אוגוסט-דצמבר 2021 ולא נדבקו בעבר, ומתוכם חוסנו במנה רביעית 1,316 עובדים (19%) החל מה-3.1.2022.

בתקופה זו נמצאו 608 עובדים חיוביים לנגיף הקורונה, כאשר 42 מהם נמצאו חיוביים 7 ימים או יותר לאחר קבלת המנה הרביעית.

מניתוח נתונים אלו בעזרת מודל רגרסיה, עולה יחס סיכון של 0.52, כלומר סיכון קטן פי 2 להדבק בנגיף - 7 ימים לאחר קבלת המנה הרביעית. יש לציין כי בשל תקופת המעקב הקצרה יש לפרש תוצאות אלו בזהירות. 

המחקר בשיבא 

נזכיר, מוקדם יותר השבוע, ביום שני, שיתפה פרופ' גילי רגב-יוחאי, מובילת מחקר בשיבא - גם כן אודות השפעת החיסון הרביעי, כי הנתונים הראשוניים מהמחקר מצביעים כי "יעילות החיסון הרביעי נגד זן האומיקרון - נמוכה". 

לדבריה של פרופ' רגב, "התוצאות הראשוניות מצביעות על עלייה משמעותית ברמות הנוגדנים, אבל רמת ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון".

פרופ' רגב-יוחאי הוסיפה כי "נצפתה עלייה ברמת הנוגדנים לאחר מתן המנה הרביעית והיא גבוהה במעט מרמת השיא שנצפתה לאחר מתן מנת הבוסטר ה-מנה השלישית".

עם זאת, כפי שמסבירה פרופ' רגב-יוחאי, "לאור הנתונים על תחלואה באומיקרון בקרב עובדי שיבא המשתתפים במחקר הסרולוגיה הגדול, אנו מבינים שעל אף העלייה המשמעותית בנוגדנים לאחר החיסון הרביעי – ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון, שעמיד באופן יחסי לחיסון".

מחקר החיסון הרביעי בשיבא נועד כאמור לבדוק את יעילות המנה הרביעית, ומבוסס על סרולוגיה וחיסוניות של קבוצת הנבדקים הגדולה בעולם (קוהורט שיבא), המונה ששת אלפים איש. במחקר משתתפים -כ-270 עובדי בריאות משיבא שקיבלו מנה רביעית – חלק של פייזר וחלק של מודרנה. 

 

 

קורונה איכילוב חיסון רביעי מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד