י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ניב בלתי מובן

הנשיא לשעבר ואחיו שעומד לדין שוחחו בשפת סתרים

נשיא איראן לשעבר חסן רוחאני ואחיו, השתמשו בשפת האם שלהם - סורח'ית, ניב כמעט בלתי מובן לחלוטין אפילו לדוברי פרסית, כסוג של הצפנה בתקשורת שלהם במהלך שיחות כאמצעי זהירות מפני האזנה אפשרית

הנשיא לשעבר ואחיו שעומד לדין שוחחו בשפת סתרים
חסן רוחאני צילום: אמיר לוי, פלאש 90

משמרות המהפכה של איראן העלו האשמות חדשות בשוחד נגד אחיו של הנשיא לשעבר חסן רוחאני שכבר מרצה תקופת מאסר. התביעה ב"משפט שחיתות" בשבת חשפה את ההאשמות נגד אחיו של רוחאני, חסין פרידון.

פרידון, אחיו הצעיר ועוזרו של רוחאני, נעצר ביולי 2017 בקשר לפרשת שחיתות, הוא שוחרר יומיים לאחר מכן, על פי הדיווחים לאחר ששילם ערבות ענקית של 500 מיליארד ריאל (בסביבות 15 מיליון דולר) פרידון, שתמיד הכחיש כל עבירה, נידון לחמש שנות מאסר וקנס כספי בשנת 2019 בגין קבלת שוחד. הוא מרצה את עונשו בכלא אווין בטהרן מאז אוקטובר 2019. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran international.

הפרלמנט האיראני הצביע בשבוע שעבר לחקור את תפקוד ממשלתו של רוחאני, כולל התנהלותו של ראש הסגל חוסיין פרידון, סגן הנשיא לשעבר מוחמד נהבנדיאן וחברים נוספים בצוות הכלכלי של רוחאני.

פרידון, בן 65, שגריר לשעבר במלזיה וחבר במשלחת איראן לאומות המאוחדות, הואשם על ידי גורמים איסלאמיסטים בהשפעה על מינוי פקידים בחברות מעין ממשלתיות, ומינוי מנהלים בבנקים למטרות רווח אישי במהלך כהונתו כראש הסגל של אחיו.

פרידון השתתף כנציגו המיוחד של רוחאני בשיחות הגרעין בין השנים 2013-2015 בין איראן למעצמות העולם בשנת 2015. הוא נודע בתור "העיניים והאוזניים של רוחאני" שדיווח ישירות את ההתקדמות לנשיא והעביר את מסריו בחזרה למשא ומתן.

התקשורת האיראנית באותה תקופה טענה כי השתתפותו של פרידון בשיחות הייתה חיונית, שכן הוא ורוחאני השתמשו בשפת האם שלהם סורח'ית, ניב כמעט בלתי מובן לחלוטין אפילו לדוברי פרסית כסוג של הצפנה בתקשורת שלהם במהלך השיחות, זאת כאמצעי זהירות מפני כל האזנה אפשרית.

חסן רוחאני איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד