ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

חוק התקציב עבר • יעקב אשר ללפיד: "ער פאר-שטייט נישט אין כלכלה"

תוך עימות סוער עברו חוק התקציב וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה • לפיד לגפני: "בתקופתך היה שוד הקופה הציבורית" • לאטיאס: "קדנציה שלמה דאגת למגזר אחד" • בתגובה ביקש גפני להפוך ההצבעה לאי-אימון • אשר ללפיד: "באוצר אומרים עליך: ער פאר-שטייט נישט אין כלכלה"

יאיר לפיד. צילום: פלאש90
יאיר לפיד. צילום: פלאש90



ברוב של 58 תומכים לעומת 44 מתנגדים עברו הלילה (ב) חוק התקציב לשנים 2013-2014 וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה. בשלב זה יועברו החוקים לועדת הכספים, שתכין אותם לקריאה שניה ושלישית.

עימות חריף נרשם במליאה בין שר האוצר יאיר לפיד בין יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' וחברי הכנסת החרדים, בעיקר ח"כ משה גפני, בו הטיח לפיד כי בתקופתו כיו"ר ועדת הכספים היה "שוד הקופה הציבורית".

למתנגדים הרבים מהאופוזיציה הגיב לפיד: "זו הדרך שבה רוב בוחרי ישראל בחרו, תשלימו עם זה ותתרגלו לזה".

את יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', האשים בפחדנות ובריחה מאחריות: "את יכולת לעמוד כאן במקומי ולהציג את התקציב שלך, אבל פחדת, ברחת מאחריות כי הרבה יותר קל לשבת על הקווים ולהעביר ביקורת".

בהמשך תקף את ח"כ גפני מיהדות התורה: "גפני אמר שאני לא יודע מה אני עושה, מה ההסבר שלו? הוא היה יו"ר ועדת הכספים האגדי, האם מצלצל לו מוכר המשפט 'הגיע אליי קיצוץ בתקציב הישיבות וזרקתי אותו ישר לפח'? אני הלכתי לנבור לך בפח וגיליתי שם את השנה שעברה וזו שלפניה הייתה שנה של שוד הקופה הציבורית וגרעון שאני מתמודד איתו ושאתה אחד מאדריכליו".

כך גם תקף את ח"כ אטיאס מש"ס, שר השיכון לשעבר ואמר: "ח"כ אטיאס, אתה מדבר על מחירי הדיור? האם פסה בושה מן העולם? שאזכיר לך שכל השערוריות קרו במשמרת שלך? שאזכיר לך איך כל המשאבים של משרד השיכון הלכו לבית שמש, לחריש, איך בילית קדנציה שלמה בלדאוג רק למגזר אחד?".

דו שיח מרתק היה בין ח"כ ליצמן ללפיד ששאל את לפיד: "לו הייתה כאן הצבעה חשאית, בכמה נראה לך היה עובר?". לפיד ענה "ברוב מוחץ". וליצמן הגיב: "אגלה לך: אולי 5. אפילו אתה לא בטוח היית מצביע בעד".

לפיד תקף גם את מרצ: "אתם חיים בעולם דמיוני עם כלכלה דמיונית. הקשבתי גם לדרעי, היו"ר של ש"ס שמדבר על מעגל העוני. יש תהליך כזה - ברגע שנדלקת מצלמה נדלק גם הסיפור על העיניים העצובות של הילדים העיניים. אני עוד לא שלושה חודשים שר אוצר, 30 שנה ישבתם בממשלה ולא עשיתם כלום. הנצחתם תרבות של עוני, אנחנו רק מצילים את הילדים האלה מעוני".

בסיום נאומו של לפיד עלה לנאום ח"כ גפני שאמר כי נוכח "דברי הבלע של לפיד" הוא מעוניין להפוך את ההצבעה על התקציב להצעת אי אמון בממשלה.

יעקב אשר. צילום: בחדרי חרדיםצילום: יעקב אשר. צילום: בחדרי חרדים
יעקב אשר. צילום: בחדרי חרדים


אשר: "אל תהיו עלה התאנה של התקציב האטום"

ח"כ יעקב אשר פתח את נאומו במליאה: "לפי המקהלה של ח"כי יש עתיד שחזרו על עצמם היום שוב ושוב, נראה כי היה להם מספיק זמן לשבת עם יועצי התקשורת, וכנראה שזה דף המסרים אשר יועץ התקשורת יאיר לפיד מסר להם, בו ניסה בכל דרך שהיא להבהיר להם כמה טוב הולך להיות.

"אל תהיו עלה התאנה של התקציב האטום והאכזרי הזה. אל תתפתו להבטחות סרק", קרא לח"כי יש עתיד, ופנה לח"כ פנינה תמנו שטה, המייצגת את המגזר האתיופי במפלגה: "איני רוצה בכלל לחשוב כיצד היית מתקוממת אם היו לוקחים את ספר התקציב ומסמנים אך ורק את המגזר שממנו הגעת. מי כמוך חווה בעבר קיפוח מתמשך ונוראי כמו שאנו עוברים בימים אלו".

אשר המשיך: "פורסם היום בתקשורת כי חרדים שרוצים לעבוד לא מקבלים אותם למקומות עבודה, אתם שואלים למה? התשובה היא ההסתה שלכם כנגד הציבור החרדי, איזה מעסיק ירצה אותם לאחר הסתה שכזו?"

בהמשך פנה ישירות ללפיד: "הגיע הזמן שתתחיל לדבר עם בוחריך ותפסיק לדבר עם בוחרי המפלגות החרדיות באידיש, ואם באידיש עסקינן, אז כשמדברים עליך פקידי האוצר ואנשי כלכלה הם אומרים: ער פארשטייט נישט אין כלכלה [הוא לא מבין בכלכלה]".

לסיום אמר: "הציבור החרדי לא מפחד לשלם מחיר על הצדק והאמונה שלו, אבל אתה שר האוצר תעמוד עוד שנה בידים ריקות מול ציבור בוחריך אשר לא מוכן לשלם מחיר".
לפיד אוצר תקציב חרדים גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד