ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שקד התנגדה; בנט נמנע

הממשלה אישרה את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לצוללות

רוב שרי הממשלה הצביעו בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר רכש הצוללות. השרה איילת שקד שהתנגדה, אמרה: "ועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לצבאי" | בנט נמנע ונימק: "ביטחון ישראל זה קודש הקודשים" | אלקין הפתיע ותמך: "ביקשתי הבהרה משר הביטחון"

הממשלה אישרה את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לצוללות
ישיבת ממשלה צילום: עמית שאבי, לע"מ

רוב שרי הממשלה הצביעו היום (ראשון) בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הרכש הביטחוני. השרה שקד שהודיעה קודם ההצבעה שתתנגד, אמרה כי "עד שנת 2020 ממשלות ישראל החליטו על הקמתן של 14 וועדות חקירה ממלכתיות, אף אחת מהן לא הייתה על מעשים של שלטון קודם".

עוד אמרה שקד כי "תמיד הממשלות הקימו וועדות חקירה על עצמן, לדוגמא: וועדת כהן – ממשלת בגין בדקה את עצמה (סברה ושתילה). וועדת אגרנט – ממשלת גולדה בדקה את עצמה (יום כיפור). וועדת אור – ממשלת ברק בדקה את עצמה (אירועי אוקטובר). הממשלה הזו מקימה כבר 2 וועדות חקירה על ממשלות קודמות. הוועדות חקירה היא רק על הדרג המדיני", טוענת שרת הפנים.

"מה קרה פה?", תהתה שקד, "הגוורדיה הביטחונית (אלופים במיל') רוצים לבדוק את הדרג המדיני. בן גוריון התנגד מאוד לשליטה של מערכת הביטחון על בניין הכוח. הוא קבע שזה עניין של הדרג המדיני. לדוגמא: בן גוריון קיבל את ההחלטה להקים את הכור בדימונה בניגוד לעמדת הצבא".

עוד טענה השרה שקד: ועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לצבאי. היועמ"ש ופרקליט המדינה קבעו שהדרג המדיני לא היה נגוע בפלילים אז כשנוח מקשיבים להם וכשלא מתאים לא מקשיבים להם?"

רה"מ בנט נמנע בהצבעה, ונימק: "ביטחון ישראל זה קודש הקודשים. כמי שפיקד על מבצעים ולחם, חלילה לכל אדם לחשוב שהוא נושא בנשק הלא נכון בגלל שחיתות או דבר מהסוג הזה.

"להבנתי", אמר בנט, "ביערנו את זה. תהליכי הרכש מקום הממשלה הם תהליכים נקיים ורציניים, אני מאוד ושמח שמה שנתקע אצלם משך כמעט עשור אנחנו טיפלנו בנמרצות ב-7 חודשים והסרנו את החסמים. דאגנו ל-50 שנה קדימה".

השר זאב אלקין הפתיע ותמך בהצעה. "ביקשתי הבהרה משר הביטחון בני גנץ בנוגע הוועדה לא תפגע בנושאי יסוד ביטחוניים שפרסומן בוועדה ציבורית עלולה לפגוע בביטחון המדינה וקיבלתי ממנו את התשובה שהוא רגוע ושגם אני אהיה רגוע", הסביר אלקין.

עוד נימק: "בנוסף, ביקשתי לתקן את הנוסח של ההחלטה במקור נכתב לבדוק רק את הדרג המקצועי. ביקשתי להוסיף להליך הבדיקה גם את הדרג המקצועי כי המטרה היא לא לערוף ראשים אלא לטפל ולבדוק במה שהיה וגם לוודא שזה לא יקרה להבא. לבסוף, אמרתי שאני לא חסיד גדול של וועדות חקירה, אבל במקרה הספציפי הזה שיש עננה גדולה כבר כמה שנים ואובדן אמון הציבור, החלטתי בסוף לתמוך כדי להסיר את העננה ולהחזיר את אמון הציבור לדרג המדיני".

השר לשירותי דת מתן כהנא שתמך הסביר: "בחודשים האחרונים העמקתי בסוגייה. מתוך הכרות עם עולם הרכש האסטרטגי בצה"ל הגעתי למסקנה כי בפרשיית הצוללות יש דברים שראויים להיחקר בצורה מעמיקה. הדברים נוגעים בקודש הקודשים של בטחון ישראל".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות - פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש״ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערורייה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות".

ועדת חקירה ממלכתית צוללות נפתלי בנט איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד