כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הסתיימו החגיגות • רב לא יוכל לדרוש תמורה עבור חופה

אושר טרומית ביוזמת 'הבית היהודי' • רב מכהן לא יוכל לגבות תמורה עבור חופה לבני זוג, במידה ולפחות אחד מהם מתגורר בתחום המועצה הדתית שבאחריותו

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת של הח"כים שולי מועלם-רפאלי ומרדכי יוגב (הבית היהודי), לפיו רב לא יוכל לקבל תמורה או טובת הנאה אחרת, עבור עריכת נישואין לבני זוג, שמקום מגוריו של אחד מהם לפחות הוא בתחום אחריות המועצה הדתית שבה הוא עובד.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "כיום, על פי החוק, רבנים העובדים במועצות דתיות ומקבלים על כך שכר, רשאים במקביל לעבודתם במועצה הדתית, לגבות תשלום עבור סידור קידושין לזוגות המתגוררים בתחום המועצה הדתית שבה הם עובדים. החוק אינו מטפל בעניין זה והנושא כולו זכה להתייחסות ראשונה, אך ורק בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה שפורסמו בשנת 2009. הנחיות אלה אוסרות על רבני עיר, שכונה, יישוב או מועצה אזורית לגבות תשלום על סידור חופה וקידושין כאשר לפחות אחד מבני הזוג מתגורר בתחום שהרב אחראי עליו.

אלא שהנחיות אלה אינן מתקנות את המצב באופן המניח את הדעת, שכן גם על פי ההנחיות רשאי מסדר הקידושין לגבות תשלום עבור עריכת החופה גם כאשר הוא עובד המועצה הדתית שבה מתגוררים בני הזוג. ההנחיות מתייחסות לתחום אחריותו המצומצם של הרב ולא למועצה הדתית שבה הוא עובד. כך לדוגמה האיסור של רב שכונה מסוימת לגבות תשלום על סידור חופה וקידושין מבני זוג המתגוררים בשכונתו אינו חל עליו במידה ויסדר חופה וקידושין לבני זוג המתגוררים בשכונה אחרת הנתונה לאחריותה של אותה מועצה דתית שבה הרב עובד ומקבל ממנה משכורת. משכורת המשולמת לו, בין השאר, בדיוק עבור עניין זה".

61 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ולא היו מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הפנים והגנת הסביבה להכנתה לקריאה ראשונה.
משרד הדתות חופה תשלום כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד