י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
שרד את הגיהנום

נשיא איגוד מגורשי וניצולי אושוויץ הלך לעולמו

רפאל אסרייל, נשיא איגוד מגורשי אושוויץ, נפטר בשבת פרשת יתרו מסרטן בגיל 96 | חבר המחתרת היהודית בעבר שנעצר בליון, ולאחר מכן גורש ב-3 בפברואר 1944 לאושוויץ, נפטר לאחר פעילות ענפה בה עסק במשך כל חייו בקרב שורדי השואה

נשיא איגוד מגורשי וניצולי אושוויץ הלך לעולמו
המשרפות באושוויץ צילום: pixabay

אחד העדים הגדולים האחרונים לשואה נפטר: רפאל אסרייל, נשיא ואיגוד מגורשי אושוויץ (UDA), נפטר מסרטן ביום שבת ה-22 בינואר בבית החולים לאניון, בקוטס-ד'ארמור שבצרפת, "הוא היה ההתגלמות של איגוד המגורשים", אמרה איזבל ארנו, המנהלת המדעית של האיגוד, לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

רפאל אסרייל נולד ב-10 במאי 1925 בטורקיה למשפחה יהודית שהיגרה לצרפת בשנה שלאחר מכן", הוא היה חבר המחתרת היהודית בליון, שם סיפק מסמכים מזויפים ליהודים רבים, הוא גורש בגיל 19 לאושוויץ-בירקנאו ב-3 בפברואר 1944.

בינואר 2020, לרגל יום השנה ה-75 לשחרור המחנה, הוא העניק ראיון ל-France 24 במהלכו סיפר על המסע הזה לגיהנום: "שמו גברים ונשים בקרנות בקר, נתנו להם דלי לשירותים ודלי למים. הם נמצאים שלושה ימים בלי לאכול ולשתות, לא מתייחסים כך לכלבים. הדה-הומניזציה התחילה ברכבת".

שנה הוא עבד במפעל של הנאצים ושרד בתנאים לא אנושיים. "אנחנו היינו שם כדי למות, אנחנו היינו ברצח עם אמיתי, כולם חייבים למות", סיכם. "הייתי תת-אדם ללא ערך".

בינואר 1945 הוא התמודד עם צעדות המוות. ב-18 בינואר 1945 פונה מחנה אושוויץ. 60,000 בני אדם הושלכו לכבישים. "יצאנו בטורים של 500, צעדנו שלושה ימים ושלושה לילות", אמר. נזכר. "יוצאים בלי כלום, הולכים בנעליים עם סוליות עץ. היו גברים ונשים שנורו בקצה הטור כי לא יכלו ללכת". רפאל שוחרר על ידי האמריקאים ב-1 במאי 1945.

אושוויץ ניצול שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד