כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הבחירות לנשיאות: חסן רוחאני המתון נבחר לנשיא איראן

חסן רוחאני נבחר לנשיא בפער עצום • זכה ב-50.71% • הבא אחריו: מוחמד קליבאף קיבל 16.55% • רוחאני הבטיח כי אם ייבחר יהיה יותר חופש ביטוי ופחות דיכוי פוליטי

המנצח. חסן רוחאני
המנצח. חסן רוחאני צילום: צילום מסך

באיראן פרסמו הערב (מוצ"ש) תוצאות הרשמיות בבחירות לנשיאות: חסן רוחאני, בן 64, המועמד הרפורמיסטי והמתון, הפתיע את כולם וזכה בבחירות בפער עצום מהמועמד שהגיע אחריו.

אחרי ספירת הקולות התברר שרוחאני ניצח עם 50.71% מהקולות שהם 18.6 מיליון פתקי הצבעה. אחריו הגיע ראש העיר טהרן מוחמד קליבאף, שקיבל 16.55% - 6 מיליון קולות. במקום השלישי התמקם יו"ר צוות המו"מ עם המערב, סעד ג'לילי, שקיבל 11.35%, שהם 4 מיליון קולות.

סך הכל השתתפו בבחירות למעלה מ-36 מיליון אזרחים איראנים. אחוזי ההצבעה עמדו, לפי הערכות, על כ-70%.

רוחאני נחשב לבולט בחבורת המועמדים המתונים, והיה בעשור הקודם נציגו של המנהיג העליון חמנאי במועצה לביטחון לאומי ובשיחות הגרעין עם המערב. לאורך כל תהליך ספירת הקולות, הוא הוביל בפער גדול מאוד על יריביו, אך ניצחונו כבר לאחר סיבוב אחד מהווה הפתעה עצומה ומכה למנהיג העליון של אירן האיתוללה עלי חמנאי.

במהלך קמפיין הבחירות שלו הבטיח רוחאני שאם ייבחר, יהיה באיראן יותר חופש ביטוי ופחות דיכוי פוליטי. בכירים איראנים, ובכלל זה רוחאני, עומדים על כך שאיראן מבקשת רק כורים גרעיניים לצורכי אנרגיה ורפואה.

"אנחנו לא נרשה שמה שהיה בשמונה השנים האחרונות יימשך", אמר רוחאני לקהל תומכיו בשבוע שעבר. "הם הביאו את הסנקציות על המדינה. עם זאת, הם גאים בזה. אני רוצה במדיניות של פיוס ושלום, ונתפייס עם העולם".

מנהיגה הרוחני של אירן, האייתוללה עלי חמינאי בירך את המצביעים בבחירות במדינה, וצייץ בטוויטר: "הצבעה בבחירות, ולא משנה לאיזה מועמד, היא הצבעה לרפובליקה האיסלאמית והבעת אמון במערכת השלטון".

בישראל הגיבו על תוצאות הבחירות באיראן: באיראן נבחר נשיא חדש מתוך רשימת מועמדים שאישר האיאתוללה חמינאי, אחרי שפסל מועמדים שלא התאימו להשקפת עולמו הקיצונית. תכנית הגרעין האיראנית נקבעה עד היום על ידי חמינאי ולא על-ידי נשיא איראן. גם אחרי הבחירות, איראן תשפט על פי מעשיה בתחום הגרעין והטרור. על איראן לכבד את דרישות הקהילה הבינלאומית להפסיק את תכנית הגרעין ולחדול מהטרור שהיא מפיצה ברחבי העולם.
נשיא איראן חסן רוחאני בחירות מוחמד קליבאף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד