כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מעשה ניסים • בישיבת סיעת ש"ס, במכתבים ובראיון: "אין לנו אלא מרן"

ניסים זאב לא חושש לומר את דעתו, בפני ושלא בפני עמיתיו • בראיון ל'בחדרי חרדים' הוא מסביר: "לא חושב שהרב עמאר ידע על הדיל" • מספר מה אירע באותה ישיבת ועדה גורלית: "דוד לא הבין ברור, אז לקחתי את המושכות" • ומגיש מכתבי הבהרה לרבני התנועה • והאם ישרור שלום עם הגר"ש עמאר?

הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן
הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן



נציגי כלי התקשורת, גם התקשורת הכללית, שהתאספו בחדר ישיבות הסיעה של ש"ס בכנסת, נראו כמצפים לדם רע שיזרום בין החברים. קצת צבע, איזו שהיא אמירה סנציונית, בשר.

אבל, לאכזבתם, יצאו מהחדר כלעומת שבאו. הכול היה שגרתי. תפילת מנחה בשעה 15:00 בדיוק, דברי התורה של ח"כ יצחק ועקנין, ואחר-כך הישיבה המשולשת של שלושת הראשונים ברשימה - בראש השולחן. בראש ממש, יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, מימינו מספר 1 ברשימה ח"כ אלי ישי, ומשמאלו יו"ר הסיעה בכנסת ח"כ אריאל אטיאס.

עוד בנושא:
הגר"ש עמאר נפגש עם הגר"ע יוסף: יושרו ההדורים

אם ציפה אי-מי לכותרות בפרשת הרבנות הראשית, הרי שמה ששמע הייתה התייחסות לתקציב בלבד: "כל מי שמרים ידו בעד התקציב דן 50 אלף ילדים מתחת לקו העוני", "לא נשכח ולא נסלח לכל מי שהרים יד".

מאחר ומי שהגיעו לא היו כתבים לענייני כלכלה, הרי שאת אלו שהצטופפו בחדר - כתבים פוליטיים בעיקר - הדברים רק הביאו לכדי פיהוק.

אבל היו גם הניואנסים הקטנים.

"חברי סיעת ש"ס, חברי היקרים", המשיך היו"ר בדבריו, כשהוא סוחט חיוך מצד חדי המבט. קצת יומרני לכנות את חברי ש"ס הנוכחיים, לפחות את רובם, כ"חברי היקרים", כשחלק גדול מהחברים מודע לכך שערב הבחירות נעשה מאמץ להדיחם מהרשימה ו"לרעננה" בכוחות נמרצים יותר.

"ומה עם הניסיון שלנו? עם הידע הפרלמנטרי? עם הנאמנות רבת השנים למרן?" - אמר לי בשעתו אחד מחברי הכנסת, שחש פגוע עד עומק נשמתו מעצם העלאת הרעיון להדיח ח"כים מבין השורות.

"חברי היקרים, כל אחד בכלי הביטוי שלו, כל אחד בשפה שלו, נתנגד לתקציב", המשיך יו"ר ש"ס בדבריו. ולא יכולתי שלא להעיף מבט לעברו של ח"כ ניסים זאב, שרק לאחרונה 'נרמז' על-ידי יו"ר הסיעה, בוודאי לא לפני שנועץ ביו"ר ש"ס, על כך שראוי ורצוי שינמיך פרופיל בכל הנוגע לקריאות ביניים במליאה.

אמור מעתה: "כל אחד בכלי הביטוי שלו", ובלבד שיתאם עם הקודקודים.

הטירון בנט. צילום: פלאש90צילום: הטירון בנט. צילום: פלאש90
הטירון בנט. צילום: פלאש90


טירוני הבית היהודי - עשו עליכם סיבוב

כשהסתיימו אמירות הבלה-בלה, דאגו יועצי התקשורת להוציא את העיתונאים אל המסדרון, כדי שמה שייאמר בתוככי החדר לא יצא חלילה לאזניים זרות.

ומה באמת היה שם?

מתברר שאותם ח"כים שהצהירו "אגיד את מה שאני חושב בצורה ברורה וחדה" - השתפנו ושתקו כדגים. לא רק כי נפל פחד היו"ר עליהם, אלא בעיקר משום שהפנימו שהמהלכים האחרונים נעשו בהוראתו הברורה של הגר"ע יוסף. אין ספק שהשיחה שנשא נשיא מועצת החכמים במוצ"ש עשתה את שלה.

יש רק אחד, שאינו יודע לשתוק, ואשר אומר תמיד את אשר על ליבו, בגילוי לב מעורר השתאות. הוא אינו מפחד מפני איש בעולם, ואת האמת שלו אי אפשר להשתיק גם במקלות.

"אין הסכם בין הרב עמאר לרב דוד סתיו", פתח ואמר, תוך כדי ישיבת הסיעה, לעיניהם המשתאות של חבריו. כולם שתקו, גם היו"ר.

"חכם עובדיה היה ברור במכתבו, הבהיר שפוליטיקאים הם שניסו לשרבב את התנאי הקושר בין המשך כהונתו של הרב עמאר ברב סתיו. זה לא הרב, דיברתי איתו, דיברתי גם עם אשתו הרבנית. שאלתי את אלקססי, הוא אמר לי שבטקטיקה אנחנו לא רוצים להראות שאנחנו נגד סתיו - כדי שלא נקבל התנגדות מהבית היהודי. אבל בשלב הבא, אחרי שייבחר הרב עמאר, הרב סתיו לא יהיה".

לתשומת ליבם של קודקודי הבית היהודי, הטירונים בפוליטיקה. כנראה מישהו עשה עליהם 'סיבוב' קטן, כפי שכבר כתבתי בעבר, ולא פעם.

יכה ניסים את ניסים

מאוחר יותר, בשיחה אישית עמו, הוא מפרט יותר:

"ניסים [אלקססי] הלך רחוק מדי. הוא חשב שהוא בעל הבית על הרב עמאר, והוא זה שגרם את הנזק. אבל להלביש את ה'דיל' על הרב עמאר עצמו? הרב לא ידע מכל זה, אני בטוח", הוא אומר.

משהבין שמנסים להלביש עליו האשמות, לפיהן הוא לא מיישר קו עם הנהגת ש"ס, התיישב לכתוב מכתבים. את הנוסח הראשון שיגר למורו ורבו, הגר"ע יוסף, את השני שיגר במייל לחברי הסיעה. אחר כך שלח גם לעוזריהם של חכמי התורה של ש"ס, מלבד הרב שלום כהן, אליו הגיע באופן אישי לתת במו ידיו את המכתב.

"שלא יהיה לאיש שמץ של מחשבה או הוה אמינא כאילו הייתה לי איזו שהיא כוונה חלילה להצביע בעד - כשהרב נגד!" הוא מבהיר חד משמעית.

למען הסר שמועות וספקות עשה ח"כ זאב במוצ"ש את דרכו לבית רבו שברחוב הקבלן 45. "אמרתי לרב, מורנו ורבנו עטרת ראשנו, אנחנו אוהבים את הרב אהבת נפש, שלרב לא יהיה ספק קל, אחד מיני אלף, שאם הרב רוצה משהו שלא נעשה את זה. אנחנו לא נשנה כקוצו של יוד. בשעת ההצבעה הראשונה, כשהצבענו, ידענו שהרב רוצה את החוק. כשקיבלנו ידיעה מרבי צבי חקק שהרב נגד מיהרנו להתנגד".

הרב מיהר לשים את שתי ידיו על ראשו של ניסים, בחיבה רבה.

אחר כך סר אל ביתו של הרב שלום כהן. "נתתי לו מכתב ביד שלי, אמרתי לו מורנו ורבינו, אהבת נפש אני אוהב את הרב. הקשר שלי עם חכם שלום היסטורי. שלא יהיה צל של ספק שמה שהרבנים אומרים זה מה שיקרה. באש ובמים נלך עם רבותינו".

מכתב למרן. צילום: ארכיוןצילום: מכתב למרן. צילום: ארכיון
מכתב למרן. צילום: ארכיון


מכתב ההבהרה אל הגר"ע יוסף

וזה נוסח המכתב אותו הניח בידו של הגר"ע יוסף, במוצ"ש האחרון.

"למורנו ועטרת ראשנו נזר ישראל ותפארתו, רבינו עובדיה יוסף שליט"א.

"רואה אני חובה קדושה להסיר צל צילו של ספק את אשר אירע בדיוני וועדת הפנים ביום רביעי האחרון, כפי שידוע לכבודו הגשנו את חוק הרב עמאר על פי בקשת מורנו ורבינו, ואכן החוק עבר בכנסת בקריאה טרומית לפני כשבוע ימים. ביום שלישי ורביעי השבוע התקיימו דיונים בוועדת הפנים של הכנסת, בו השתתפתי כאחד מיוזמי החוק, ומ"מ חבר הוועדה.

"במהלך יום שלישי התגלעו חילוקי דעות בין לשכת ראש הממשלה ושר הדתות באשר לעשרה הנציגים המומלצים, ובסופו הגיעו לפשרה ביניהם שחמישה יומלצו על ידי שר הדתות, וחמישה על ידי ראש הממשלה באישור הממשלה. עד לרגע ההצבעה בחוק לא קיבלנו שום עדכון להתנגד לחוק אלא ההיפך כפי שרבי אריה דרעי ביקש בישיבת הסיעה ביום שני - לקדם את החוק. לכן הצבעתי בעדו כפי שרבי אריה דרעי ביקש בשם מרן, אך במקביל ביקשתי רביזיה - שמשמעותה הצבעה על תנאי, כדי לבדוק את המשמעות של סעיף הנציגים והשלכותיו, וקיימתי ישיבה עם יו"ר הועדה והיועץ המשפטי שלה.

"תוך כדי דיון התקבלה שיחה מר' צבי חקק בשם הרב, שמבקש להתנגד לסעיף, דבר שלא ניתן חוקית לפצל אותו. לכן הצבעתי נגד החוק כולו כפי שמרן רצה, למרות שאנו היינו מגישי החוק. וכך פעלנו לכל אורך הדרך על פי ההוראות שקיבלנו בלבד.

"אנחנו שלוחים אך ורק של מורנו ורבינו ומועצת חכמי התורה ונזהרים בקלה כבחמורה, מעולם לא הבענו עמדה או דעה כאשר רבינו מבקש, ובוודאי לא בסוגיה רגישה כל כך, וכך נמשיך בע"ה להיות השליחים הנאמנים של מורנו ורבנו להמשיך לקדש שם שמים ברבים, ולקיים 'ועשית ככל אשר יורוך'.

"יהי רצון שמורנו ורבנו ימשיך להנהיג את הדור בבריאות איתנה אורך ימים ושנות חיים ועד ביאת משיח צדקנו ועד בכלל אמן.

ביקרא דאורייתא
נסים זאב

העתק:

מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה שליט"א
יו"ר תנועת ש"ס וחברי הכנסת שליט"א".

ומכתב נוסף אל הגר"ש כהן

את המכתב השני הניח בידו של הגאון רבי שלום כהן.

"לכבוד מורנו ורבנו הגאון הגדול ראש ישיבת פורת יוסף וחבר מועצת חכמי התורה
הרה"ג רבי שלום הכהן שליט"א
ירושלים
שלום וברכה,

"הנדון: מכתב למרן רבנו עובדיה יוסף בענין הארכת כהונת הרבנים הראשיים

"מצ"ב מכתב שנשלח על ידי למורנו רבי עובדיה יוסף שליט"א, את שאירע ביום רביעי האחרון.

"מחובתנו להביא את האמת שח"ו לא יתפרש אחרת 'ולזות שפתיים הרחק ממך', מכיון שישנם עיתונאים שמנסים לעוות את האמת כדי לגרום למחלוקת.

אני חייב לומר לרבנו שב"ה הסיעה מאוחדת ויש אהבה ואחוה בין החברים גם אם לפעמים יש חילוקי דעות על דרך הפעולה, אך בסך הכל כולנו כוונותינו לשם שמים, ויהי רצון שלא תצא תקלה מתחת ידינו.

בכבוד רב וביקרא דאורייתא,

הרב נסים זאב
חבר הכנסת".

דוד אזולאי. צילום ארכיוןצילום: דוד אזולאי. צילום ארכיון
דוד אזולאי. צילום ארכיון


מה באמת היה בישיבת הוועדה?

כשהוא מדבר אודות קורות השבוע האחרון, הוא עושה זאת בלהט רב.

"אמרתי בישיבת הסיעה, אריה, אם אתה היית פונה אלי ומבקש למשוך את החוק או להצביע נגד, וכי הייתי נוהג אחרת? דיברתי גם עם דוד אזולאי. גם אצלו לא היה ברור מהי ההוראה. זה לא שהוא רצה לעשות משהו חלילה נגד רצון הרב".

"גם כשדוד קיבל את הטלפון הוא לא הבין ברור, האם אנחנו בעד או נגד. לכן אני לקחתי את המושכות, אמרתי לו אני אסתדר. זה עבד בטקטיקה של משיכת זמן, אבל אני חשבתי שזה לא יכול לעבוד ככה, זה צריך להיות מקצועי. לא יכולים בשעה 11 לומר שמצביעים בעד, ופתאום לומר דברים לא ברורים. הבנו שצריך להצביע נגד סעיף ספציפי, לא נגד כל החוק. פניתי לח"כ מירי רגב, אמרתי לה אנחנו נגד הסעיף (לבחירת 10 הנציגים בידי נתניהו ובנט), היא אמרה אי אפשר. הגענו להצעת פשרה בין ראש הממשלה לנפתלי בנט, זה לא קשור אלינו ואין לנו שליטה על זה. אמרתי אז אני מבקש רביזיה לאלתר. היא הציעה בוא נשב אצלי בלשכה וננסה למצוא פתרון. נבדוק אם אפשר יהיה לנטרל אולי את הסעיף בהשפעתכם מול ראש הממשלה לפני קריאה שניה ושלישית. היא הייתה פתוחה לבוא לקראתנו, כי לדעתי היא מאד רצתה את הרב עמאר".

"אמרתי אתמול בישיבת הסיעה לאריה, 'המכתב שכתבתי לא נועד לשכנע את חכם עובדיה. כי איתו כבר דיברתי באופן אישי והוא משוכנע. זה נועד למען ישמעו כולם'".

"אולי", אני שואלת אותו, "הניסיונות להטיל בך ובחברים נוספים דופי, נובע מכך שאתם מזוהים כאנשים של אלי ישי?" הוא מזעזע מעצם השאלה. "אני לא מזוהה עם אף אחד! אני איש של הרב! כשאלי היה יו"ר כיבדתי אותו, כשאריה יו"ר אני מכבד אותו! כל מה שיאמר הרב זאת נעשה אני וחבריי, כולל אלי".

הוא ממשיך להסביר, שהרי יומיים לפני שהתרסק החוק, בישיבת הסיעה של ש"ס, "שאלנו את אריה האם להמשיך בתמיכה בחוק, כי נראה שיש בו בעייתיות, היועץ המשפטי לכנסת איל ינון דיבר על קושי משפטי. אריה אמר להמשיך לתמוך. איציק ועקנין שאל אותו עד הסוף? ענה לו כן, עד הסוף".

"לפני הבחירות לכנסת היו שמועות כי יש כוונה להחליף את הנציגים 'המבוגרים' בצעירים ונמרצים יותר", אני מזכירה לו. "הגיל לא רלוונטי!" הוא מגיב בתוקף. "אם חבר כנסת עובד בכל הכושר ובכל היכולת שלו, מה חשוב מה גילו? מה חשוב כמה שנים הוא בתפקיד? ובכלל, הרי אריה דרעי עוד היה לפניי בכנסת, אם מדברים על וותק. אנחנו עובדים יום ולילה, אתמול הייתי בבניין הכנסת עד 1:30 בלילה, בשבוע שעבר ביום שני נשאתי נאום מ-3:35 ועד 4:05 ...לפנות בוקר. אז מה רוצים? שארקוד כמו בחור בן 18? אני לא עובד מספיק? אני וחבריי, כל חברי תנועת ש"ס, מוסיפים כבוד והדר לתנועה", הוא אומר, ומציין גם: "אני מסתובב הרבה בפרלמנטים בעולם, רוב החברים שם הם בוגרים, רובם מעל לגיל 50. הגיל לא רלוונטי".

האם ישכון השלום בין הגר"ע לגר"ש עמאר?

ביום שישי כתב הגר"ע יוסף מכתב חם ולבבי לגר"ש עמאר. יש שיאמרו כי היו שם אי אלו עקיצות, אבל בגדול, רוח הדברים שפעה אהבה והערכה. נקודה אחת הובהרה במכתב מעבר לכל ספק: הרב סתיו "לא", בכל מחיר, גם אם יידרש ויתור של הגר"ש עמאר על כסאו.

במקביל ניסה יו"ר ש"ס להביא להגעתו של הרב עמאר לבית הגר"ע יוסף, לפגישת סולחה להרגעת המצב שנוצר. בתחילה נתקל בסירוב, אך היום הצליח להביא את הפגישה לידי מימוש.

יש שיאמרו כי במהלך השנים האחרונות גררו אנשי הרב עמאר את הדברים לכדי, כביכול, תחרות עם ש"ס. ההדלקה במירון, עצרות חודש אלול, מסע הקבלת פני רבו. "לא כך נוהגים כשכולם יודעים שלש"ס ולציבור הספרדי במדינת ישראל ובעולם כולו יש רק מנהיג אחד: הרב עובדיה יוסף, יאריך השם שנותיו בבריאות", אמר לי בכיר בש"ס.

ובכל זאת, נראה כי לאחר הפגישה היום, אם אכן ישכילו אנשיו של הרב עמאר שלא ללבות מדורות ולהגביר מחלוקות, השלום והשלווה ישררו בין הגר"ש עמאר לבין הגר"ע יוסף, כפי שהיה כל השנים. בלי כל התחייבות לגבי תמיכה במועמדות לכהונה כזו או אחרת, שלא על מנת לקבל פרס, רק שלום בשביל שלום, בשביל אחדות השורות.
הרב עמאר הגר''ע יוסף הצבעה חוק נסים זאב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד