י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"אולצתי להתגרש ולהישבע שיש לי מחלת מוח" • מצמרר

סיפור אישי של נ', מנפגעי כת הלברנץ • כך שוכנע להתגרש: "בעוד שנתיים תוכל להתחתן אתה שוב" • וכך אולץ להישבע: "להיות ארור בכל האלות אם אגרום נזק למנהיג"

נשות 'לב טהור'. צילומים: שי פוגלמן, הארץ
נשות 'לב טהור'. צילומים: שי פוגלמן, הארץ



סיפורו של נ' ב', חבר לשעבר בכת הקיצונית 'לב טהור' שבקנדה הנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', מגלה לראשונה את הסיוט שעובר על חלק מחברי הכת שמחליטים בחשאיות להרים יד נגד המנהיג, שלמה הלברנץ, ולהימלט ממנה.

למזלו הרע של נ', כמו במקרים רבים, הבכירים בכת גילו את תוכניותיו וניסו לשבש אותן בכל דרך.

"הורי גרו בדנמרק", מספר נ' בראיון ל'בחדרי חרדים', "למדתי באותה תקופה בישיבה ליטאית במונסי ומשפחה שהייתה גרה בסמוך למקום לימודי, שכנעה אותי לבוא ולבקר ב'לב טהור'". כך הגיע לשהות בכפר הנידח בקנדה בשבת חנוכה.

כבר בתחילה הוא הראה סימני התחברות והחליף את בגדיו לבגדים של חסיד מן המניין, "הם היו כל כך שמחים", הוא מעיד על ההרגשה של מנהלי הכת באותה שבת. "הרב הלברנץ מאד נהנה מזה".

בצאת השבת עשה נ' חזרה את דרכו למונסי וכחודש אחר כך הגיע לביקור נוסף, "שיקרתי לראש הישיבה במונסי שאני נוסע לישראל, ארזתי את חפצי והופעתי בקנדה". המשבר הראשון לא איחר לבוא, "זה היה בתקופת חג פסח", הוא נזכר, "ערערתי על ההנהגה וכתוצאה מכך זרקו אותי חזרה למונסי".

שני אחים מבני המשפחה שהובילה להתחברותו עם לב טהור מחו בפניו וניהלו עמו שיחה קשה, "איך אתה לא יכול לקבל על עצמך את הנהגתו של הרב'ה, זה רק בגלל הגאווה שלך". כתוצאה מהשיחה שהתנהלה בינו לבין האחים בכה נ' וכעבור מספר ימים הותר לו לחזור ללב טהור בתנאים מסוימים.

אחד מהתנאים של נ' היה שתוטל עליו תענית דיבור. על פי ההחלטה, התענית תישאר בתוקף עד להתכנסותה של אנשי הקהילה, "שלושה חודשים נשארתי בתענית דיבור. מעולם לא קיימו את האסיפה ובכל פעם שהייתי רעב או שהייתי צריך משהו, הייתי מזיז את הידיים ואת הגוף ומסביר לחברי הקהילה שיעזרו לי".

עוד בנושא:
"כשהם עוזבים את הכת, הקרקע נשמטת"
זעקת הרבנית • "הם כולם הכו אותי. עמדתי למות. ירדו לי לחיים" • מצמרר

גירושין פתאומיים

חודשים ספורים עברו מאז הגיע נ' ללב טהור והוא נקרא לחדרו של מנהיג הכת, שלמה הלברנץ.

"ביום שלישי בשבוע הרב דיבר על תוכניו שאתחתן עם נערה מהקהילה. כבר ביום חמישי היה 'תנאים'". לדברי נ', "אם לא היה את שטר 'התנאים' גם לא הייתי יודע את שמה".

נ', אז בן 24 נישא לבתו של אחד מבכירי הכת עוד טרם מלאו לה 16 שנים. במשך כמעט שנה הם חיו ביחד אך העובדה כי רבים מחברי הכת לא הצליחו למלא אחר רצון ההנהגה גרמה לו לרצות לעזוב ולהימלט מהכת במהירות המרבית.

נ' דיבר עם אשתו על העזיבה המתכוננת אך לרוע מזלו התוכניות הגיעו לידיעתם של מנהלי ובכירי הכת. "קראו לי להיכנס לרב'ה ואז הוא צעק עליי שרק בגלל הרצון שלי לברוח או לעזוב לא יהיה לי עולם הבא".

הדברים שהטיח בו הלברנץ לא הזיזו אותו מההחלטה, וכעבור כמה ימים נקרא שוב לחדרו של הלברנץ, "חשבתי שמתכוונים לעשות איתי 'סולחה' לפני שאנחנו עוזבים", הוא מספר. כשנכנס הוטלה הפצצה, "הרב הלברנץ אמר לי שאם אני לא אתן גט לאשתי - אני רשע".

גם אז הוא לא וויתר וחזר לביתו כדי לשוחח עם אשתו שהייתה אז בתחילת הריונה הראשון, "היא לא הייתה שם", מספר נ', "אחרי שביררתי הבנתי שלקחו אותה לדירה של משפחה אחרת. כשהגעתי לשם התחננתי במשך כמה שעות לדבר איתה".

ילדי צילום: ילדי
ילדי


שבועה לכת

וכאן מתחיל הסיוט האמיתי של נ': בכירי הכת הציבו בפניו תנאי שיגרש את אשתו ורק לאחר שנתיים, ולאחר שיוכיח כניעה כלפי הלברנץ, יוכל להתחתן עמה שוב. "הסבירו לי שמחזיר גרושתו זו מצווה גדולה".

בשל אי רצונו לנטוש את אשתו וצאצאו החליט נ' למלא אחר הדרישה בכת. עוד באותו היום היה בדרכו לבית הדין כדי לתת גט לאשתו, "אמרתי שעדיף שאוכל לחיות עם אשתי ולראות את הילד שלי אחרי שנתיים מאשר לעולם לא".

בדרך לבית הדין אנשי הכת התחרטו והחליטו לאפשר לנ' לחיות עם רעייתו. אך לכך היה תנאי: שבועה.

נוסח השבועה שאותה נשבע נ' בבית הדין של הכת נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים'. "יודע אנוכי שמילדותי אני סובל ממחלת מוח קשה ומרה..", נכתב בה, "שלדעת הדאקטארים אין לה רפואה. והנה כ"ק האדמו"ר מרימנוב שליט"א (שלמה הלברנץ - י.ק.), הודיעני שבעזרת השם יתברך וברחמיו אם אצייתו בשלימות וכראוי יוכל לרפאני ועל דעת זו שידך לי את זוגתי...

"והנה מחמת שלא צייתתי לו כראוי עברתי זמנים קשים בהתקפי מחלה זו ונגרמו צער ועוגמת נפש רבים לכל בני הקהילה.. ובפרט לכ"ק האדמו"ר וכן לזוגתי ומשפחתה. והנה גם אני מסכים ומודה ומגלה דעתי שהיה ראוי כבר לגרש את זוגתי בגט פיטורין כדת וכדין". בהמשך מופיע סעיף בו נכתב כי דבר כזה לא קרה היות "וניתנה לי בזה עוד אפשרות".

לאחר מכן נאלץ נ' לחתום על שטר קבלת שבועה בו נכתב כי השבועה לא על דעתו והיא "רק על דעת המקום ועל דעת הבין דין", והוא מקבל על עצמו "נידוי, ושמתא ולהיות ארור ככל האלות והקללות הכתובות בספר הברית הניתנה למשה מסיני, אם אעבור ביודעים, אחר התראה, על כל דבר אחד מכל מה שחתמתי היום בשטר גילוי דעת". בהמשך נכתב כי הנידוי, הקללות ועוד יחולו גם במידה וידבר או יספר דברים שיכולים לגרום נזק בצער הגוף או בממון למנהיג הכת או לכת עצמה.

למרות הכל, לבסוף הצליח נ' יחד עם רעייתו לברוח מהכת, "היום אנחנו חיים בחו"ל, אין לנו קשר איתם". במשך חודשים ארוכים ניסה נ' להתיר את השבועה. "הסתובבתי בכל מיני בתי דין שסירבו להתיר אותה עד שהגעתי לרב חשוב במונסי שהתיר את השבועה".







לב טהור קנדה כת מונסי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 101 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד