כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מורשת יהודית קמה לתחייה

תחת ארדואן: תשעה בתי כנסת ייפתחו בקרוב

תחת המשרד לפרויקטים של מורשת התרבות היהודית של איזמיר בטורקיה, יהיה ניתן לבקר בבתי הכנסת הממוקמים ברובע קמרלטי של איזמיר, החל מיוני הקרוב, וזאת בתמיכתו ועידודו של נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן

תחת ארדואן: תשעה בתי כנסת ייפתחו בקרוב
בית כנסת באיזמיר שבטורקיה צילום: באדיבות המצלם

תשעה בתי כנסת ברובע קמרלטי של איזמיר אשר נבנו על ידי יהודים שהיגרו מספרד לאיזמיר, יקבלו בקרוב את פני מבקרים כמוזיאון באוויר הפתוח.

איזמיר היא אחת הערים הטורקיות הרבות שאירחו תרבויות שונות לאורך ההיסטוריה. המרקם של איזמיר, שבה חיו יהודים, יוונים, ארמנים, לבנטינים וטורקים, עדיין נושא עקבות של רב-תרבותיות זו.

היהודים הגיעו ראשונים מבין העמים לתרום למבנה התרבותי של איזמיר בהיסטוריה. בתמיכת האימפריה העות'מאנית, שאימצה את היהודים שנמלטו מהאינקוויזיציה, יהודים הגיעו מספרד ופורטוגל בשנת 1492 והתיישבו בעיר, ובנו מאז הגעתם עושר תרבותי באיזמיר, שבה שוכנים חורבות בתי כנסת מימי קדם, הקהילות היהודיות שיחקו תפקיד מרכזי בזהות הרב-תרבותית של העיר והקימו בתי כנסת מרהיבים.

לפי הדיווחים, העם היהודי הקים 34 בתי כנסת באיזמיר במהלך ההיסטוריה, מתוכם תשעה ניתן למצוא ברובע קמרלטי . בתי הכנסת הללו כאמור, ישמשו בקרוב כמרכזי תרבות ויארח מבקרים בעקבות עבודות שימור ושיקום.

בעוד שחלק מבתי הכנסת הללו נותרו פתוחים ללא הפרעה במשך 300-400 שנה, אחרים הפכו לבלתי שמישים עקב רעידות אדמה, שריפות והזנחה. כדי לתקן את המצב יצאה הקהילה היהודית באיזמיר לפעול להגנה על מקומות התפילה. השימור והשיקום מתבצעים במסגרת פרויקט מורשת יהודית באיזמיר, המבוצע בשיתוף פעולה עם ממשלות מקומיות, ארגונים לאומיים ובינלאומיים וארגונים לא ממשלתיים שונים.

השלב הראשון של שיקום בתי הכנסת והרחובות המחברים ביניהם יסתיים ביוני השנה, והאזור ייפתח לסיורים. במקום יתקיימו אירועים כמו תערוכות וקונצרטים בחלק מבתי הכנסת כדי למשוך עניין רב יותר, עם דגש על תיירות של תרבות.

בבתי הכנסת באיזמיר התפללו צדיקים רבים כולל משפחת פלאג'י הידועה, במשך מאות שנים בתי הכנסת הללו היו אבן שואבת ליהודים, רבנים ומנהיגים גדולים בהיסטוריה היהודית של טורקיה התפללו ולמדו שם.

בתי כנסת טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד