י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
רוחות מלחמה באוקראינה

הקהילות היהודיות התאגדו בתפילה: "לא ישא גוי אל גוי חרב"

ישראל וארגונים יהודיים מקיימים קשר הדוק עם ממשלות רוסיה ואוקראינה, וכפי הנראה שתיהן מעוניינות למנוע את הרושם שלפיו הקהילות היהודיות שתחת שליטתן אינן בטוחות. רבני הקהילות היהודיות באוקראינה אומרים כי המתיחות אינה מורגשת ברחובות והקהילות מאוגדות בתפילה לשלום בין העמים

הקהילות היהודיות התאגדו בתפילה: "לא ישא גוי אל גוי חרב"
חלק מהטנקים בגבול צילום: צילום מסך

הקהילות היהודיות ברחבי אוקראינה התאגדו בתפילה וקבעו לומר מדי בוקר את פרק ק"ל בתהילים בתחינה לפני בורא עולם לשלום בין העמים ושלא יישפך חלילה דם זאת על רקע המתיחות הגואה בין רוסיה לאוקראינה והחשש מפני מלחמה קרבה ובאה בין המדינות.

בשיחה עם "יתד נאמן" מסביר רבה הראשי של אוקראינה הרה"ג רבי יעקב בלייך, כי המתיחות הגואה כמעט ואינה מורגשת ברחבי אוקראינה, לדבריו, הנושא בוער יותר ברחובות בורו פארק בניו יורק ורבי עקיבא בבני ברק "שבוע שעבר כינסנו את הקהילה שלנו בקייב, כדי להכין את חבריה למצב, להתעדכן בצרכים מיוחדים וכן להתעורר ולשאת תפילה ש'לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה'. אך להפתעתי חלק מחברי הקהילה, שאלו על איזה מצב מיוחד מדובר?! הם לא היו מעודכנים במתיחות הזו כלל".

"העיסוק בקרב מדינות המערב הוא אובססיבי יותר, מאחר והמריבה היא בין המערב לבין רוסיה", לטענת הרב בלייך "אוקראינה היא רק האמצעי למאבק רחב הרבה יותר".

חברי הקהילה היהודית בקייב פחות מרגישים במתיחות וברחובות המושלגים של אוקראינה, לא מורגשת אווירת מלחמה המציאות שונה לחלוטין: בסופרמרקטים אין תורים ואין אגירה של מזון. הציבור ברובו אדיש, ואנשים לא באמת מאמינים שפוטין יפלוש. במקרה הכי גרוע, כך מעריכים, הוא יעשה מהלך מוגבל במזרח המדינה ויכריז על ריבונות במחוזות דונצק ולוגנסק, שכבר פרשו מאוקראינה בתמיכת רוסיה ב-2014.

צעדיו של נשיא רוסיה פוטין אינם צפויים ובמערב משנים את המהלכים לאור התנהלות רוסיה ונדמה שהדבר היחידי שכן מלחיץ את האוקראינים הם דיווחי התקשורת על ההחלטות של ארה"ב ובריטניה אתמול להתחיל לפנות באופן מיידי את משפחות הדיפלומטים והעובדים הלא חיוניים מהמדינה מחשש ל"מתקפה מיידית".

הממשלה האוקראינית משתפת את ראשי הדתות במדינה בהערכות ביטחוניות, והרב בלייך אף מציין את הייעוץ המיוחד שזוכה הקהילה היהודית מהממשלה. זאת לצד התגייסות כלל הקהילות היהודיות כאמור בתפילה לשלום בין העמים.
לדברי הרב בלייך ברוב הערים הגדולות כמו דונצק ולוגנסק, שלכאורה צפויים לעבור לשליטה רוסית לאחר שתושביה – בדלנים רוסיים כבר הכריזו בעבר על פרישה מאוקראינה, הקהילות היהודיות הצטמצמו משמעותית "רוב אנשי הקהילה במחוזות אלו, התקדמו למרכז אוקראינה או עלו לארץ. ניתן לראות כי אחוז העליה הגדול ביותר מאוקראינה לישראל מגיע ממחוזות דונצק ולוגנסק".

בקהילות היהודיות נערכים לצד התפילות גם להתפתחויות בשטח, והערכות הן כי פוטין יבקש להרחיב את השליטה היבשתית בין רוסיה לחצי האי קרים. כאשר למהלך זה ישנן כמה אפשרויות להשתלט על דונצק ומריופל, מצד ים אזוב בצידה השני של חצי האי קרים וכך ליצור שליטה הרמטית בנמלי הים הסובבים את חצי האי.

אפשרות נוספת היא כניסה קרקעית דרך דרום-מזרח אוקראינה ולקבע שליטה גם על העיר חרסון הגובלת עם חצי האי קרים זאת לצד אופציה לכיבוש העיר אודסה, שני האחרונים ערים גדולות עם קהילות יהודיות משמעותיות שם נערכים בהתאם, הרב יוסף וולף רבה של העיר חרסון ציין בשיחה עם "יתד נאמן" כי הקהילה המקומית נמצאת בפריחה ושגשוג מבחינה יהודית, רבים מגיעים תמידים כסדרם לסדרי התפילות והשיעורים וכי קיימת התעוררות ותפילה נוכח המציאות בתפילה לבורא עולם שלא ישפך דם חלילה וכי ישרור שלום בין העמים.

אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד