י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הוא לא יחזור על הטעות"

אייזנקוט חושף: הלקח שלמד נתניהו מגנץ

בראיון עומק לאחר פרישתו, אומר רב אלוף במילואים כי האיום הגדול על המדינה הוא השסע החברתי, וקורא להיפרד מהפלסטינים: "צריך לשנות את המציאות, כי היא מובילה לחזון המדינה האחת" | הוא מספר על הסיבה שבגינה ראש הממשלה לשעבר לא שיבח אותו עם פרישתו מתפקידו: "השבחים שחלק לגנץ רדפו אותו אחר כך"

אייזנקוט חושף: הלקח שלמד נתניהו מגנץ
גדי אייזנקוט צילום: פלאש 90

הרטמכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט בראיון עומק נדיר שפורסם אתמול (שישי) לעיתונאי בן כספית ב"מעריב", מציג את המצע שלו, לקראת האפשרות שיכנס לפוליטיקה הישראלית.

אייזנקוט פרס מהלך הריאיון את עיקרי משתנו לגבי הפלסטינים, התריע מפני הסכנה שבשסע הישראלי ולא פספס לספר על מקרים שמעידים על התנהלות מביכה מצד ראש הממשלה לשעבר נתניהו, שתחתיו כיהן כרב אלוף.

הריאיון נפתח בהצהרה של גדי: "אני חושב שהשסע בחברה הישראלית וההטחה ההדדית, הירידה במשילות, הירידה באמון במוסדות המדינה, בבתי המשפט, הפשיעה - כל אלה הם האיום הגדול ביותר על עתיד המדינה".

כמי שמודע מתוקף עברו כאחד מהאנשים שיודעים הכי הרבה על הסכנות הביטחוניות שבהן ניצבת המדינה, אייזנקוט נותר בדעתו ומסביר: "אני מקל ראש באיומים חיצוניים. החוסן הלאומי של החברה הישראלית הוא המרכיב החשוב ביותר בביטחון הלאומי".

בנוסף הוא קורא להיפרד מהפלסטינים ולנהל משא ומתן איתם, מה שכבר אומר על מיקומו במפה הפוליטית מדינית - שמאל. "אפשר להציע מהלך ביניים של שלוש עד חמש שנים".

"היפרדות מדורגת עם סידורים ביטחוניים שמחזקים את ההתיישבות בגושים ובבקעה, אל מול שיפור אזרחי־כלכלי דרמטי ועמוק מאוד ביהודה ושומרון", הוא מפרט מה תכלול התוכנית.

אייזנקוט מתריע מפני פריצה של אינתיפאדה שלישית: "תמיכה היום בחמאס ביהודה ושומרון היא בין 70% ל־80%. זו תוצאה ישירה של המדיניות שלנו. אם יהיו שם בחירות דמוקרטיות, חמאס לוקח בהליכה. השאלה היא איך מציבים אלטרנטיבה".

"אני חושב שמדינה דו־לאומית זה סופו של החזון הציוני. צריך לשנות את המציאות, כי היא מובילה לחזון המדינה האחת, שהוא הרס החלום הציוני".

עוד הוא מספר על הפרידה מתפקידו, והסיבה שבגינה נתניהו לא החמיא לו. "כשסיימתי את התפקיד, בדקה האחרונה, עלינו להרים כוסית. בדברים שנשאתי, הודיתי לנתניהו. אמרתי לו: אדוני ראש הממשלה, אני רוצה להודות לך על האופן שבו אישרת לנו להפעיל כוח נגד ההתבססות האיראנית, להשמיד את המנהרות שאיימו על המדינה בצפון ובדרום".

כשכספית שאל הוא אותו אם נתניהו הודה לו חזרה, הרמטכ"ל לשעבר השיב: " הוא לא אמר מילה טובה. האמת היא שזמן קצר לפני טקס הפרידה התקשר יואב הורוביץ ואמר: תשמעו, הפעם הוא לא ישבח את הרמטכ"ל, הוא למד לקח".

"השבחים שחלק לגנץ רדפו אותו אחר כך, אז הם הודיעו מראש שהוא לא יחזור על הטעות הזאת. הם הודיעו את זה שבועיים־שלושה לפני הטקס, ואני אמרתי פיקס, הכול בסדר. בסרט הסיום שהפיקו בעזיבתי הוא אמר ‘גדי ואני עשינו ביחד הרבה מאוד דברים', ועבר לדבר על מה שהוא עשה. אבל הכול בסדר, באמת".

גדי אייזנקוט בן כספית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד