כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הגרי"ד גרוסמן: לא מתמודד על כס הרב הראשי; הסיבה: אי תמיכת הגראי"ל

הבחירות לרבנות • מקורבי הגרי"ד גרוסמן: החליט סופית שלא להתמודד על כהונת הרב הראשי • הסיבה: הוראת הגר"ש וואזנר ואי תמיכה מצד הגראי"ל שטיינמן • מתי נפגש הרב גרוסמן עם הגראי"ל? האם דגל התורה תתערב בבחירת הרב הספרדי? ומי המתמודד שביקר הבוקר בחזון-איש 5?

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן



מערכת הבחירות לרבנות הראשית לישראל: מקורבי הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, רבה של מגדל העמק, הודיעו כי החליט סופית שלא להתמודד לכהונת הרב הראשי האשכנזי לישראל.

ההחלטה נתקבלה לאחר שהגרי"ד שוחח אתמול (א) באריכות עם הגר"ש וואזנר, בעל 'שבט הלוי', השוהה בחופשה באוסטריה, אשר הורה לו להודיע כי הוא פורש מהמירוץ לרבנות הראשית.

לאור כך, נותרו במירוץ הרב דוד לאו, רבה של מודיעין, הרב דוד סתיו, רבה של שוהם ויו"ר רבני צוהר, והרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב. פרישתו של הרב גרוסמן מחזקת בעיקר את מועמדותו של הרב לאו, שכעת הוא המועמד החרדי היחידי.

שמו של הרב גרוסמן עלה כמועמד אפשרי החל מתחילת המערכה. הרב גרוסמן נחשב לרב מוכר ומקובל על שדרות רחבות בציבור הכללי, לאור פועלו עם השכבות החלשות ורשת מוסדות 'מגדל אור' שהקים. הוא נחשב למועמד בעל סיכויים גבוהים לזכות בכהונה, אולם, כאמור, החליט שלא להתמודד.

מערכת הבחירות הנוכחית נחשבת לאחת הסוערות שידעה הרבנות הראשית לישראל. הבחירות יתקיימו בעוד כחודש, בתאריך י"ז אב.

הכישלון בהשגת תמיכת הגראי"ל שטיינמן

קצת רקע: מזה שבועות מנסים אנשי הגרי"ד גרוסמן להוביל מהלך, לפיו ייצא הגראי"ל שטינמן בקריאה לרבה של מגדל העמק לרוץ לתפקיד הרב הראשי, כמועמד הציבור החרדי.

הרב גרוסמן עצמו, נדגיש, התלבט קשות. אנשיו סברו שאם תצא לעברו קריאה רבנית ו/או קריאתו של נשיא המדינה, שמעון פרס, ידידו משכבר הימים, הדבר יזרז את קבלת ההחלטה לכיוון החיובי.

אבל הגראי"ל התנגד לחלוטין לקריאה שכזו. שהרי, אם במצב כזה לבסוף ינצח הרב דוד סתיו - הרי שבשל פיצול הכוחות החרדי הוא יהיה האשם בכך. בחזון-איש 5 שבו והעבירו מסר קבוע: אם רוצה הרב לרוץ - יקבל ברכה. הכרזות אין.

הדבר היחיד אותו יאמר הגראי"ל יהיה קריאה לתמיכה במועמד "החרדי ביותר". עד כאן - ותו לא.

לפני כחודשיים פנה איש פרסום צעיר אל אחד ממקורבי הגראי"ל בבקשה להיפגש באופן דחוף. "אני עובד עם הרב גרוסמן", אמר. על המקום הרים אותו מקורב טלפון אל הרב גרוסמן וביקשו שלא לשלוח שליחים. מתברר, כי הוא אכן לא שלח איש. לא חלף אלא זמן קצר והרב עצמו ניצב בשערי הבית שברחוב חזון-איש 5.

מאז ועד היום עמדו הצדדים בקשר רציף. כשביקש אחד מאנשיו פגישה של הרב גרוסמן עצמו עם הגראי"ל - נקבעה לו מיידית פגישה ביום רביעי בשעה 17:30. אלא שברגע האחרון הפגישה בוטלה, בתואנה שהיא פורסמה תחילה. בבית הגראי"ל מעולם לא פרסמו ולא מפרסמים פגישות קודם שיתקיימו, כך שנראה שמי שגרם לטרפוד הוא אחד מאנשיו של הרב גרוסמן.

לבסוף, ביום חמישי האחרון התקיימה פגישה כזו, עליה עודכן רק יעקב ירט, עוזרו של הרב גרוסמן. ירט עצמו אומר: "אני טענתי כל הדרך באופן הברור ביותר שהתפקיד של הרב זה לחנך את ילדי ישראל. אך עקב הלחצים הרבים הרב התייעץ עם גדולי ישראל, שאמרו לו להמשיך במפעל חייו".

מי שעמד מאחורי ההחלטה הסופית של הגר"י גרוסמן שלא לרוץ - היה אחיו הגדול, הרב זלמן גרוסמן, המכונה גם 'שר האוצר' של מוסדות 'מגדל אור'. לא ניכנס לסיבות שהניעו אותו לומר לאחיו את מה שאמר, אבל מה שהכריע את הכף, היה חשש מפגיעה במוסדות - בבת עינו של הרב גרוסמן.

אמש, משקיבל את ההחלטה, הודיע עליה הגרי"ד לכמה ממקורביו, וביניהם הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל, הרב יצחק רלב"ג, חותנו של הרב דוד לאו, ולבתי הרבנים שבחזון-איש 5 והקבלן 45.

עם קבלת ההחלטה נותר המועמד החרדי האשכנזי הרב לאו, שכבר זכה בברכתו של הגראי"ל כשביקר אצלו לפני מספר שבועות, וכן בברכת הגר"ח קנייבסקי.

הגראי"ל שטיינמן. צילום: עוזי ברקצילום: הגראי"ל שטיינמן. צילום: עוזי ברק
הגראי"ל שטיינמן. צילום: עוזי ברק


חזון-איש 5: לא מתערבים בבחירת הרב הספרדי

בעוד בזירה האשכנזית העניינים נרגעו (יחסית), בזירה הספרדית הגיעו לנקודת רתיחה: על קו הגמר ניצב מספר רב של מועמדים, וזאת עוד בטרם החליט הגר"ע יוסף איזה מבניו יזכה במועמדות. בעוד מספר ימים, כשיחלים סופית מכאביו - יודיע על החלטתו. בינתיים מנסה כל צד ליצור לעצמו לובי שישפיע על ההחלטה.

בין השאר, נעשה ניסיון לפמפם בכלי התקשורת השונים כי בדעת 'דגל התורה' להתערב בבחירת הרב הספרדי ולהכריע את הכף לטובת הגאון רבי יצחק יוסף, ראש ישיבת 'חזון עובדיה'. אך בעוד גורמים 'לא בכירים' בדגל מתדרכים על כך, מתברר כי בחזון-איש 5 נחושים שלא להתערב.

מתברר כי לפני מספר שבועות, לאחר ששמעו על הדיל אותו רקם יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי (דיל עמאר-אריאל) החליטו לאיים בתמיכה ברב שמואל אליהו, המועמד לו מתנגדת ש"ס נחרצות. לא הועילו הסבריו של דרעי לחזון-איש 5 על כך שמדובר בתרגיל בלבד, במטרה לחשוף את פניה האמיתיות של הבית היהודי, שאינם חפצים כלל ברב יעקב אריאל אלא ברב דוד סתיו. כך או כך, מאז ועד היום לא התקיים כל ניסיון נוסף להתערבות 'אשכנזית' בשיקוליה של ש"ס בבחירת הרב הספרדי.

"קשר קיים כל הזמן בינינו לבין הקבלן, אבל המסרים שלנו אינם נוגעים להתערבות בזהות הבן אותו יבחר הגר"ע יוסף לתפקיד", מבהירים בחזון-איש 5.

כבר לפני מספר שבועות ביקש אחד מהמועמדים הבכירים של ש"ס לתפקיד להיפגש עם בן-בית בחזון-איש. הגיע אותו בן-בית אל הגראי"ל וסיפר על כך. מאחר ומדובר בבן-בית שלא מעורב כל כך בנושאים מסוג זה, התקשה הגראי"ל להבין מדוע עירבו אותו. "וכי אתה זה שמכריע מי יהיה הרב הראשי?" – שאל, ובכל אופן שלח אותו להיפגש. במהלך הפגישה התברר כי מטרתה להשיג פגישה עם נאמן ביתו של הגראי"ל, המוסמך לטפל בנושאים כאלו. אין צורך לומר כי מהפגישה לא יצא דבר וחצי דבר עבור אותו מועמד.

שכן, התברר כי הנושא אינו פגישה כזו או אחרת, אלא עצם ההתערבות, וכזו לא תהיה. מה גם שבמצב שבו הרב דוד לאו מועמד למשבצת האשכנזית, יש כבר רב חרדי דומיננטי, ופחות קריטי מי מבניו של הגר"ע יוסף יתמודד על המשבצת הספרדית, גם אם בחזון-איש 5 נטיית הלב נטתה מלכתחילה לכיוון כזה או אח - הדעה הרשמית כרגע היא: לא מתערבים.

התפתחות נוספת אירעה הבוקר, כאשר הגאון רבי ציון בוארון, דיין בבית הדין הגדול, ואחד המועמדים הספרדיים - הזוכה לגיבוי מהגר"ש עמאר - הגיע לתפילת שחרית בנץ בביתו של הגראי"ל שטיינמן. לאחר התפילה הוכנס לשיחה פרטית, בסיומה אף ביקש וקיבל את ברכתו.

עם זאת, בבית הגראי"ל מדגישים שוב ושוב כי אינם מתכוונים להביע תמיכה פומבית במועמד כזה או אחר.
גרוסמן יצחק דוד לא יתמודד הרבנות הראשית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד